Megvonnák a közalkalmazotti státuszt a kulturális dolgozóktól, tiltakozik a szakszervezet

  • narancs.hu
  • 2020. április 13.

Belpol

Az intézkedés mindenkire vonatkozna, kivéve a VERITAS Történetkutatóra.

Tiltakozik a Közgyűjteményi és Közművelődési Dolgozók Szakszervezetének (KKDSZ) az ellen a törvénytervezet ellen, amelyet az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) múlt csütörtökön küldött ki a szakszervezzeteknek azzal, hogy április 14-én, vagyis kedd reggel fél 9-ig küldjék el az észrevételeiket.

A szervezetek így gyakorlatilag csak a húsvéti hétvégét kapták meg véleményezésre, miközben  tervezet szerint november elsejétől a levéltárak, múzeumok és előadó-művészeti szervezetek dolgozói november elsejével elvesztenék közalkalmazotti státuszukít, és attól kezdve sima munkaviszonyban foglalkoztatnák őket. A tervezet szerint a megállapított munkabér egyébként nem lehet alacsonyabb, mint az eddig kapott illetmény.

A javaslat minden intézményre vonatkozik, kivéve a VERITAS Történetkutató Intézet és Levéltárra.

A KKDSZ hétfői közleményében azt írta, tiltakozik a kulturális dolgozók közalkalmazotti jogviszonyának tervezett megszüntetése ellen, és "megdöbbenéssel és felháborodással" fogadták a tervezetet.

A tervezet indoklása szerint az átalakítás azért jó a dolgozóknak, mert a közalkalmazotti státusz nem elég rugalmas, nem tudta követni a munkaerő-piaci és munkajogi változásokat, "életszerűtlenné vált és széttöredezett szabályozást eredményezett", így pedig legalább mindenki egységesen lenne foglalkoztatva.

A szakszervezet közleménye szerint viszont ez az indoklás álságos, mert a lépés valójában nem az állami és az önkormányzati közszolgáltatások hatékonyabb ellátását, az ellátásban foglalkoztatottak jogviszonyainak a közszolgáltatás jellegéhez és tartalmához igazodó differenciálását, munkájuk anyagi elismerésének elősegítését, a kulturális közszolgáltatások kiszélesítését és azoknak a 21. századi követelményeknek való megfelelését szolgálja.

"A kulturális közszolgálatban dolgozók fizetése mindig is alacsonyabb volt, mint a piaci területen dolgozóké. A kisebb fizetésből adódó hátrányt a közszférának adott szerény kedvezményekkel, a foglalkoztatás nagyobb biztonságával, kiszámítható életpályával igyekezett kompenzálni, így biztosítva a megfelelően képzett munkaerőt, és a minőségi feladatellátást. A kormány tervezett változtatása a csekély kedvezményeket elvonva a korábbiaknál is rosszabb egzisztenciális helyzetbe hozza a kulturális dolgozókat. A kiszámítható előmeneteli rendszer és stabil munkajogi helyzet megszüntetése sem a közszolgálatok kiszélesítését, sem a közszolgálatban foglalkoztatottak anyagi elismerését nem mozdítja elő!" - írják.

Hozzáteszik, a kulturális területen ma még a közszférán belül is méltánytalanul alacsonyak a jövedelmek, így a közalkalmazottak munkavállalóvá válása nem oldja meg az ágazat súlyos bérproblémáját, viszont a biztonság elvesztése miatt félő, hogy a területet még több magasan kvalifikált szakember hagyja el, illetve a fiatalok inkább nem ezt fogják választani.

"Az egységes szabályozás megszüntetése nem más, mint az állami felelősségvállalás felmondása a kulturális területen. Mindez az ágazatot fenntartó önkormányzatok anyagi képességei és szándékai függvényévé teszi a kulturális feladatellátást és annak minőségét. Egyenlőtlen és szűkülő feladatellátást, változó minőséget, romló munka és anyagi körülményeket, az esélyegyenlőség romlását, az ország kulturális szétszakítottságát eredményezi" - jósolja a szakszervezet, amely szerint a húsvéti hosszú hétvége amúgy sem lett volna elég a véleményezésre, a járványügyi vészhelyzetben meg pláne nem, ezért érdemi érdekegyeztetést követelnek, illetve tiltakoznak a tervezet ellen.

"A „jó stílusérzékkel” húsvét ünnepének előestéjén az utolsó vacsora napján az érdekképviseletekhez véleményezésre eljutatott tervezet, ha megvalósul valóban a kulturális szolgáltatások utolsó vacsorája lesz, melyet logikusan csak a kivégzés követhet"

- írják.

A javaslatba egyébként még egy módosítás is bekerült, így bár az állami és az önkormányzati fenntartású muzeális intézmények, könyvtárak, közművelődési intézmények és közösségi színterek eddig világnézeti elköteleződés nélkül működhettek, a tervezet azt is előírná, hogy "elkötelezettek az Alaptörvényben rögzített alapelvek mellett.”

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.