Ókovács Szilveszter kirúgta Kesselyák Gergelyt

  • narancs.hu
  • 2023. június 8.

Belpol

Kesselyák volt az egyik, akit a szakmai bizottság a dalszínház élére javasolt. Miután Ókovács maradt a főigazgató, kitette a szűrét. 

Koncepcióváltásra hivatkozva azonnali hatállyal felmondta Kesselyák Gergely határozatlan idejű első karmesteri szerződését Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház régi-új főigazgatója – írja az Index.

Erre egy 2023. június 7-i elbeszélgetésen került sor. Kesselyák Gergely pályázott az Operaház főigazgatói posztjára: a szakmai bizottság egyhangú szavazattal őt javasolta a dalszínház élére, Csák János kulturális és innovációs miniszter azonban Ókovács Szilvesztert hagyta meg a pozíciójában.

Április végén a Narancs.hu is beszámolt róla, hogy a Magyar Állami Operaház főigazgatói pályázata célegyenesbe érkezett: Kesselyák Gergely, Miklósa Erika és Vadász Dániel az a három jelölt, akit a bizottság javasol. A 11 jelölt bizottsági meghallgatására április 26-27-én került sor. Kesselyák Gergely karmester kapta a maximális kilenc pontot, Miklósa Erika operaénekes is meggyőző volt, Vadász Dániel egykori énekes, jogász és kulturális menedzser, a Co-Opera független operatársulat ügyvezető igazgatója kifejezetten jól szerepelt. (A pályázókról részletesebben korábbi cikkünkben írtunk. Januári lapszámunkban pedig az Ókovács-éra mérlegéről lehetett olvasni.)

Aztán május végén kiderült, hogy az utolsó pillanatra időzített bejelentéssel pénteken újabb öt évre a jelenleg is regnáló Ókovács Szilvesztert nevezte ki a Magyar Állami Operaház főigazgatójának Csák János miniszter. Ókovács Szilveszter maradhat a posztján, két okból is kelthet némi meglepetést: az egyik, hogy az őszi pályázati fordulót a túl kevés, szám szerint hét jelöltre hivatkozva megismételték, ami azt sugallta, hogy Csák János változást akar. A másik az, hogy a szakmai bizottság a pályázók közül nem Ókovács Szilvesztert, Kesselyákot, Miklósát és Vadászt javasolta a tisztségre. 

Az Index emlékeztet, Kesselyák Gergely Ókovács Szilveszter újraválasztása után gratulált a régi-új főigazgatónak. Ókovács a bejelentést követően azt mondta a portál Kibeszélő extra című műsorában, hogy „mindenkivel lesz közös munka, nincs senki kitiltva az Operaházból”. Majd pár nappal kirúgta Kesselyák Gergely karmestert, miután olyan mértékben lecsökkentette az előadásai számát, hogy már nem nevezte indokoltnak a státuszát. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.