Rendőrök a hajléktalan emberek ellen

„Nehéz volt mit csinálni törvényileg”

Belpol

Két rendőrt vádolnak azzal, hogy hajléktalan embere­ket bántalmaztak és aláztak meg Mohácson. A kaposvári bíróságon zajló perről nemcsak konkrét bűncselekményekhez köthető kérdések juthatnak az eszünkbe.

A mohácsi rendőrkapitányság huszonéves járőrei, H. Patrik és M. Norbert 2021 januárjában éjszakai szolgálatuk közben arra lettek figyelmesek, hogy egy magatehetetlen ember fekszik az út közepén. A kanyarban feküdt, a járőrkocsi sofőrjének az utolsó pillanatban sikerült elrántani a kormányt, nagyobb sebességnél tragédia történhetett volna. A rendőrök nem hagyták magára a kiszolgáltatott helyzetben lévő férfit. Az eset ismertetése a rendőrnapi jutalomosztás idején is előkerülhetett volna. H. Patrikot és M. Norbertet feletteseik tehetséges és lelkes rendőröknek tartották, s rövid időn belül többször is előléptették őket. A kijárási tilalom idején történt közúti intézkedés azonban mindkettőjük elbocsátásával járt.

A Kaposvári Regionális Nyomozó Ügyészség 2022. május 19-én megjelent közleménye szerint hivatalos eljárásban elkövetett bántalmazás bűntette, kiszolgáltatott személy megalázásának vétsége miatt emelt vádat a két rendőr ellen a Kaposvári Törvényszék Katonai Tanácsa. A vádirat szerint a két rendőr egyike egy 2021. januári járőrözés során az úton fekvő, és ittassága miatt magatehetetlen hajléktalant többször fejbe rúgta. Nem ez volt az egyetlen ilyen eset. „Pár nap elteltével a rendőrök a kiszolgáltatott élethelyzetét kihasználva ugyanezen sértettet arra bírták rá, hogy »léggitározzon« és énekeljen” – olvasható az ügyészségi közleményben. Ezt mobiltelefonnal rögzítették, és elküldték az egyik kollégájuknak is. H. Patrik és M. Norbert rögzítette azokat az eseteket is, amikor „a sértettet és egy másik mohácsi hajléktalant könnygáz­spray-vel lefújták, illetve amikor a másik sértettet a fiatalabb rendőr lábon rúgta” – állt a közleményben. „Az ügyészség a két rendőrrel szemben 3 és fél év végrehajtandó szabadságvesztés kiszabását indítványozta.”

Tavaly szeptemberben, a per előkészítő tárgyalásán, a rendőrök védője nem győzte hangsúlyozni a „szerepcserét” – azaz valójában a bántalmazott hajléktalanok nem viselkedtek úgy, ahogy az „a társadalom által elfogadható”. H. Patrik és M. Norbert az előkészítő tárgyaláson hallgatott, de a legutóbbi, január 25-i tárgyalási napon már ők is hasonló szellemben nyilatkoztak (lásd Nagyon sok videót láttunk című keretes írásunkat); vallomásukat az önsajnálat és a váddal szembeni értetlenség jellemezte. Úgy tűnt, az sem teljesen világos számukra, hogy miért állnak a bíróság előtt; mintha már azzal megbűnhődtek volna, hogy elbocsátották őket, és segédmunkásként tudtak csak elhelyezkedni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.