„Nem kellett volna Dúróra posztolnia”

  • narancs.hu
  • 2023. november 6.

Belpol

Sajtóértesülések szerint L. Simon menesztésében közrejátszhatott, hogy „nem kezelte jól” a World Press Photo kiállítás közüli ügyet. 

Az ATV kormányközeli forrása szerint kétségbevonhatatlan, hogy L. Simon Lászlónak „hatalmas a kulturához való hozzáértése”, elismerést érdemel a Nemzeti Múzeum főigazgatói székében eltöltött időszakért. De „rosszul kezelte” a World Press Photo kiállítás ügyért, és „nem kellett volna Dúró Dórára ráposztolnia”. 

Mint ismert Csák János innovációs miniszter hétfőn felmentette L. Simon Lászlót a Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatói tisztségéből.

Az ügy előzménye, hogy Dúró Dóra, a Mi Hazánk Mozgalom politikusának kezdeményezésére a közelmúltban kitiltották a 18 éven aluliakat a Nemzeti Múzeum World Press Photot kiállításáról, mert az a szélsőjobbos képviselő szerint sérti az úgynevezett gyermekvédelmi törvényt. Dúró szerint ezzel az a baj, hogy a tárlaton 2022-es év legfontosabb eseményeként jelenítik meg az „LMBTQ+-kisebbség elleni erőszakot”, emellett a „meleg idősotthont” ábrázoló képsorozaton tekinthetik meg a látogatók például azt, hogy női ruhába és tűsarkúba öltözött férfiak rúzsozzák magukat. 

A Mi Hazánk Mozgalom akciója nyomán  először kitiltották a 18 éven aluliakat a kiállításról. Majd mégis bemehettek a kiskorúak a tárlatra, mert bár tiltást jelző tábla és tájékoztatás volt az intézményben, a Magyar Nemzeti Múzeum senkitől nem kérheti el a személyi igazolványát. Ezt követően menesztette Csák János miniszter L. Simon László főigazgatót. 

De még mielőtt ez megtörtént volna L. Simon László arról posztolt, hogy Dúró kezdeményezése után megnőtt az érdeklődés a kiállítás iránt. 

„Él és virul a nemzet múzeuma. Köszönjük, kedves Dúró képviselő asszony… Különösen köszönjük a közönségünk figyelmét, szeretetét és megértését” – írta L. Simon László a Facebookon. 

A csatorna kereste L. Simon Lászlót, de a menesztett főigazgató nem kívánt nyilatkozni. A Facebook-oldalán azt írta, tudomásol veszi Csák János döntését, de elfogadni nem tudja. 

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.