Interjú

„Pusztító, fergeteges vihar közeleg”

Karagich István pénzügyi tanácsadó a magyar társadalom jövedelmi és vagyoni helyzetéről

Belpol

Magyarországon nagyon erős a vagyonkoncentráció, és a trendek azt mutatják, ezt nem állítja meg semmi. A lakosság jelentős része megélhetési válságként élte meg az inflációt, miközben a be nem fektetett, számlákon és készpénzben heverő vagyonból ezermilliárdok égtek el Karagich István pénzügyi tanácsadó, a Blochamps Capital alapítója szerint.

Magyar Narancs: Szemet szúrt a falon egy Soós Nóra-kép több más kortárs magyar festő képe mellett. Van tudatosság abban, hogy kifejezetten a magyar kortárs művészek képeit választja?

Karagich István: Ez inkább csak igényesség vagy kíváncsiság, egy formai stílus. Ugyanígy van otthon is, meg itt is. Az irodában annyiban talán más, hogy aki idejön, velünk kapcsolatba kerül, annak mások legyenek az első benyomásai, mint a nemzetközi hátterű versenytársaknál. Abban nincs különbség, hogy ugyanolyan mélységű és nívójú anyagokat várnak el tőlünk a bankok, az ügyfeleink. Van olyan hard eleme a munkánknak, amikor vért izzadunk, a műhelymunka, a kutatás – és van egy olyan soft része, az irodai enteriőr vagy maga az ügyfélkezelés, ami például a Covid-járvány végén, az újranyitáskor kiválóan kijött. A nagy tanácsadó cégek a többszörös anyavállalati kontroll miatt nem nagyon rendezhettek találkozókat, nekünk megvolt az a szabadságunk, hogy ezt megtegyük az oltási sor felvétele után. Ez nagyon fontos volt a szakmának. A soft elemek része, hogy kortárs festményt teszek a falra, ezzel a kreativitással, szabadsággal igyekszünk szabadosabb miliőt teremteni.

MN: A Covid után újabb kihívással kellett megküzdeni a gazdaságnak és a lakosságnak, ez pedig az infláció. A lakosság mennyit bukott az irdatlan magas infláción?

KI: A válasz rendkívül komplex. Amikor lakosságról beszélünk, érdemes több részre osztani, legalább négy-öt sávra. A bankok és a pénzügyi szolgáltatók is megteszik ezt, a KSH is decilisekre és kvintilisekre osztja a lakosságot. Fontos, hogy a lakosság mekkora hányadának van egyáltalán módja megtakarítani. Megtakarítás alatt nem azt értem, hogy van pénz a számláján, hanem hogy ezt a pénzt valamilyen befektetési instrumentumban tartja abból a célból, hogy az kamatozzon neki.

A lakosság sajnálatosan nagy hányada erre nem képes. Ez nem a Covid vagy 2021/2022 terhe, hanem az elmúlt harminc évé. A lakosság kisebb hányada pénzügyi megtakarítással már rendelkező, de még mindig alacsony megtakarítási tömeggel bíró réteg, akiket a banki szaknyelv prémium ügyfeleknek nevez. Általában 3 és 30 millió forint közötti megtakarításuk van. A prémium feletti az affluens réteg; ez egy elég szerencsétlen nemzetközi szakszó, de nem nagyon tudtunk jobbat kitalálni. Ez nagyságrendileg Magyarországon a 30 és a 80–100 millió forint közötti megtakarítás felett diszponáló réteget jelenti. Ez a privát banki ügyféli státusz előszobája. Privát banki ügyfél Magyarországon hozzávetőleg a 100 millió forint fölötti pénzügyi vagyonnal lehet valaki, de ahány szolgáltató, annyiféle a belépési küszöb.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.