Magyar Narancs: Szemet szúrt a falon egy Soós Nóra-kép több más kortárs magyar festő képe mellett. Van tudatosság abban, hogy kifejezetten a magyar kortárs művészek képeit választja?
Karagich István: Ez inkább csak igényesség vagy kíváncsiság, egy formai stílus. Ugyanígy van otthon is, meg itt is. Az irodában annyiban talán más, hogy aki idejön, velünk kapcsolatba kerül, annak mások legyenek az első benyomásai, mint a nemzetközi hátterű versenytársaknál. Abban nincs különbség, hogy ugyanolyan mélységű és nívójú anyagokat várnak el tőlünk a bankok, az ügyfeleink. Van olyan hard eleme a munkánknak, amikor vért izzadunk, a műhelymunka, a kutatás – és van egy olyan soft része, az irodai enteriőr vagy maga az ügyfélkezelés, ami például a Covid-járvány végén, az újranyitáskor kiválóan kijött. A nagy tanácsadó cégek a többszörös anyavállalati kontroll miatt nem nagyon rendezhettek találkozókat, nekünk megvolt az a szabadságunk, hogy ezt megtegyük az oltási sor felvétele után. Ez nagyon fontos volt a szakmának. A soft elemek része, hogy kortárs festményt teszek a falra, ezzel a kreativitással, szabadsággal igyekszünk szabadosabb miliőt teremteni.
MN: A Covid után újabb kihívással kellett megküzdeni a gazdaságnak és a lakosságnak, ez pedig az infláció. A lakosság mennyit bukott az irdatlan magas infláción?
KI: A válasz rendkívül komplex. Amikor lakosságról beszélünk, érdemes több részre osztani, legalább négy-öt sávra. A bankok és a pénzügyi szolgáltatók is megteszik ezt, a KSH is decilisekre és kvintilisekre osztja a lakosságot. Fontos, hogy a lakosság mekkora hányadának van egyáltalán módja megtakarítani. Megtakarítás alatt nem azt értem, hogy van pénz a számláján, hanem hogy ezt a pénzt valamilyen befektetési instrumentumban tartja abból a célból, hogy az kamatozzon neki.
A lakosság sajnálatosan nagy hányada erre nem képes. Ez nem a Covid vagy 2021/2022 terhe, hanem az elmúlt harminc évé. A lakosság kisebb hányada pénzügyi megtakarítással már rendelkező, de még mindig alacsony megtakarítási tömeggel bíró réteg, akiket a banki szaknyelv prémium ügyfeleknek nevez. Általában 3 és 30 millió forint közötti megtakarításuk van. A prémium feletti az affluens réteg; ez egy elég szerencsétlen nemzetközi szakszó, de nem nagyon tudtunk jobbat kitalálni. Ez nagyságrendileg Magyarországon a 30 és a 80–100 millió forint közötti megtakarítás felett diszponáló réteget jelenti. Ez a privát banki ügyféli státusz előszobája. Privát banki ügyfél Magyarországon hozzávetőleg a 100 millió forint fölötti pénzügyi vagyonnal lehet valaki, de ahány szolgáltató, annyiféle a belépési küszöb.
Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!