Választás előtt a pénztártagok

Mi lesz a maradék nyugdíjvagyonnal?

  • narancs.hu
  • 2012. január 7.

Belpol

Március végéig a megmaradt 100 ezer pénztártagnak dönteni kell: azután is ragaszkodik-e a magánnyugdíjpénztári tagságához, hogy befizetéseit átirányították az állami nyugdíjrendszerbe.

Év eleje óta a magánnyugdíjpénztári tagok 10 százalékos nyugdíjjárulékát (tagdíját) a pénztárak helyett végleg az állam kapja meg. Az orbáni „nyugdíjmentés” kezdetén, 2010 novemberében még arról volt szó, hogy az átirányítás csak 14 hónapra szól, de a néhány héttel ezelőtt megváltoztatott jogszabály az ideiglenesnek hirdetett rendelkezést véglegesítette. Ezzel a megmaradt 100 ezer pénztártag számára megszűnt az a lehetőség, hogy a kötelezően fizetett nyugdíjjárulékából gyarapítsa nyugdíjvagyonát. Az állami társadalombiztosításba visszalépést viszont március 31-ig ismét lehetővé tették, tehát megint el kell gondolkodni a tagoknak, hogy mi a jobb nekik.

A tavalyi, önkéntesnek hirdetett választás idején egyértelműbb volt a helyzet: aki pénztártag marad, az államnak továbbra is fizeti a járulékát, csak éppen nem kap állami nyugdíjat. A tagok többsége úgy gondolta, hogy mivel a vegyes (magán-állami) rendszerben az állami nyugdíjrész a nagyobb, annak lenullázásával aligha lehet összességében nyerni, ezért hárommillió kasszatag fogcsikorgatva visszalépett a tisztán állami rendszerbe. A maradók pedig valószínűleg úgy okoskodtak, hogy az évek-évtizedek alatt feltehetően amúgy is zsugorodó állami nyugdíjért, pontosabban annak ígéretéért kevésbé kár, mint az egyéni számlán összegyűjtött magánvagyonért, illetve az ordítóan alkotmányellenes szabályt előbb-utóbb úgyis visszavonják – és nyilván volt olyan is, aki dacból maradt. Most viszont más a helyzet, hiszen aki továbbra is pénztártag marad, arra innentől nem vonatkozik a „kiszerződés”, tehát mégis jogosult lesz tébényugdíjra is. Igaz, a 2010 előtti szabályt nem állították vissza teljesen: korábban a (nagyjából) háromnegyed résznyi nyugdíjjárulékért háromnegyed résznyi állami nyugdíj járt, az egynegyed résznyi tagdíjból pedig értelemszerűen annak megfelelő összeg, ahogyan a választott pénztár gyarapította a vagyont. Aki azonban március után is pénztártag marad, az a törvény szerint továbbra is csupán 75 százaléknyi állami nyugdíjat kapna (a 2012. január elsejétől kezdődő időszakra), holott a nyugdíjjáruléka 100 százalékát a költségvetés kapja. A megkülönböztetés továbbra is teljesen jogtalan, bár kétségkívül jóval kevésbé durva, mint az eddigi „kiszerződés”. Elképzelhető, hogy a kormány ezzel megint csak a visszalépést akarja ösztönözni, de az is lehet, hogy a szokásos jogalkotási tempó (a változtatás a pénzügyi stabilitási törvényhez volt zárószavazás előtti módosítóként hozzácsapva) miatt elfelejtették ezt a sort korrigálni. Mindenesetre aki nem szeretné, hogy eddigi megtakarításai, ha már nem gyarapodnak is, de legalább ne vesszenek el, az a pénztárban maradással most elvileg kevesebbet kockáztatna, mint amikor tavaly a tagsága fenntartása mellett döntött. Az állami nyugdíj egynegyedének lecsípése természetesen nem elhanyagolható hatású, de egy későbbi kormány ezen még változtathat.

A nyugdíjvagyon megőrzéséhez ugyanakkor az is szükséges, hogy a megtakarításokat a nyugdíjkorhatárig befektető pénztárak továbbra is működjenek. A pénztárak viszont a működési költségeiket a folyamatos befizetésekből tudják fedezni, tagdíjbevétel nélkül tehát sokáig valószínűleg nem húznák. A Stabilitás Pénztárszövetség úgy számolt, hogy ha mind a 100 ezer tag havonta legalább 14 ezer forint önkéntes tagdíjat (tehát a kötelező nyugdíjjárulékon felüli tagdíjat) fizetne továbbra is a számlájára, akkor a törvényben maximált (0,9 százalékos) működési költség levonásával legalább a pénztáraknak előírt felügyeleti díjra és a Garancia Alapba előírt befizetésekre futná. Igaz, a pénztárak adminisztratív költségeinek ekkor még mindig nincs meg a fedezete, tehát ennél valószínűleg több önkéntes tagdíjra volna szükség a maradók számának és az esetleges pénztári fúziók függvényében. A tagoknak ezzel együtt sincs túl sok vesztenivalójuk: ha az összes magánnyugdíjpénztár lehúzná a rolót, akkor a végén úgyis mindenki visszakerülne az állami nyugdíjrendszerbe – bár ha márciusig lépnének vissza „önként”, akkor a reálhozamot azért megkapnák (az évek során felhalmozott tőke természetesen a költségvetést gyarapítja).

Másfelől ha önkéntes befizetésről van szó, akkor a magánnyugdíjpénztár kezd az önkéntes pénztárra hasonlítani, azzal a nem elhanyagolható különbséggel, hogy az önkéntes nyugdíjpénztárba befizetés adókedvezményt élvez. A tagok egy része vélhetően akkor volna hajlandó önként előtakarékoskodni, azaz a magán-nyugdíjpénztárak akkor maradhatnának fönn, és az ott eddig összegyűlt megtakarítások akkor nem vesznének el (kerülnének az államhoz), ha az ide teljesített befizetések is adókedvezményt élveznének. Vagy ami még logikusabb (hiszen ugyanarra két intézmény felesleges): ha a két rendszert egybeolvasztanák, azaz a megtakarítások átvihetők volnának az ugyanazon pénzügyi csoporthoz tartozó önkéntes nyugdíjpénztárba. Ha a kormány komolyan gondolja, hogy a megmaradt pénztártagok vagyonához már nem nyúl, akkor e lépést megteszi. Nem lehetetlen az sem, hogy a kormány az EU–IMF-tárgyalások kimenetelére vár: hátha a költségvetésnek hirtelen szüksége lesz a még meglévő 250 milliárd forintnyi magánnyugdíjvagyonra is.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.