Orbán szerint a kuratóriumok valódi gazdái az egyetemeknek, amelyek leváltak az államról

  • narancs.hu
  • 2021. május 4.

Belpol

A modellváltó egyetemek küldetése, hogy Magyarország lokomotívjaiként húzzák előre a gazdaságot.

Orbán Viktor miniszterelnök és Palkovics László innovációs és technológiai miniszter kedden a modellváltó egyetemeket fenntartó 21 alapítvány kuratóriumi elnökeivel tárgyalt az ITM épületében - tájékoztatta az MTI-t Havasi Bertalan, a miniszterelnök sajtófőnöke.

 A modellváltó egyetemek küldetése, hogy Magyarország lokomotívjaiként húzzák előre hazánk gazdaságát, erősítsék versenyképességét

- mondta el a miniszterelnök.

Orbán szerint nem csupán új irányítási rendszer, hanem egy teljesen új magyar egyetemi rendszer jött létre. A kuratóriumok valódi gazdái az egyetemeknek, amelyek leváltak az államról (a Mandiner meg is írta, kik lesznek ezek a valódi gazdák). Egyetlen miniszter vagy államtitkár helyett a modellváltó intézményeknél huszonegy kuratóriumi elnök és több mint száz kuratóriumi tag felel a jövőben az oktatási és kutatási teljesítmény javításáért, a képzések színvonalának növeléséért - tette hozzá.

Ahogy arról mi is beszámoltunk, április végén 26 előterjesztésről szavaztak a képviselők a parlamentben, köztük elfogadták a közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványokról szóló javaslatot, valamint több vidéki egyetem alapítványi átalakítását is.

Ez pedig azt jelenti, hogy a

  • a Szegedi Tudományegyetem,
  • a Magyar Táncművészeti Egyetem,
  • a Dunaújvárosi Egyetem,
  • a Tokaj-Hegyalja Egyetem (korábbi Sárospataki Főiskola),
  • a Budapesti Gazdasági Egyetem,
  • a Pécsi Tudományegyetem,
  • a Testnevelési Egyetem,
  • a Semmelweis Egyetem,
  • az Óbudai Egyetem,
  • a Nyíregyházi Egyetem
  • és a Debreceni Egyetem

ingatlanvagyona kikerült az állam tulajdonából, miközben a kormány nevezi ki az egyetemeket fenntartó alapítványok kuratóriumát. Kivételt képez az egri Eszterházy Károly egyetem, aminek vagyonát nem szervezték ki alapítványba, hanem a katolikus egyház egyházmegyéjének adták. 

Stumpf István, a felsőoktatás kiszervezéséért felelős kormánybiztos a Magyar Nemzetnek adott hétfői interjújában arról beszélt, hogy „heroikus munkát végeztek kollégáink a több mint egy tucat törvény előkészítésével, amelyeket nagy többséggel fogadott el az Országgyűlés. Ahhoz képest, hogy februárban még csak arról beszélgettünk, hogy csupán néhány egyetem fejezte ki a nyitottságát, végül tíz újabb intézmény csatlakozott a modellváltók táborához."

Ezzel már 21 intézmény van alapítványi fenntartásban, de Stumpf István további bővítést is el tudna képzelni, szerinte ugyanis az alapítványi működési forma a Műszaki Egyetemhez különösen jól illeszkedne.

 

"Az egyetemektől azt várjuk, hogy ne középszerűek legyenek, hanem kiváló, minőségi szakembereket képezzenek; az állam ehhez kész finanszírozást biztosítani, az intézmények saját fejlesztési tervei alapján" - mondta el a keddi eseményen Orbán Viktor.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.