Magyar Narancs: A felsőoktatási stratégiát október 21-én adta át a Felsőoktatási Kerekasztal tagjainak. Megérkeztek már a visszajelzések?
Palkovics László: Inkább vitaanyagnak nevezném az elkészült dokumentumot. Azt foglaltuk össze, hogy a következő években, évtizedekben merre kell haladnia a felsőoktatásnak, de a végleges stratégia a kerekasztallal együttműködésben jön majd létre. Ma van a vélemények beérkezésének határideje (az interjú november 5-én készült – T. Sz.), a részt vevő szervezetektől az érdekeltségi körükkel egyeztetett visszajelzéseket kapunk.
MN: Hogyan képzeli a további menetrendet addig, amíg a kormány elé nem kerül az anyag?
PL: A minisztérium javaslatát a kormány első olvasatban tárgyalta, és lényegi módosítások nélkül elfogadta. Jövő hétre tervezünk hosszabb egyeztetéseket a Felsőoktatási Kerekasztal tagjaival, ezeken állapodunk meg arról, hogy az ő véleményük milyen formában kerül a stratégiába. Létrehozzuk az elképzelések végrehajtási hátterét is, a vitaanyagban említett akciókat mellékletben fejtjük ki részletesebben. Egy másik mellékletben az egyes képzési területek vezethetik le a saját ágazati stratégiáikat a generális irányokból. A végleges dokumentumhoz alakíthatják az intézmények a saját intézményfejlesztési terveiket. Ezt követően egy évig mindenki az implementációval foglalkozik, a következő stratégiai review-ig a projekteket fogja monitorozni a minisztérium.
MN: A stratégiai anyagban az szerepel, hogy a felsőoktatás közvetlen állami támogatása az elkövetkező években nem növelhető jelentősen. Mi változott a kormány álláspontjában? Az előző államtitkár, Klinghammer István még azt mondta, hogy középtávon a GDP 1–1,2 százalékára nőhet ez a támogatás.
PL: Ha megnézzük a költségvetési tervezést, az államháztartásból körülbelül 186 milliárd forint jut el közvetlenül az intézményekhez. De az intézmények egyéb bevételei vagy bevételi lehetőségei is tartalmaznak állami támogatást, a projektalapú támogatások egy része költségvetési, más része uniós forrás. A csökkenő hallgatói létszám miatt a közvetlen támogatást nem tudjuk mi alapján növelni. De az intézmények a szinten maradó vagy enyhén növekedő támogatást is fordíthatják a csökkenő feladatok mellett a minőségi képzésre. Klinghammer úr kijelentése szerintem arra vonatkozott, hogy a kieső tudományos normatívát kell kompenzálni. Az intézmények működtetése a 180 milliárdos összegből megoldható, a kutatás-fejlesztés viszont már nem biztosítható. Erre lesznek kiegészítő források, amiket azonban nem intézményi, hanem személyi, kutatócsoporti kiválóság alapján, pályázatokon osztanánk ki.
MN: Azt is olvashatjuk, hogy a felvett hallgatók után járó normatíva helyett a feladatfinanszírozásra térnének át. Ez alatt mit kell érteni?
PL: A feladatfinanszírozás egy rendelet szerint 2016-tól az államháztartás több részében kötelező lesz, ennek a rendje ki fog alakulni. Azt kell elérni, hogy a finanszírozás ne a hallgatóval jöjjön az egyetemre, hanem – nyilván a hallgatói létszám figyelembevételével – feladatot kelljen végrehajtani. Jelenleg nem támasztunk minőségi és kimeneti követelményeket, hanem csak a bemenetnél próbálja menedzselni az állam, hogy a gazdasági-társadalmi igényeket tükrözze a felvettek megoszlása. Ez ahhoz vezetett, hogy az intézmények a hallgatókért folytattak versenyt, nem a diszciplínák minősége területén. A feladatfinanszírozás közelebbről úgy fog kinézni, hogy a magyar kormány például szükségesnek látja valamennyi bölcsészhallgató képzését meghatározott minőségben, meghatározott időre. Abban az intézménynek szabadsága lesz, hogy ezt a feladatot adott költséghatárokon belül hogyan teljesíti.
MN: A kimeneti követelményeknél példaként megjelennek a hallgatói kompetenciamérések. Ezek eredménye valamilyen szorzóval számít majd a finanszírozásnál?
PL: Egy gyár által előállított terméket akkor vesz meg a fogyasztó, ha bizonyos minőségi jellemzői stimmelnek. Miért lenne ez másként egy hallgató esetében? Meg kell néznünk, hogy az intézmény mennyit ad hozzá a hallgatóhoz. A mai mérések elég rosszul jelzik előre, hogy elvégzi-e majd a hallgató az egyetemet, vagy sem. Ezt el is lehet fogadni, lehet hagyni, hogy a hallgatók eltűnjenek a rendszerben, de szerintem felelős kormányként nem engedhetjük meg magunknak, hogy a hallgatókat hülyítsük. Ha valaki a kompetenciái alapján nem tudja elvégezni a képzést, azon segíteni kell, a végén pedig meg kell nézni, hogy milyen hozzáadott értéket kapott ő és a finanszírozó az egyetemi évek folyamán.
MN: Azt jól értem, hogy a jövőben nemcsak a kiemelt 16 szakon határoznának meg a minimális követelménynél magasabb felvételi ponthatárt, hanem mindenhol?
PL: Itt még van egy kis vita az intézményekkel. Mi a jó megoldás? Az anyagban objektív, de magasabb mérce szerepel, 2020-ig javasoljuk felvételi követelményként bevezetni az emelt szintű érettségit és a nyelvvizsgát. De szólnak érvek az intézményi felvételi eljárások mellett is, ez még egy nyitott kérdés.
MN: Szakokra lebontva határoznák meg a felvételi követelményeket, vagy visszatérhetnek az intézményi keretszámok?
PL: Ha objektív mércét akarunk, akkor nem nagyon lehet különbséget tenni az intézmények között. De mondom, ez még diszkusszió tárgya.
MN: Az állami ösztöndíjas és önköltséges hallgatók arányára vonatkozóan van elképzelés?
PL: Nem lesz változás, az állam mindenkit finanszíroz, akit a teljesítménye alapján finanszíroznia kell. Az szerepel az anyagban, hogy ha a hallgató maga is hozzájárul a képzési költségeihez, és energiában is többet tesz hozzá, akkor lényegesen nagyobb valószínűséggel végzi el az egyetemet. A TÁRKI végzett a közelmúltban egy felmérést, ahol az jött ki, hogy a többség akkor is jelentkezne a felsőoktatásba, ha fizetnie kellene érte. Ez tehát nem eretnek dolog, de jelenleg semmifajta szándék nincs a képzés fizetőssé alakítására.
MN: Befolyásolná-e a jövőben az állam, hogy mely területekre összpontosul az állami ösztöndíj? Ma például a 16 jogi és közgazdasági szakra a magasabb ponthatár miatt nehezebb ingyenesen bekerülni.
PL: Működik is a rendszer, a jogászképzés ennek jó példája. Látható módon azokért a diplomákért, amelyek meg tudnak térülni, fizetnek is a hallgatók. De visszatérve a kérdésére, az állam nem önmagában, hanem az adófizetők pénzéből létezik, azzal felelősen kell tudnia gazdálkodni. Meg kell érteni, hogy mire van szüksége a társadalomnak és a gazdaságnak. Itt én nem látom problémának az állam szerepvállalását, hiszen ez a dolga, ezért kapott felhatalmazást.
MN: A stratégia 15 százalékkal csökkentené a meghirdetett szakok számát. Legutóbb nyáron beszélgettünk, akkor azt mondta, hogy a rektorokkal egyeztetnek erről (lásd: „A döntés joga természetesen a miniszterelnöké”, Magyar Narancs, 2014. július 31.). Volt már olyan intézmény, amely vállalta a profiltisztítást?
PL: Itt nem csak a fenntartó és egy egyetem közötti diszkusszióról van szó, adott régióban vagy szakterületen érdekelt intézményekkel koordináltan egyeztetünk. Minden egyetemmel külön is megbeszéltük, hogy miként látják a képzési szerkezetüket, de ez önmagában nem elég. Az első régiós megbeszélés másfél hete történt a négy releváns északnyugat-magyarországi egyetemmel (Széchenyi István Egyetem, Pannon Egyetem, Nyugat-magyarországi Egyetem, BGF). A cél az, hogy a hallgatói létszámuk ne csökkenjen, de nagyobb legyen a méretgazdaságosság. Ezért azokat a képzéseket, amelyeket most mind a négyen meghirdetnek, koncentrálni kellene. A végső szerkezetet persze nem mi kívánjuk meghatározni, a 15 százalék is csak egy irányszám.
MN: Új elem, hogy az akadémiai ügyekben illetékes magisztrátusra és a fenntartó delegáltjaiból álló konzisztóriumra osztanák fel az intézmények irányítását. Utóbbira mi szükség van a szintén a kormány által kinevezett kancellár mellett?
PL: A kancellár operatív szinten működő szakember, míg a konzisztórium az intézmény működéséről véleményt formáló tanács. A végleges stratégiában egyébként ez az innovatív megoldás valószínűleg módosul, az intézmények nem támogatják a magisztrátus ötletét, ehelyett változatlan jogkörökkel tartanák fenn a szenátust, mellette működhetne – mintegy fenntartói tanácsként – a konzisztórium. Feladatkörébe tartozna a rektor személyével való egyetértés, az egyetem stratégiai tervének elfogadása, a költségvetés elfogadása, a szervezeti és működési szabályzattal való egyetértés. A tanácsban olyan külső szakértők ülnének, akik az egyetemre és a gazdasági környezetre is rálátnak.
MN: A tagokat ugyanúgy pályázattal választanák ki, mint a kancellárokat?
PL: Nem, inkább a gazdasági tanácsra hasonlít egy kicsit. Felkéréssel fogjuk kiválasztani a külső szakembereket. Ez nem munkakör, hanem társadalmi funkció lesz.
MN: A kancellári pályázatok több nagy egyetemen – az ELTE-n, Szegeden, Pécsett – sikertelenül zárultak, pedig a hírek szerint nagy volt az érdeklődés. Mi az oka ennek?
PL: A kancellár a minisztérium alkalmazottja, még ha az egyetemen dolgozik is. Az alkalmasságnak több szempontja van, beszélhetünk személyi alkalmasságról, de az is nagyon fontos, hogyan kívánja ellátni a feladatot az adott intézményben. Az említett esetekben nem a pályázók felkészültségével volt gond, inkább az elképzeléseik nem passzoltak a választott intézményhez. Ez a három nagy egyetem mindenképpen olyan kancellárt igényel, akinek az elképzelései találkoznak a fenntartó víziójával.
MN: Ezekben az esetekben egyébként a minisztérium nem javasolt senkit, vagy a miniszterelnök döntött úgy, hogy nem nevez meg kancellárt?
PL: A minisztériumi bizottság a törvény szerint minden jelöltet véleményezett és felterjesztett. Miniszter úr és miniszterelnök úr együttes döntés alapján neveztek vagy nem neveztek ki kancellárokat.
MN: A 21 kinevezett kancellár között volt olyan, akinek az esetében a miniszterelnök megváltoztatta a bizottság álláspontját?
PL: A bizottság csak véleményt mondott. Egyes esetekben a bizottsági vélemény alapján mást is ki lehetett volna nevezni, de a kinevezett kancellárok mindegyikét alkalmasnak találta a bizottság. Ha az én véleményemet kérdezi, egy egész komoly csapat jött össze, a magánszférában is alkalmaztam volna valamennyi kancellárt.
MN: A stratégia tudományterületekre lebontott specifikus megállapításokkal zárul, ugyanakkor a bölcsész-, a társadalomtudományi és a jogászképzés nem szerepel benne. Ezek ennyire jól működnek, vagy kevésbé fontosak a kormány számára?
PL: Maga a stratégia mindenre vonatkozik, a bölcsészképzésre ugyanúgy, mint a nevesített területekre: az orvosképzésre, a természettudományos, műszaki és informatikai képzésre, a gazdaságtudományi képzésre, az agrárképzésre és a pedagógusképzésre. Mint említettem, a mellékletben minden ágazat megfogalmazhatja a saját stratégiáját, a jogászok esetében ezt kezdeményeztük is. Jelen pillanatban az öt kiemelt terület a legfontosabb a magyar gazdaság és társadalom számára, a képzési területek közül azokat emeltük ki, ahol speciális beavatkozások szükségesek. Elképzelhető, hogy jövőre megjelenik a bölcsészképzés, mert kiderül például, hogy nem képzünk elég andragógust, de 2010-től mostanáig a kormány a felsorolt területekre fókuszál.
MN: Azt írják, hogy közgazdászokat már ma is túl sok helyen képzünk. Mit szól ezek után ahhoz, hogy a Magyar Nemzeti Bank (MNB) alapítványain keresztül 200 milliárdot költene közgazdászképzésre?
PL: Az alapítványok közül néhánynak a hozamát lehet közgazdászképzésre fordítani, ez közel sem 200 milliárd forint. Év elején engem felkértek a kecskeméti, a dél-alföldi térség számára képzést létrehozó alapítvány igazgatására, ezt először elfogadtam, de később nem tudtam a feladatot ellátni, már csak az államtitkári pozíció miatt sem. A koncepció részleteit viszont elég pontosan ismerem. Ez nem a jegybank által létrehozott képzés, hiszen Magyarországon csak a felsőoktatási törvénynek megfelelően lehet képzést alapítani. A Kecskeméti Főiskola kezdett el már korábban azzal foglalkozni, hogy a térség szakemberigényét kielégítse, ennek a következménye ez az együttműködés, konkrétan alapítványi támogatás nyújtása a főiskolának.
MN: Egyetért Matolcsy György jegybankelnök e tárgyban tett nyilatkozatával, miszerint „a magyar közgazdasági és pénzügyi képzésben még mindig a korábbi, mára meghaladott neoliberális közgazdasági iskola tanai, tévedései a meghatározóak”?
PL: Az MNB elnökének kijelentéseit nem tudom kommentálni. De ha az MNB részt kíván vállalni a magyar felsőoktatás támogatásában, az mindenképpen üdvözlendő dolog. Szeretnék sok hasonló példát látni a mecenatúrára, azt pedig, hogy a képzésben mi folyik, meghatározza a felsőoktatási törvény.
MN: Kicsit déjà vu érzése van az embernek, mert egy éve is készült egy felsőoktatási stratégia, amit a kormány meg sem tárgyalt. Bízik benne, hogy most más lesz az eredmény?
PL: Ha komolyan vesszük azt a kijelentést, hogy a kormány első olvasatban tárgyalta és elfogadta az irányelveket, akkor azt gondolom, most más lesz a kimenet. Öt éve próbálja a politika, a gazdaság és az egyetemi szféra meggyőzni egymást arról, merre haladjunk. Ezt már le kellene zárni. Most erre egy nagyon jó pillanat kínálkozik szerintem. Az ellenzéki pártok is meglepően pozitívan nyilatkoztak az anyagról, az a közmegegyezés, ami tavaly hiányzott, most meglehet.
Visszajelzések Palkovics László felsőoktatásért felelős államtitkár október 21-én a Felsőoktatási Kerekasztal tagjaival közös sajtótájékoztatón mutatta be a Fokozatváltás a felsőoktatásban – A teljesítményelvű felsőoktatás fejlesztésének irányvonalai című stratégiai vitaanyagot. (Polónyi Istán oktatáskutató részletes elemzését lásd: Rükvercben a világszínvonalig, Magyar Narancs, 2014. október 30.) A kerekasztal résztvevői – Magyar Rektori Konferencia (MRK), Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK), Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezete (FDSZ), Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája (HÖOK) – csak aznap reggel kapták kézhez a dokumentumot, így megalapozott véleményt aligha mondhattak róla. A stratégiaalkotás tényének ugyanakkor mindenki örült, a szektor szereplői úgy látják, az elmúlt években a világos elképzelések hiánya nagyban megnehezítette a magyar felsőoktatás helyzetét, különösen finanszírozási szempontból. Az államtitkárság november 5-ig adott időt a szervezeteknek az anyag véleményezésére, a menetrend szerint november 16-ig kiegészítik a stratégiát, utána kezdődhet el a jogszabály-módosítások előkészítése. Tavaly ősszel Klinghammer István, a terület előző államtitkára is készített egy stratégiát, ám azt a kormányülés végül napirendre sem vette, vélhetően Parragh László MKIK-elnök ellenérzései miatt (lásd: A kerekasztal balekjai, Magyar Narancs, 2013. december 19.). Az MRK lapunknak megküldte a stratégiáról alkotott véleménye összefoglalóját. A rektorok örömmel fogadták, hogy az államtitkárság is elismeri azt a tényt, miszerint „a magyar felsőoktatás nemzetgazdaságunk egyik legsikeresebb, legversenyképesebb ágazata”. Ugyanakkor fenntartásaik is vannak. A jövőben létrehozandó négy intézménytípus – tudományegyetem, egyetem, alkalmazott tudományok egyeteme, közösségi főiskola – differenciált szabályozását, finanszírozását és értékelését nem látják megfelelően kidolgozottnak. Nem tartják továbbá elégségesnek, hogy a kormány 2020-ig uniós forrásokból oldaná meg a felsőoktatás fejlesztését, azt követően pedig változatlan állami szerepvállalást irányoz elő. Kifogásolják azt is, hogy az anyag aránytalanul és indokolatlanul mellőzi a társadalomtudományokat. A legnagyobb vita várhatóan az intézményirányítás és az egyetemi autonómia kérdésében lesz a fenntartó és a rektorok között. Az MRK a szenátus mellett működő stratégiai tanácsot nem kormányzati delegáltakkal töltené fel, elképzelésük szerint a rektor és a kancellár hivatalból lehetne tag, további két-két főt jelölne a miniszter és a szenátus. „Az igazgatóság így létszámából és összetételéből adódóan is együttműködésre kényszerülne” – érvelnek. Parragh László nem kívánta a sajtóban részletezni a kamara véleményét, annyit azonban elárult, hogy apróbb észrevételek mellett támogatni fogják a stratégiát, mert egyetértenek a szellemiségével, elsősorban a duális képzés erősítésével. Az MKIK elnöke kiemelte, hogy bár egyes cégek jelenleg is támogatnak duális felsőoktatási programokat, bizonyos ösztönzőkkel, például adókedvezménnyel el lehetne érni, hogy még több vállalkozás vegyen részt a felsőoktatás finanszírozásában. Parragh szerint a közösségi főiskola jó lehet arra, hogy a szakképzésből vigyen be diákokat a felsőoktatásba, így illeszkedik a kormány közoktatási terveihez is, amelyek „A magas színvonalú oktató-kutató munka elvégzéséhez szükséges az életpályamodellek kidolgozása, és az ehhez kapcsolódó bérezési rendszerek kialakítása” – írja az FDSZ a Narancsnak is eljuttatott véleményében. Ezt a témát érinti ugyan a stratégia, ám a szakszervezet sérelmezi, hogy az oktatást segítő munkavállalók kimaradtak a dokumentumból. Nem elégedettek az állami finanszírozás szinten tartásával sem, mint írják, „a költségvetés sorait tekintve úgy tűnik, hogy amire van politikai szándék, arra van forrás is, a felsőoktatás átalakításához szükséges összegnél nagyságrenddel nagyobb is”. Az FDSZ egyetért azzal, hogy a felsőfokú végzettségűek arányát növelni kell, ám szerintük a bekerülési feltételek szigorítása és a gimnáziumi férőhelyek szűkítése ennek ellentmond. A gazdaságtudományi képzésről szólva megjegyzik, indokolatlan annak a helyzetnek a fenntartása, hogy a magyar állami ösztöndíjat csak a képzésre jelentkezők kis része kapja meg. Elhibázottnak tartják azt is, hogy a stratégia teljes mértékben a gazdaság igényeihez igazítaná a felsőoktatást, „ezek az igények ugyanis évről évre változnak, és senki nem tudja érdemben megjósolni, hogy az iparnak 5–10 év múlva milyen munkaerőre lesz szüksége”. |