Önkormányzati ingatlaneladás a II. kerületben: Titkos ügykezelés

  • Félix Péter
  • 2003. január 9.

Belpol

Két nagy területű, értékes telek árverésére került sor december 5-én a budapesti II. kerületi önkormányzatnál. A közösség tulajdonát érintő ingatlaneladás részleteiről a lakosság alig tud valamit. A vevő egy angol-magyar állampolgárságú üzletember magyarországi cége.

Két nagy területű, értékes telek árverésére került sor december 5-én a budapesti II. kerületi önkormányzatnál. A közösség tulajdonát érintő ingatlaneladás részleteiről a lakosság alig tud valamit. A vevő egy angol-magyar állampolgárságú üzletember magyarországi cége.ALorántffy utca sarkán álló brit nagyköveti rezidenciától nem egészen kétszáz méterre fekszik két egymással szomszédos telek, arrafelé a legnagyobbak: az egyik 2477, a másik éppen 2000 m2-es. A szemközti Szabadság-hegyre gyönyörű onnan a kilátás. A térképkivonat szerint mindkettőhöz saját, külön bejáratú "nyélen" lehet bejutni a Fillér utcáról, s csak részben érintkeznek egymással - egybenyitni tehát nem sok értelme volna őket. A II. kerületi képviselő-testület mégis úgy döntött, hogy a két ingatlanra csak együtt lehet licitálni a nyilvános versenytárgyaláson. Horváth Csaba, a kerület hajszálnyi különbséggel megválasztott szocialista polgármestere lapunknak elmondta: a döntés még tavasszal, jóval az ő hivatalba lépése előtt született. Információi szerint erre az "árukapcsolásra" azért volt szükség, mert a nagyobbik telket korábban szólóban is meghirdették 160 millióért, de nem volt rá érdeklődő. "A kerület költségvetésében 2002-re 2,5 milliárd forintnyi ingatlan értékesítése lett beállítva, de decemberig csak 1,5 milliárd forint folyt be. Értékesítési kényszerben vagyunk, ha nem akarunk nagyon eladósodni" - fejtegette a polgármester, aki a licit előtt 300 milliós eladási árban reménykedett.

Áprilisban, az együttes eladásról szóló döntés pillanatában persze aligha tudta még a képviselő-testület, hogy év végére teljesítik-e a tervet. Ráadásul egy majdnem fél hektárnyi Rózsadomb közeli területet egyben piacra dobni

súlyos szakmai baklövésnek

tűnik. A két telek kikiáltási árát 225 millió forintban állapították meg, a közel negyedmilliárdos összeg viszont erősen korlátozza a fizetőképes keresletet. Lényegesen nagyobb lehetett volna az érdeklődés, ha külön-külön értékesítik az ingatlanokat: ebben az esetben 100,5, illetve 124,5 millió lett volna az induló ár, s ennyi pénze azért jóval több építkezőnek akad. A pályázathoz egyébként semmiféle szakvéleményt nem csatoltak arról, milyen alapon döntött a képviselő-testület a kikiáltási árról. A két telken összesen 800 m2 alapterület beépítését engedélyezi az önkormányzat, amihez legalább hatvan nagy fát kell majd kivágniuk a kivitelezőknek.

December elején elmentem a versenytárgyalásra, de Csomor Sándor, a Vagyongazdálkodási és Ingatlannyilvántartási Iroda vezetője páros lábbal rúgott ki az árverésről. Hiába jeleztem, hogy előző nap a polgármester személyesen javasolta, nézzek el az árverésre. Hasonlóan járt az az érdeklődő magánszemély is, aki 3750 forintért csak azért vette meg a pályázatot, hogy pontosan követhesse az árverés menetét; hiába hivatkozott arra, hogy a pályázati dokumentáció első mondata nyilvános eseményről beszél. Csomor Sándor azzal érvelt, hogy már hét éve zajlanak így a versenytárgyalások, majd a személyiségi jogok védelméről kezdett értekezni, mondván, alvilági csoportok is kíváncsiak lehetnek arra, kinek van ennyi pénze, vagyis óvatosnak kell lenni. A licitálók egyébként nem mutatkoztak be: mindenki számot kapott, így a vesztesek anonimitása egymás előtt is garantált maradt. Nyilvános versenytárgyalások győztesének a nevét viszont nem ildomos titokban tartani, és ostobaság is, hiszen éppen az önkormányzat ügyfélirodájában lehet 2800 forintért tulajdonilap-másolatot kérni, amelyben nagy betűkkel szerepel a vevő neve. Takácsné Békéssy Eleonóra jegyző mindenesetre ugyanazzal indokolta a kiírással ellentétes gyakorlatot, mint Csomor Sándor. "Ez egy több- éves gyakorlat" - jelentette ki, de az ott tartózkodó Horváth Csaba unszolására végül megígérte: a közeljövőben átvizsgálják a licitálásról szóló eljárás rendjét. Úgy tűnt, a polgármester nemigen érti, mi folyik a kulisszák mögött, s miért ne lehetne egy nyilvános pályázaton bárkinek részt vennie.

Az árverésen egyébként négy csoport indult, és alig negyven perc alatt eldőlt minden. Csomor Sándor tájékoztatása szerint a győztes 254,5 millió forintért jutott a két telekhez, vagyis az induló 50,3 ezer forintos m2-ár 56,8 ezerre "szökött fel".

A versenytárgyalást követően kértem egy pályázati kiírást az irodavezetőtől, aki ezt azzal hárította el, hogy valamennyi megmaradt példányt megsemmisítették. Amikor látta, hogy Horváth Csabától is kérem a dokumentumot, megpróbálta erről lebeszélni a polgármestert. Arra hivatkozott, hogy biztos "ízekre szedem" a dokumentumot. Kijelentette, hogy kizárólag a polgármester határozott utasítására adja át a pályázati kiírást, majd amikor erre sor került, azt találta ki, hogy az akkor már több mint fél órája lezárult árverésre vonatkozó elavult iratot 3750 forintért kaphatom meg. A pénztáros a pénzt jogi aggályokra hivatkozva csak írásos utasítás ellenében akarta átvenni, ezért Csomorék egy olyan papírt állítottak ki, amely szerint a polgármester ötlete volt a "pénzért árusítás".

A rejtélyes győztes pályázó nevét sem Horváth Csaba, sem a jegyző, sem az irodavezető

nem volt hajlandó kiadni

Nehéz elhessegetni a gyanút, hogy a "személyiségi jogokra hivatkozás gyakorlata" azért alakult ki az önkormányzatnál, mert kész helyzetet akarnak minden hasonló pályázat után teremteni: mire a földhivatalnál megtudható, ki a győztes, senki nem firtatja már az esetet.

Csomor Sándor amúgy joggal aggódott a pályázat "ízekre szedésétől", az első oldalon ugyanis a következő figyelmeztetés olvasható: "Az Önkormányzat nincs az ingatlanok birtokában, így a fentiek tekintetében nem vállal szavatosságot az ingatlan per-, teher- és igénymentességéért, valamint az ingatlanokat nem tudja Vevő birtokába adni." Ilyen feltételek olvastán normális pályázó tovább sem lapoz, inkább más befektetés után néz. Pedig a mellékelt, igaz, a tulajdonjog igazolására teljes mértékben alkalmatlan, tulajdonilap-másolatok egyértelműen az önkormányzat 1992-ben bejegyzett százszázalékos tulajdonjogát tüntetik fel. Továbbá: a pályázatból csak alaposabb vizsgálódás után, a második oldal két odavetett mondatából tudhatja meg az érdeklődő, hogy a két telket a szomszédok használják, így a "birtokba" szó nem a tulajdonjogra, hanem a használatra vonatkozik.

Az ingatlanforgalmazási szakmából származó információink szerint nem korrupció áll a titkolódzás mögött, inkább az önkormányzat amatőr telekértékesítési gyakorlatának leplezése a cél. A konkrét esetre vonatkozóan két, magát megnevezni nem kívánó bennfentes úgy vélte: ha az önkormányzat először kialakítja a telekhatárokat, kerítést húzat és megegyezik a szomszédokkal, indulásból 40-50 millió forinttal többet kasszírozhatott volna. Sőt ha ezután külön-külön hirdetik meg a két telket, még jobban járnak - állították.

Zak Péter, a két telken mintegy 30 lakás építését fontolgató vevő, a Domus System Kft. tulajdonosa

egyáltalán nem értette,

miféle személyiségi jogok miatt "titkosították őket" Csomor Sándorék. Úgy vélte, ha a sok érdeksérelmet szenvedő szomszéddal nem nekik kellene egyezkedniük, esetleg 300 millióig is elmentek volna az árverésen. Zak Péter kifogásolta is, hogy a telkeket évtizedek óta gondozó rengeteg szomszéd miatt beláthatatlan kockázatokat rejtő pereskedéssel kell számolniuk, s az idő számukra pénz. Számítása szerint minden hónap késedelem 2 millió forintjukba kerülhet, ráadásul az önkormányzat nem kívánt tisztességes szerződést kötni velük: arra szorították őket, hogy december 20-ig fizessék be a teljes vételárat, annak ellenére, hogy a fővárosi önkormányzatnak elővásárlási joga van. "Amíg a fővárosiak nem nyilatkoznak, nem kerülhet a Domus System birtokba, s ha a vásárlás mellett döntenek, úgy nyilatkozatukig a II. kerület ingyen használhatja a határidőre befizetett 254 millió forintunkat" - ecsetelte a rizikófaktort Zak Péter.

Informátoraink a kockázatok és mellékhatások ismeretében is úgy vélték, igen jó üzletet kötött a Domus System Kft. az önkormányzattal; nem csodálkoztak azon, hogy a hivatal nem akart nagy nyilvánosságot a tranzakciónak. Horváth Csaba, az őszi választási kampányban a döntések átláthatóságát biztosító úgynevezett "transzparens" önkormányzat megvalósításáról beszélt. Hát, jól kezdődik.

Félix Péter

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.