Ne tévesszük össze a szabadságot és az anarchiát – mondta Pintér a státusztörvényről szóló egyeztetésen

  • narancs.hu
  • 2023. május 24.

Belpol

A Telex birtokába került hangfelvétel szerint a belügyminiszter a fizetésekről nem akart beszélni.

„Küzdök a tanároknak, tanítóknak, pedagógusoknak a béréért” – mondta Pintér Sándor azon a Telex birtokába került hangfelvételen, ami a miniszter és az ellenzéki pártok szerdai egyeztetésén készült.

A közel másfél órás egyeztetés hangfelvételén az hallható, ahogy a belügyminiszter a megbeszélés legelején leszögezte, hogy egy dologról nem akar most beszélni, a fizetésekről. Ennek oka, hogy száz százalékig egyetért azzal a követeléssel, miszerint a pedagógusok bére a diplomások átlagbérét elérje vagy azt meghaladja. Szerinte amiben egyetértenek, arról felesleges vitatkozni, ezt el fogják érni. Azzal kapcsolatban, hogy a 2024-es költségvetésben szerepel-e a tanárok béremelése Pintér Sándor azt mondta: bizonyos része szerepel, de az összegszerűség nap mint nap változik, az általános béremelésen túl pedig szerinte szükség van a teljesítmény alapján differenciált béremelésre is.

A beszélgetésen az oktatásért is felelős miniszter egyébként elismerte, hogy neki nincs pedagógusi végzettsége, de egyébként, „a pedagógusi végzettség nem szakma, hanem hivatás”, mint mondjuk az orvosi. A belügyminiszter ellenzéki kérdésre megemlítette, a statisztikai adatok alapján a túlterhelést sem a diákoknál, sem a tanároknál nem tapasztalja. Egy másik megszólalással kapcsolatban, amely szerint a státusztörvény tovább csökkenti a tanárok szabadságát megjegyezte,

a szabadság „egy nagyon szép kifejezés”, majd azzal folytatta, hogy a „szabadságot és az anarchiát ne tévesszük össze.”

 Pintér ezután Popper Pétertől idézett, hogy milyen a jó pedagógus: „Akiben zűrzavar van – zűrzavart hoz létre környezetében. Akiben rend van – rendet teremt maga körül”.

A belügyminiszter az egyeztetésen csak az ellenzéki képviselőket hallgatta meg, mert szerinte már tízszer egyeztettek a pedagógus-szakszervezetekkel és a Nemzeti Pedagógus Karral, ezeken az egyeztetéseken pedig „jelentős” előrelépések történtek. Az ellenzéki pártok a tárgyalás után sajtótájékoztatót tartottak, ezen arról beszéltek, ez nem egy szakmai megbeszélés volt, hanem egy politikai bábszínház.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.