„Nem kellett volna Dúróra posztolnia”

  • narancs.hu
  • 2023. november 6.

Belpol

Sajtóértesülések szerint L. Simon menesztésében közrejátszhatott, hogy „nem kezelte jól” a World Press Photo kiállítás közüli ügyet. 

Az ATV kormányközeli forrása szerint kétségbevonhatatlan, hogy L. Simon Lászlónak „hatalmas a kulturához való hozzáértése”, elismerést érdemel a Nemzeti Múzeum főigazgatói székében eltöltött időszakért. De „rosszul kezelte” a World Press Photo kiállítás ügyért, és „nem kellett volna Dúró Dórára ráposztolnia”. 

Mint ismert Csák János innovációs miniszter hétfőn felmentette L. Simon Lászlót a Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatói tisztségéből.

Az ügy előzménye, hogy Dúró Dóra, a Mi Hazánk Mozgalom politikusának kezdeményezésére a közelmúltban kitiltották a 18 éven aluliakat a Nemzeti Múzeum World Press Photot kiállításáról, mert az a szélsőjobbos képviselő szerint sérti az úgynevezett gyermekvédelmi törvényt. Dúró szerint ezzel az a baj, hogy a tárlaton 2022-es év legfontosabb eseményeként jelenítik meg az „LMBTQ+-kisebbség elleni erőszakot”, emellett a „meleg idősotthont” ábrázoló képsorozaton tekinthetik meg a látogatók például azt, hogy női ruhába és tűsarkúba öltözött férfiak rúzsozzák magukat. 

A Mi Hazánk Mozgalom akciója nyomán  először kitiltották a 18 éven aluliakat a kiállításról. Majd mégis bemehettek a kiskorúak a tárlatra, mert bár tiltást jelző tábla és tájékoztatás volt az intézményben, a Magyar Nemzeti Múzeum senkitől nem kérheti el a személyi igazolványát. Ezt követően menesztette Csák János miniszter L. Simon László főigazgatót. 

De még mielőtt ez megtörtént volna L. Simon László arról posztolt, hogy Dúró kezdeményezése után megnőtt az érdeklődés a kiállítás iránt. 

„Él és virul a nemzet múzeuma. Köszönjük, kedves Dúró képviselő asszony… Különösen köszönjük a közönségünk figyelmét, szeretetét és megértését” – írta L. Simon László a Facebookon. 

A csatorna kereste L. Simon Lászlót, de a menesztett főigazgató nem kívánt nyilatkozni. A Facebook-oldalán azt írta, tudomásol veszi Csák János döntését, de elfogadni nem tudja. 

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.