A törvényerejű homofóbia hatásai az oktatásban

Négy fal közé zárni

Belpol

A kirekesztő, kizárólag a heteroszexualitásra koncentráló szex­edukáció pusztító hatással lehet az LMBTQ-fiatalok mentális egészségére, a nemrégiben elfogadott melegellenes törvény értelmében mégis ez vár rájuk Magyarországon.

A júniusban elfogadott „pedofiltörvény” értelmében az iskolai szexuális felvilágosítás során már nem eshet szó a nem megváltoztatásáról és a homoszexualitásról, ráadásul az adott intézmény pedagógusain kívül kizárólag azok a személyek beszélhetnek a gyerekekkel a szexről, akik szerepelnek a kormány hivatalos, vagyis kontrollált listáján. Bár a törvény pontos értelmezésével mindenki – és Gulyás Gergely kancelláriaminiszter is – bajban van, annyi biztos, hogy ha egy iskola nem ennek megfelelően jár el, akkor az intézményvezető és a foglalkozást tartó szakember is szabálysértést követ el. Magyar­országon amúgy is gyakran előfordul, hogy egyszerűen elmarad az iskolai felvilágosítás: bár a tanterv elvileg megengedi, hogy egészségfejlesztés céljával felvilágosító órát tartsanak az intézmények, a túlterhelt pedagógusok sokszor meg sem próbálkoznak ilyesmivel. A Nemzeti alaptanterv nem igazán tér ki a szexuális felvilágosítás szakmai kritériumaira, annál többet mond a „családi életre nevelésről”, amelynek része például a gyerekek „segítése” a genetikai nemnek megfelelő identitás megerősödésében (ez annyira fontos, hogy már 1–4. osztályos gyerekeknek is foglalkozniuk kell vele), továbbá a férfi-női párkapcsolat és a „házasságon alapuló, egészséges szexualitás” megismerése. Miközben a kormány gondosan lefektette a homo- és transzfóbia alapjait a kerettantervekben, a diákok részéről nagyon is volna igény az LMBTQ-témákra.

Egy lapunknak nyilatkozó nőgyógyász nemrégiben egy fővárosi gimnázium felkérésére tartott felvilágosító órát. Bár az előadás – az intézmény kérésére – kifejezetten a fogamzásgátlásról szólt, a végén maguk a kamaszok vetettek fel LMBTQ-témákat. „Egy lány a leszbikusok közötti együttlétről kérdezett, egy fiú pedig a transzneműek szexualitásáról” – számol be a nőgyógyász.

Erős kíváncsiság

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) is megerősíti, hogy a diákok oldaláról erős a kíváncsiság. „A diákok nagyon nyitottak a témára, feltesznek ilyen kérdéseket olyan tanároknak, akikben megbíznak” – mondja a PDSZ elnöke. Komjáthy Anna arra is rámutat, hogy ezek a kérdések nemcsak a szexuális felvilágosítás alkalmával, de más órákon, vagy az iskolai zaklatás (bullying) kapcsán is felmerülhetnek, márpedig ilyenkor elengedhetetlen, hogy a tanár közbelépjen, és – ideális esetben – beszéljenek a szexualitás és nemi identitás témáiról.

Annak, hogy az iskola milyen választ ad ezekre a kérdésekre, komoly tétje van. Egy 2019-es amerikai kutatás szerint a homofób, kirekesztő iskolai klíma káros hatással van a mentális egészségre, és fokozza a viktimizáció előfordulását a szexuális kisebbségekhez tartozó diákok körében. Ezzel szemben az elfogadó iskolai légkörnek rengeteg pozitív hatása van: az amerikai gimnazistáktól szerzett adatok elemzéséből az derült ki, hogy az LMBTQ-inkluzív szexedukáció csökkenti a leszbikus és meleg diákokat érő iskolai zaklatás megjelenését, ahogy a depresszív tünetek kialakulását is a biszexuális fiatalok esetében. Az elfogadó szexuális felvilágosítás minden serdülőkorú LMBTQ-ember esetében protektív faktornak bizonyult a szuicid gondolatokkal szemben.

De hiába igazolta már több tucat kutatás, hogy mennyire fontos volna az LMBTQ-inkluzív szex­edukáció az iskolában, Amerikában is találkozni elavult, heteronormatív gyakorlatokkal. Darla Linville oktatáskutató 2011-es tanulmányában megemlíti, hogy egy iskolai szexedukációs anyagban úgy fogalmaztak a melegek közötti anális szexről, hogy ennek során „bizonyos testnyílásokat olyasmire használnak, amire nem kellene”. Linville szerint az LMBTQ-téma gyakran csak akkor jelenik meg ezeken az alkalmakon, amikor a HIV-vírus veszélyeire igyekeznek felhívni a figyelmet – akkor is úgy, mintha az AIDS kizárólag a meleg férfiak betegsége lenne. Ő is megállapítja, hogy a kirekesztő felvilágosításnak súlyos következményei lehetnek az LMBTQ-fiatalokra nézve: nagyobb eséllyel válnak szexuális erőszak áldozatává, vagy kapnak el nemi úton terjedő betegségeket, ráadásul utóbbi esetben az információhiány miatt gyakran nem tudják hatékonyan kezelni ezeket. A kutató szerint a diákoknak nagyon is volna igényük a színvonalas szex­edukációra, hiszen ahogy vizsgálataiból kiderült, bár a legtöbb kamasz könnyedén jut információhoz az interneten keresztül, saját bevallásuk szerint is nehezen tudják kiszűrni a valóban hiteles forrásokat.

Applied Sexology-Master's Degree Programme

 
Segédeszköz a befogadó neveléshez – Németországban
Fotó: Europress Fotóügynökség

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.