Szociális kiadások lefaragása

Szegény embert a Fidesz is…

A Fidesz minden, látszólag a szegényebb réteget támogató intézkedése valójában a jómódúaknak kedvez. A 2015-ös költségvetés tervezete már a látszatra sem ad: jelentősen megvágják a szociális célú kiadásokat, ami miatt még több ember kerül lehetetlen helyzetbe. Az eredményesnek kikiál­tott közmunkaprogram ráadásul konzerválja a lecsúszást.

A 2015-ös költségvetés tervezete a szociális juttatások terén jelentős megszorításokkal számol. A Nemzeti Család és Szociálpolitikai Alap kiadásait jövőre 646 milliárd forintra csökkenthetik az idei 714 milliárd forintos előirányzat után. A családi támogatások 446 milliárd forintról 422 milliárd forintra eshetnek vissza, a korhatár alatti ellátásokra pedig jövőre 23 százalékkal kevesebbet költ a kormány. A tervek szerint a jövedelempótló és kiegészítő szociális támogatások sem ússzák meg a csökkentést: az idei 535 milliárd forint helyett jövőre csak 517 mil­liárdot szán az állam a gyes, az anyasági támogatás és a családi pótlékok kifizetésére. A 2015-ös költségvetésből kitűnik továbbá, hogy az idei 157 milliárdos, egészségügyi hozzájárulás címen beszedett tétel jövőre 197 milliárd lesz: ezt a plusz 40 milliárdot valószínűleg a béren kívüli juttatások adójának emeléséből kívánják előteremteni. (A cafeteria adóemelését Varga Mihály a múlt héten jelentette be.) A cafeteria közterhe most 35,7 százalék, ez a 2015-ös adótörvény elfogadásával 51,17 százalékra emelkedhet, így a munkáltatóknak nem éri meg ezt az extra juttatást biztosítani a dolgozóknak. A kormány végső célja aligha lehet más, mint a cafeteria béresítése. Ám mivel ez béren kívüli juttatás, a munkáltató csökkentheti, sőt meg is szüntetheti, és semmi esetre sem kötelezhető arra, hogy a bér részévé tegye. Vagy­is végső soron ismét a munkavállaló jár rosszabbul.

Lecsúszóban

A szociális juttatások megnyirbálása különösen ijesztő egy olyan periódusban, amikor rohamosan bővül a leszakadók rétege. Az uniós statisztikai hivatal (Euro­stat) friss elemzése szerint Magyarországon jelentősen nőtt azoknak a száma, akiket elszegényedés vagy társadalmi kirekesztettség fenyeget. (Az Eurostat azokat sorolja e körbe, akik az adott országban a medián bér 60 százalékánál kevesebb jövedelemmel rendelkeznek, továbbá problémát okoz számukra a számlák befizetése, és tartósan nem találnak munkát.) Az elszegényedés 3,3 millió embert, a magyar lakosság 33,5 százalékát érinti – hat éve ez a szám még csak 28,2 százalék volt. Azóta nemcsak az arány, hanem a tartósan depriváltak száma is nőtt: tavaly a magyar lakosság 26,8 százaléka tartozott ebbe a körbe. Nagyobb a jövedelemegyenlőtlenség is; a Tárki kutatásai szerint 2012-ben a lakosság csaknem fele élt olyan háztartásban, ahol a szegénység, a munkanélküliség és a társadalmi kirekesztettség valamilyen formában megmutatkozott. A KSH fogyasztási statisztikái pedig arról tanúskodnak, hogy 2013 első felében tovább nőtt a szakadék a gazdagok és a szegények között. A jelenleg elérhető 2011-es adatok szerint a leggazdagabb 30 százaléknak juttatott társadalmi jövedelem összege jelentősen meghaladja a leg­alacsonyabb 30 százaléknak jutót. A Ferge Zsuzsa által perverz jövedelem-újraelosztásnak nevezett folyamat nem napjainkban kezdődött, de a jelenlegi történések ráerősítenek e kedvezőtlen tendenciára. „Ha tágabb értelemben beszélünk a szociális jövedelem-­újraelosztásról, akkor ide kell sorolnom a nyugdíjat, a szegényeknek vagy gazdagoknak juttatott, gyermekekkel kapcsolatos támogatásokat; ha azonban a szó szűkebb értelmében veszem, akkor csupán a szegényeket célzó jövedelemelosztásról van szó. Ebben az esetben óriási hazugság az, hogy magas a szegényeknek juttatott társadalmi támogatás összege” – mondta Molnár György, az MTA Közgazdaság-tudományi Intézetének (MTA KTI) tudományos főmunkatársa. Szerinte a jelenlegi jövedelem-újraelosztás a gazdagokat jutalmazza a szegények ellenében, ami a nemzetgazdaság egészére is veszélyes, hiszen minél szegmentáltabb egy társadalom és minél kisebb a mobilitás, annál rövidebbek a gazdasági növekedési időszakok, ami viszont hosszú távon komoly versenyhátrányt eredményez.

2010-ben 3,7 millió ember élt a létminimum alatt; újabb KSH-adatok híján annyi állítható, hogy azóta a 4 milliót minden bizonnyal átléptük. 2013-ban egy egyedülálló felnőttre a létminimum összege 87 ezer, egy négyfős családra 253 ezer, egy egyedülálló nyugdíjasra 78 ezer forint volt. Ehhez képest a bruttó minimálbér (bár évről évre nő) jelenleg
101 500 forint, ami mindössze nettó 66 ezer, azaz bőven a létminimum alatti összeg.

A kormányzat nagy eredményeként felmutatott rezsicsökken­tés ugyancsak a tehetősebbeknek kedvez (például a nagyobb ingatlannal rendelkezőknek és több energiát fogyasztóknak). A Habitat for Humanity Magyarország által készített tanulmány szerint kb. 900 ezer lakásban még minimálisan sem érzékelhető a rezsicsökkentés, mivel fával, szénnel vagy PB-gázzal fűtenek. Az Orbán-kormánynak a szegénység ellen – jobbára csak jelszavakban – vívott harcát többek között jól jellemzi az egykulcsos adó bevezetésével az adójóváírás megszüntetése, amely az alacsony jövedelemmel rendelkezőket sújtotta a legjobban.

Az Eurostat felmérései alapján egyébként a szegénységgel fenyegetettek népességhez viszonyított aránya Európán belül csak Gö­rög­országban (+7,6 százalék) nőtt nagyobb mértékben, mint Magyar­országon (+5,3 százalék). A térségben ebből a szempontból a legkevésbé veszélyeztetettek a csehek, náluk a lakosság mindössze 14,6 százaléka tartozik ebbe a csoportba. A Gallup OECD (Organisation for Economic Co-opera­tion and Development) kutatásai pedig arról számolnak be, hogy 2007 óta Magyarországon a legnagyobb ütemű az elszegényedés: hat év alatt 32 százalékkal nőtt azon gyermekes családok száma, akiknél előfordult, hogy nem volt pénzük élelemre. Beszédes adat, hogy 2007 óta – Görögországot leszámítva – csak Magyarországon csökkentek a szociális kiadások és a munkaképes korú lakosság szociális transzferjei, mint például a munkanélküli-segély, a betegszabadság, a minimálbéresek támogatása. Az OECD egyébként nem tanácsolja e juttatások megnyirbálását a válságos időkben.

Csapda

Miközben az Eurostat kutatá­sai­tól kezdve az ombudsmani jelentésig minden arról számol be, hogy aggasztó gyorsasággal nő a szegénység Magyarországon, addig a KSH adatai alapján 2014 első negyedévében több mint 4 millió ember volt foglalkoztatott, ami 2013 azonos időszakához képest 6,8 százalékos javulás. Az ellentmondás feloldása roppant egyszerű: a KSH a munkavállalókhoz számolta a közmunkásokat és azokat a külföldön dolgozókat is, akik hazaküldik keresetük egy részét. A kozmetikázott adatok is jól mutatják, hogy a kormány komolyan veszi a saját jelszavát, miszerint 2018-ra mindenki munkából és ne segélyből éljen. Ezért is járatja csúcsra a közmunkaprogramot. Az idei év első felében átlagosan 180 ezer közfoglalkoztatott vett részt a programban, és ez az augusztus–december közti időszakra elérheti a 193 ezret is – állítja a Belügyminisztérium felmérése. A kormány törekvése, hogy a havi átlag 200 ezerre emelkedjen. Minderre a 2014-es költségvetésben 183,8 milliárdot tervezett költeni az állam – ami majd 4 mil­liárddal meghaladta a 2013-as adatot –, ám a nyáron hozzácsapott további 47,3 milliárdot. Ám ha az így kapott 230 milliárdot elosztjuk az átlagos közfoglalkoztatási állományban lévők számával, akkor kiderül: a járulékok levonása után az átlagos közmunkás nettó 50 ezret kap kézhez, ami bár az álláskeresési járadék 22 800 forintjánál több, még mindig bőven a statisztikák szerinti 87 ezer forintos létminimum alatt van. Innen nézve örömteli is lehetne, hogy a 2015-ös költségvetési tervekben plusz 40 milliárd, azaz összesen 270 milliárd forint áll a közfoglalkoz­tatás rendelkezésére, a probléma azonban ennél összetettebb.

„A 2013-as adatok szerint a közmunkában eltöltött idő átlagosan 5 hónap volt. A 2015-ös költségvetésben előirányzott 40 milliárd vagy az időtartam, vagy a közfoglalkoztatottak létszámának növelésére lesz alkalmas. A rendszer nagy veszélye azonban az, hogy egyre inkább rögzül egy szegmentált munkaerőpiac, és szétválnak azok, akik az elsődleges munka­erőpiacon dolgoznak, illetve akik a közfoglalkoztatásban” – mondta Molnár György, aki szerint a már említett gazdasági következmények mellett mindez súlyos morális probléma is. „Erkölcstelen hozzáállás lemondani a társadalom egy szeletéről, és azt üzenni nekik, hogy ti leértékelt, másodlagos állampolgárok vagytok, és nem fogtok részt venni a társadalmi javak újratermelésében.” Márpedig mind az MTA KTI, mind a Magyar Szegénység­ellenes Hálózat (MSZEH) vonatkozó kutatásai azt igazolják, hogy a közmunkaprogram nem, avagy csak igen csekély mértékben segít visszatalálni a munkaerőpiacra. „Az átlagos munkahely-találási idő 6 hónap, míg az álláskeresési járadékot 2011-ben 9 hónapról 3 hónapra csökkentették. Ha ennyi idő alatt valaki nem talál munkát, a legtöbb esetben inkább elmegy közmunkára, mint hogy várjon egy minimálbéres ajánlatra, ami csak 20 százalékkal jár több pénzzel” – vázolta Molnár, aki hozzátette: a nehéz körülmények megnehezítik az álláskeresést is, hiszen ha nincs pénz fűtésre, élelemre, gyógyszerre, esetleg buszjegyre, az ember érthetően a biztos 50 ezer forintot választja. Rá­adásul minél jobban eluralja a közmunka az aktív munkaerő-piaci eszközöket, annál kisebb az esély kilépni belőle.

Ez volt a tapasztalata a MSZEH kismintás, nem reprezentatív kutatásának is, ahol a fővárosban és a megyei jogú városokban élő közmunkásokat éppúgy megkérdezték, mint az 1000 fő alatti kistelepüléseken dolgozókat. A vá­lasz­­­adók negyedét a közmunka inkább akadályozta az álláskeresésben; a program ritkán hozott változást az életükben, az alacsony fizetés, a rövid munkaszerződések és a rossz munkakörülmények pedig állandó problémaként merültek fel, arról nem is beszélve, hogy a megkérdezettek fele szerint az előző évekhez képest romlottak a közmunka feltételei. „Maga a rendszer állandósítja a hátrányokat, és nem biztosít kiutat. Egy bizonyos életkor betöltése után pedig az érintet­tek már nem is akarnak az elsődleges munkaerőpiacon elhelyezkedni” – mondta Bálint Mónika, az MSZEH munkatársa.

Sok múlik az önkormányzatokon, és akad jó meg rossz példa is. Az MSZEH kutatásából kiderül, hogy a megkérdezettek 20 százaléka tapasztalta meg, hogy az önkormányzat takarékoskodás miatt elbocsátja állásából, majd ugyanarra a munkára felveszi – immáron közmunkásként. Van persze humánus hozzáállás is, amikor egy település a közfoglalkozta­tottak jövedelemmaximalizálását tartja szem előtt: ha például van napszámra is lehetőség, akkor aznap vagy azon a héten nem hívják be közmunkára az illetőt, hadd szerezhessen némi pluszpénzt.

A közfoglalkoztatási rendszer pozitív hozadéka lehetne a munkába integrált képzés, ami azonban szintén nem a legjobban sült el. „A téli közmunkaprogram tavalyi képzéseinek tapasztalatai rémesek: nem reagáltak a piaci igényekre, de még maguknak a közmunkásoknak az igényeire sem.
A beszámolók alapján volt arra példa, hogy ábécésorrend alapján osztották be őket a különböző képzésekre, így fordulhatott elő, hogy akár érettségivel is az álta­lános iskolai ismereteket nyújtó programba került valaki” – mondta Bálint Mónika. Molnár György szerint, mivel az uniós pénzeket közvetlenül nem lehet a közfoglalkoztatásra fordítani, ezt a forrást csak a képzések megtartásával tudták ilyen céllal hasznosítani. Csakhogy a képzéseket hirtelenjében nem tudták százezer ember számára jól megszervezni, és így sokan végül semmilyen segítséget nem kaptak az álláskeresésben.

Közmunkás Mozgalom a Jövőért

A Közmunkás Mozgalom a Jövőért egy közmunkás-tapasztalattal rendelkező emberekből álló, két éve létrehozott érdekvédelmi csoport. Az önkéntesek az utcán és a munkahelyükön érik el a közfoglalkoztatottakat, főként a főváros VII., VIII., IX. és XIII. kerületében. A csoport panaszok alapján tárgyal a foglalkoztatókkal. A fővárosi partnerekkel jók a tapasztalataik, Bálint Mónika szerint részben azért, mert a közmunkaprogramokat a szociális ágazathoz köthető társaság szervezi. A VIII. kerületben viszont tavaly óta a közterület-fenntartók intézik a közmunkát, amelyet rendvédelmi tapasztalattal rendelkezők irányítanak; a rendszerre ezért ott az ellenőrzés, a felügyelet jellemző.

A mozgalom konkrét esetekben is eljár, legyen szó munkavédelmi előírások be nem tartásáról vagy késedelmes fizetésről. Önkéntes jogászaik jogsegélyt nyújtanak, a csoport szakmai fórumokon képviselteti magát, és a nyilvánosság erejével próbál küzdeni. Októberben nyílt levelet írtak a Belügyminisztériumnak, amelyben összefoglalták a közmunkaprogram legsúlyosabb problémáit.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fedél nélkül

A magyar lakosság 90,5 százaléka él saját tulajdonú lakásban. A lakhatási szegénység jelenleg 1,5 millió embert érint Magyarországon, ebből körülbelül 1 millió ember fával vagy szénnel fűt. A munkanélküliség egyenes következménye a rosszabb lakhatás. Molnár György egy korábbi, a szubjektív elégedettséget felmérő kutatásról elmondta: Ausztriában az állásvesztés korántsem jár a lakás elvesztésével, míg nálunk ennek igen nagy az esélye. Az MSZEH kutatásából pedig kitűnik, hogy a budapesti közmunkások közül a legtöbben többszörösen hátrányos helyzetűek, mert sokan elvesztették lakhelyüket is, jelenleg albérletben vagy hajléktalanszállón laknak. Sokan úgy vélik, egy megfelelően kidolgozott bérlakásprogram megoldás lenne a problémára. A Város Mindenkié (AVM) csoport adatigénylésének köszönhetően megtudhattuk, hogy Budapesten összesen 31 473 szociális bérlakás van, közülük legalább 3652 önkormányzati bérlakás üresen vagy kihasználatlanul áll.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.