Mészáros köreihez került a Közgép is

  • narancs. hu
  • 2018. november 9.

Belpol

Simicskának lassan írmagja sem marad a magyar gazdaságban.

Rendkívüli állománygyűlésen jelentették be a Közgép tulajdonosváltását – értesült a 444.hu. Nyerges Zsolt  és felesége a tiszakécskei üzletember Szíjj László cégének, a Duna Aszfaltnak adta el a Közgép összesen 30 százaléknyi részvénycsomagját. Az október 31-i közgyűlésen Nyerges a teljes igazgatósággal együtt lemondott a cég vezetéséről. Új igazgatóságot nem neveztek ki, a céget mostantól egy személyben a tiszakécskei vállalatot is irányító Tóth László vezeti.

Nyerges Zsolt a nyáron vette át Simicska Lajostól a Fidesz egykori pénztárnokának komplett cégbirodalmát. A most lezajlott tranzakcióval a birodalom egykori központi vállalata egy érintéssel Orbán Viktor környezetéhez került.

Simicskától több részvénycsomag különböző, osztott tulajdonban lévő vagyonkezelő által került a szolnoki ügyvédhez. A magánszemélyként birtokolt részvényektől Nyerges már megvált, hogy mielőbb átadhassa a cég irányítását Tóth Lászlónak. A Közgép Zrt. vagyonának jelentős része várhatóan egy kiválással létrejövő új társaságra, a Közgép-Kivitelezési Zrt.-re száll át.

A Direkt36 már korábban megírta, hogy a Mezort Zrt. mezőgazdasági nagyvállalat szintén gazdát cserélt. A cég szintén Nyergestől a felcsúti körökből ismert Vörös Józsefhez került. Az egykori Simicska cégbirodalom átadása Mészáros érdekkörének ezzel az üzlettel vette kezdetét.

A 444 cikkében felidézi, hogy a Közgép 2008-ban lett a Fidesz elsőszámú építő cége, majd 2009-ben előbb a Strabag MML Zrt. érdekeltségébe tartozó Szentesi Vasútépítővel, a Vegyépszerrel és a Swietelsky-csoporthoz tartozó Mavépcell Kft.-vel közösen nyert egy 55 milliárd forint értékű tendert a Tárnok és Székesfehérvár közötti vasúti pálya felújítására, majd a Strabaggal párban szerződhettek a Margit-híd renoválására 30 milliárdért.

2010-től a Közgép nagy tempóban nyerte az út- és hídépítési tendereket. Mint ahogy annak idején a Magyar Narancs is megírta  2012-re konzorciumokban több mint 300 milliárd forint értékben nyert el munkákat. A Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. és a szintén állami Magyar Közút Zrt. tenderein keresztül szinte minden jelentősebb vasúti- és útépítési beruházás Közgép vezette konzorciumokhoz került.  A cég a második Orbán-ciklus végére ért a csúcsra, de  2015-ben, miután a miniszterelnök és Simicska Lajos kapcsolata végleg elmérgesedett,  a Közgépet kiszorították a piacról. A cég árbevétele töredékére esett vissza.

Ezzel párhuzamosan emelkedett a Duna Aszfalt lcsillaga. A Mészáros Lőrinc köreihez sorolt Szíjj László tiszakécskei vállalata két év alatt hasonló pozícióig jutott, mint korábban a Közgép. Szíjj több cégben is partnere a felcsúti vállalkozónak, cégeik rendszeresen dolgoznak közös projekteken.

Figyelmébe ajánljuk

Polt Péter írásbeli válaszából kiderül: azt sem tudja, miben folyik nyomozás

Elég súlyos ellentmondásra derült fény egy, az orosházi férfi kézilabdát érintő 1,3 milliárd forintos szabálytalan tao-felhasználási ügyben. A minden jel szerint költségvetési csalás gyanúja ügyében tett fel írásbeli kérdést Tóth Bertalan (MSZP) országgyűlési képviselő Polt Péter legfőbb ügyésznek, aki azt válaszolta, hogy az ügyben nem indult büntetőeljárás. A Narancs.hu-t korábban és most is az ellenkezőjéről tájékoztatta a NAV Dél-alföldi Bűnügyi Igazgatósága.  A Sportállamtitkárság hallgat az ügyben.

Csődközeli helyzetben billeg a BKV

28 milliárd forint hiányzik a BKV idei költségvetéséből a túléléshez. A közlekedési társaság adósságátütemezést kér, a jövő évi működéshez pedig a BKK-val 30 milliárdos hitelkeretre pályázna. Ráadásul mivel az igazgatósági és a felügyelő bizottsági tagok megbízatása lejárt, több hete törvénytelenül működik, ahogy a többi fővárosi cég is.