Ókovács Szilveszter kirúgta Kesselyák Gergelyt

  • narancs.hu
  • 2023. június 8.

Belpol

Kesselyák volt az egyik, akit a szakmai bizottság a dalszínház élére javasolt. Miután Ókovács maradt a főigazgató, kitette a szűrét. 

Koncepcióváltásra hivatkozva azonnali hatállyal felmondta Kesselyák Gergely határozatlan idejű első karmesteri szerződését Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház régi-új főigazgatója – írja az Index.

Erre egy 2023. június 7-i elbeszélgetésen került sor. Kesselyák Gergely pályázott az Operaház főigazgatói posztjára: a szakmai bizottság egyhangú szavazattal őt javasolta a dalszínház élére, Csák János kulturális és innovációs miniszter azonban Ókovács Szilvesztert hagyta meg a pozíciójában.

Április végén a Narancs.hu is beszámolt róla, hogy a Magyar Állami Operaház főigazgatói pályázata célegyenesbe érkezett: Kesselyák Gergely, Miklósa Erika és Vadász Dániel az a három jelölt, akit a bizottság javasol. A 11 jelölt bizottsági meghallgatására április 26-27-én került sor. Kesselyák Gergely karmester kapta a maximális kilenc pontot, Miklósa Erika operaénekes is meggyőző volt, Vadász Dániel egykori énekes, jogász és kulturális menedzser, a Co-Opera független operatársulat ügyvezető igazgatója kifejezetten jól szerepelt. (A pályázókról részletesebben korábbi cikkünkben írtunk. Januári lapszámunkban pedig az Ókovács-éra mérlegéről lehetett olvasni.)

Aztán május végén kiderült, hogy az utolsó pillanatra időzített bejelentéssel pénteken újabb öt évre a jelenleg is regnáló Ókovács Szilvesztert nevezte ki a Magyar Állami Operaház főigazgatójának Csák János miniszter. Ókovács Szilveszter maradhat a posztján, két okból is kelthet némi meglepetést: az egyik, hogy az őszi pályázati fordulót a túl kevés, szám szerint hét jelöltre hivatkozva megismételték, ami azt sugallta, hogy Csák János változást akar. A másik az, hogy a szakmai bizottság a pályázók közül nem Ókovács Szilvesztert, Kesselyákot, Miklósát és Vadászt javasolta a tisztségre. 

Az Index emlékeztet, Kesselyák Gergely Ókovács Szilveszter újraválasztása után gratulált a régi-új főigazgatónak. Ókovács a bejelentést követően azt mondta a portál Kibeszélő extra című műsorában, hogy „mindenkivel lesz közös munka, nincs senki kitiltva az Operaházból”. Majd pár nappal kirúgta Kesselyák Gergely karmestert, miután olyan mértékben lecsökkentette az előadásai számát, hogy már nem nevezte indokoltnak a státuszát. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.