„Nem vagyunk beljebb” – A portfóliókról tárgyal a Pedagógusok Szakszervezete

Belpol

A múlt heti egyeztetést csak az első lépésnek tartják a kormánnyal korábban megállapodó sztrájkbizottság szakszervezetei. Galló Istvánnét, a Pedagógusok Szakszervezetének elnökét kérdeztük.

magyarnarancs.hu: Múlt héten Sipos Imre helyettes államtitkárral tárgyaltak a pedagógusok minősítési rendszeréről. A minisztérium azt közölte, tájékoztatták önöket a kidolgozás folyamatáról, az abban részt vevő szakértőkről. Megnyugtató volt a találkozó?

Galló Istvánné: Egy tájékoztatást kaptunk a pedagógusok minősítési rendszeréről, de ezzel nem vagyunk beljebb. Sztrájkbizottságunk – amely 2013. január 22-én megállapodást írt alá a kormánnyal – fontosnak tartja, hogy a miniszterrel találkozzon, mert az elmúlt egy évben azt tapasztaltuk, hogy az államtitkárság vagy éppen a Klebersberg Intézményfenntartó Központ (Klik) elnöke gyakran nincs döntési helyzetben. A pedagógus-életpályamodell egyik eleme, a pedagógusok minősítési rendszere körül most gyorsultak fel a dolgok, a kollégák most találkoznak a portfóliófeltöltéssel, és úgy ítéltük meg, hogy a megállapodásban foglaltak nem teljesültek maradéktalanul.

magyarnarancs.hu: A megállapodásban az szerepelt, hogy önöket bevonják a minősítési rendszer kidolgozásába. Kicsit elkésettnek tűnik most a próbálkozásuk, hiszen sok tanárnak április végéig van ideje a portfólió feltöltésére.

GI: A megállapodás azt nem tartalmazta, hogy a minősítési rendszer kidolgozásában részt vesznek a szakszervezetek. A sztrájkbizottság javaslata az volt, hogy a szakvizsgával rendelkező pedagógusok bizonyos munkában eltöltött év után, esetleg más objektív szempontok figyelembevételével, de automatikusan kerüljenek a pedagógus II. fokozatba. Ezt a kormány nevében Balog Zoltán és Hoffmann Rózsa is elfogadta. Ez a dolog mindjárt megbicsaklott 2013 szeptemberében, amikor a részleges béremeléssel egyidejűleg a pedagógusokat az első kategóriába sorolták, figyelmen kívül hagyva a megállapodás ezen pontját. Feltehetően semmilyen szempontrendszer nem volt még akkor kidolgozva, és a béremelés miatt szorította az idő a kormányt. Jelen állás szerint 2015 januárjától léphetnek magasabb fokozatba a legalább 14 éve pályán lévő, szakvizsgával rendelkező kollégák. Ehhez viszont nekik is fel kell tölteniük a portfóliót, további feltételt szabtak tehát, amiről elmaradt az egyeztetés.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

magyarnarancs.hu: A portfólió elkészítéséhez egy 163 oldalas segítő dokumentumot kaptak.

GI: Igen, de a kidolgozottság fokát jól jelzi, hogy ez a segédanyag decemberben jelent meg, a felzúdulás hatására viszont később azt mondták, hogy egy egyszerűsített portfóliót is fel lehet tölteni. Mindez arra utal, hogy az államtitkárság is érzi az egész eljárás problematikusságát. Már a bérrendezés is igazságtalan volt, és a minősítés sem kedvező a pedagógusok számára. Mégiscsak furcsa, hogy több évtizede a pályán lévő, elismert szakembereknek egy ilyen minősítésen kell keresztülmenniük, hogy a pedagógus II.-be kerüljenek. Ráadásul a jelenlegi rendszer nem tud mit kezdeni a régóta tanító, több diplomával rendelkező, de nem szakvizsgázott kollégákkal. Ennek az az oka, hogy egyszerre nem tudnak mindenkit minősíteni, hanem minden évben a miniszter határoz meg egy kontingenst, nyilvánvalóan a költségvetési lehetőségek alapján.

magyarnarancs.hu: A szakvizsga mint kritérium mennyire megfelelő, mit takar egyáltalán?

GI: Szakvizsgának számít például a vezetőképző tanfolyam, ezt mindenki elvégzi, aki vezető pozícióra pályázik. Egyébként a régi fizetési rendszer is honorálta ezt. Honorálta továbbá a minőségileg jobb munkát is, mégpedig az intézményi minőségbiztosítási rendszeren keresztül. Szerény összeg volt, de ez motiválta igazán a pedagógusokat. Az életpályamodell minősítési rendszere ellenben nem fogja igazán honorálni a kimagasló munkát, és ez nagy szívfájdalma a pedagógustársadalomnak.

magyarnarancs.hu: Gyakorlatilag annyi történik, hogy a helyi értékelés szerepét egy központi értékelés veszi át?

GI: Így van, elvonják a helyi jogosítványokat az értékelésben is. Mi ez ellen és az egész életpályamodell ellen kezdettől fogva hangosan tiltakoztunk. Sajnálatos módon az élet minket igazolt. Kifogásoltuk például, hogy a kötelező óraszám nincs egyértelműen meghatározva, és valóban az lett az eredmény, hogy ugyanazért a fizetésért van, akinek többet kell dolgoznia.

magyarnarancs.hu: Konkrétan mit szeretnének elérni Balog Zoltánnál? Hogy a szakvizsgás kör automatikusan átkerüljön a pedagógus II.-be?

GI: A miniszter úrral való tárgyalás előtt én nem tárhatom nagy nyilvánosság elé azokat az alternatívákat, amelyekkel a pedagógus-szakszervezetek készülnek. Egy-egy ilyen tárgyalás nagyon kemény, bár rendkívül intelligens módon lefolytatott csatározás, és az ember nem lövi el előre a puskaport. Van a tarsolyunkban egy-két alternatív javaslat, ezzel pillanatnyilag tudnánk kezelni a helyzetet, de fenntartjuk a véleményünket, hogy koncepcionális gondok is vannak a minősítési rendszerrel. A múlt keddi egyeztetésen az is kiderült, hogy ez még teljesen kiforratlan, most válogatják a minősítő bizottságok tagjait, ugyanakkor már kérik a portfóliók feltöltését. Elég meglepő volt számomra azt hallani, hogy a feltöltött portfólió tartalmát most nem is fogják vizsgálni a minősítés szempontjából.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

magyarnarancs.hu: Azt is mondták, hogy ez csak egy kísérleti program.

GI: Így van. Ha nagyon kisarkítom, akkor ha nem a szakácskönyvet másolja be a kolléga, akkor annak a belső tartalmát nem vizsgálják. A most feltöltött portfóliókból fogják megtanulni a minősítő bizottságok a különböző szempontokat. Ilyen értelemben az a közel 26 ezer pedagógus, akinek van lehetősége pedagógus I.-ből pedagógus II.-be kerülni, egy kísérlet alanya.

magyarnarancs.hu: Az mit jelent, hogy a miniszter évente szabja meg a minősítésben részt vevők számát? Továbbra is bizonyos követelményeket fog mondani, vagy egyszerűen megszabja, hogy hány embert engedhetnek át a minősítők?

GI: Saját maga dönti el, hogy milyen szempontokat fog figyelembe venni. Annyit tudunk, hogy 2015-ben körülbelül 30 ezer fő vehet részt a minősítésben, a szakvizsgával rendelkező, de 14 évnél még kevesebbet dolgozó pedagógusok és azok a nyugdíj előtt állók, akik nem rendelkeznek szakvizsgával. Más kérdés, hogy ezt nem jogszabályban, hanem közleményben tudatta az államtitkárság.

magyarnarancs.hu: A minősítéshez később óralátogatások is kapcsolódnak majd. Ha ehhez hozzáadjuk a szigorúbb tanterveket és a tankönyvkínálat szűkítését, könnyen juthatunk arra a következtetésre, hogy a minősítés valójában a tananyag szolgai leadására, esetleg ideológiai hangsúlyok kidomborítására akarja rábírni a pedagógusokat. Mennyire indokolt félelem ez ön szerint?

GI: Az említett intézkedések mindenképpen nagyon érdekesek a szakfelügyeleti rendszer vonatkozásában. Amikor központi tantervet adnak ki, amelytől nagyon minimális mértékben lehet eltérni, amikor korlátozzák a tankönyvek választhatóságát, akkor az ellenőrzés arra fog korlátozódni, hogy a kerettantervben előírtakat, illetve a miniszter által jóváhagyott tankönyvben leírtakat hogyan adja vissza a pedagógus. Szerintem nem irreális az ön által elmondott félelem, előfordulhat, hogy ideológiai aspektusból is nézik a dolgokat. Ha meghagyjuk a pedagógusok módszertani szabadságát, akkor nehéz dolga van a szakfelügyelőnek, és óhatatlanul szubjektív lesz a megítélés; most nagyon egyszerű lesz a feladat, azt fogja megnézni, hogy a kerettantervnek és a tankönyvnek megfelelően tanít-e a pedagógus.

magyarnarancs.hu: Korábban sokat tiltakoztak a Nemzeti Pedagógus Kar tervezett létrehozása ellen. Hogy áll most ez a projekt?

GI: Tulajdonképpen nem tudjuk, hogy a kar létrehozása milyen stádiumban van, áprilisra ígérték az indulását. Amikor szeptemberben a kollégák megkapták az új besorolásukat, azon szerepelt, hogy egyben a pedagóguskar tagjaivá is válnak. A Pedagógusok Szakszervezete egy decemberi döntés értelmében már a kar munkájának előkészítését is bojkottálja, ha pedig mégiscsak megalakul a kar, akkor arra biztatunk mindenkit, hogy abban semmiféle tisztséget ne vállaljanak. Emellett Alkotmánybíróságon támadtuk meg a kar köztestület jellegét és a kötelező tagságot.

magyarnarancs.hu: A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete levelet írt önöknek és a többi szakszervezetnek. Azt javasolják, hogy az új kormánnyal majd közösen tárgyaljanak, addig pedig függesszék fel a minősítés végrehajtását. Válaszoltak már?

GI: Nem válaszoltunk, mert a Pedagógusok Szakszervezete ilyen megkeresésekre csak testületi felhatalmazás alapján válaszolhat, és egyelőre még nem volt testületi ülésünk, ahol erről a javaslatról dönthettünk volna.

magyarnarancs.hu: Ön szerint várható lényeges oktatáspolitikai váltás a választások után,  akár a jelenlegi kormánypártoktól, akár az ellenzéktől?

GI: A Pedagógusok Szakszervezete nagyon szigorúan tartja magát ahhoz, hogy pártokkal és pártokról csak szakmai alapon beszél. A választásról magáról tehát nehéz bármit is nyilatkoznom. A közelmúltban tartottunk egy szakmai fórumot, ahová a jelenleg kormányzó és az ellenzéki oldal szakpolitikusait is invitáltuk. Ezt megelőzően kongresszusi állásfoglalásban fogalmaztuk meg a közoktatással kapcsolatos elvárásainkat. Ezekkel az ellenzéki pártok szakemberei többé-kevésbé egyetértettek. Ugyanakkor az elmúlt évek tapasztalatai alapján a kormányzat részéről is hangzanak el olyan nyilatkozatok, hogy például decentralizálni kell a Klik működését. Én azt gondolom, hogy ha marad a kormány, akkor is sok mindent át kell gondolni a közoktatással kapcsolatban, mert kommunikálni lehet, hogy minden nagyon szép és jó, csak az élet sajnos nem ezt igazolja, és nem ezt látják a tanárok sem. A rendszer ilyen gyors átalakítása nagyon sok hibával jár, ezekre korrekció csak akkor lesz, ha törvényt módosítanak, és olyan dolgokat is felülvizsgálnak, amelyekhez eddig makacsul ragaszkodtak.

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.