ORTT, Írisz, RTL Klub: Mit néző´? Nem vagy te intéző!

  • Vas Gábor- bund -
  • 1999. február 4.

Belpol

Érintheti az Írisz-per kimenetelét - s ily módon az RTL Klub további sorsát - is a Legfelsőbb Bíróság (LB) múlt keddi döntése a pályázati vitákkal kapcsolatos kérdésekről. A testület jogegységi határozata értelmében a privatizációs pályázatok vesztesei megtámadhatják a kiíró és a tendergyőztes közötti szerződéseket, s ez esetben a bíróságoknak kötelességük eljárni az ügyben.
Érintheti az Írisz-per kimenetelét - s ily módon az RTL Klub további sorsát - is a Legfelsőbb Bíróság (LB) múlt keddi döntése a pályázati vitákkal kapcsolatos kérdésekről. A testület jogegységi határozata értelmében a privatizációs pályázatok vesztesei megtámadhatják a kiíró és a tendergyőztes közötti szerződéseket, s ez esetben a bíróságoknak kötelességük eljárni az ügyben.

Várhatóan még karácsony előtt megszületik a Legfelsőbb Bíróság végső határozata az Írisz-perben. A bíróság egyébként már idén februárban meghozta jogerős döntését: az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) RTL Klubbal kötött műsorszolgáltatási szerződése semmis, mivel a pályáztatás során megsértették az általános pályázati feltételeket azzal, hogy a határidő lejártával fogadták el a Magyar RTL Rt. hiánypótlását. Az Írisz TV ennek bizonyításáért fordult a pályázat lezárását követően bírósághoz.

Hogy a helyzet azóta is változatlan, annak számos oka van; a leginkább az, hogy a médiatörvény értelmében az ORTT-n nem kérhető számon semmi semmilyen formában, tagjai nem visszahívhatók, vele szemben jogorvoslati lehetőség nincs, és az ítéletek - legyen az legfelsőbb bírósági jogerős döntés - végrehajtását senki nem tudja kikényszeríteni belőlük. A rendszerváltás egyik nagy vívmányának tekintett médiatörvény tehát látványosan becsődölt, mégpedig nem először.

Jog, szabály

1996. évi I. törvény néven vonult be a magyar jogrendbe a rádiózásról és televíziózásról szóló jogszabály, amely megteremtette a duális médiarendszert (közszolgálati és kereskedelmi), továbbá az ORTT-t is. Utóbbi hatósági jogkörökkel felruházott szervezet, tagjait az Országgyűlés választja négy évre, úgy, hogy a ciklusok keresztezzék a parlamenti választásokat. Ebből következően minden bizonnyal már az új összetételű testület feladata lesz végleg elrendezni az RTL Klub ügyét, bármit is dönt az LB: 2000. március 1-jével ugyanis lejár a jelenlegi testület mandátuma. Ha mégis lesz addig döntés az ügyben (és a várakozások szerint lesz), a jogászok majd csak elbíbelődnek annak értelmezésével.

Az ORTT tagjai nem visszahívhatók; az 1990-es médiatörvény-koncepció tartalmazta még azt a kitételt, hogy amennyiben a parlament nem fogadja el a testület éves beszámolóját, automatikusan megszűnik a mandátuma, ám a végső verzióból e szabály már hiányzott. A kör úgy zárul be, hogy az ORTT-vel szemben jogorvoslati lehetőség nincs, és az LB-nek sincs lehetősége arra, hogy kikényszerítse döntéseit a testülettel szemben.

Jog, egység

Az LB legutóbbi döntése értelmében a privatizációs és közbeszerzési ügyekben a bíróságoknak érdemben kell vizsgálniuk a vesztesek beadványait, ha azok az eljárás jogsértéseire vonatkoznak; s ha e beadványok megalapozottak, kötelezni kell a győztest és a tenderkiírót a megkötött szerződés felbontására. Az RTL Klub, amellett, hogy összeesküvést kezdett emlegetni (a konkurens TV 2 és az Írisz TV utóda, a TV 3 külföldi tulajdonosai vagy fél éve fuzionálnak), azt is leszögezte, hogy az általa kötött műsorszolgáltatási szerződés nem közbeszerzés és nem privatizáció, hanem koncesszió, tehát az LB döntése nem vonatkozik az Írisz-perre. Ezt hangoztatta sajtónyilatkozataiban Szabó Stein Imre, a csatorna kommunikációs igazgatója is.

Ballai Éva médiajogász a MaNcsnak nyilatkozva abban egyetértett Szabó Steinnel, hogy a műsorszolgáltatási szerződés nem közbeszerzés és nem privatizáció. Privatizálni ugyanis csak állami vagyont lehet, a műsorszolgáltatási jogosultság pedig nem állami tulajdon, csupán állami monopólium volt a duális médiarendszer megszületése előtt. Nem tekinthető azonban koncessziónak sem, mivel a koncessziós törvény nem említi. Ballai Éva szerint az ORTT-nek már fel kellett volna bontania az RTL-lel kötött szerződést, mivel a Legfelsőbb Bíróság erre vonatkozó döntése kötelező érvényű.

A jog: biztonság?

A februári döntés után az ORTT az Alkotmánybírósághoz (AB) fordult, amit a kívülállók időhúzással magyaráztak. Az ORTT azonban nem: arra hivatkozik, hogy az RTL Klubbal kötött szerződésben mint polgárjogi jogalany vett részt a testület, ám a szerződés felbontásakor államigazgatási eljárás keretében, hatóságként kellene eljárnia. Az ORTT szerint ez alkotmányellenes, s az ítélet végrehajtásával megvárná elébb az AB döntését.

Az AB verdiktje azonban nem halasztó hatályú, tehát az LB döntését végre kellene hajtani, ám a bíróságnak ennek kikényszerítésére, mint említettük, nincs eszköze. Azt már a Tocsik-ügy óta tudjuk, hogy a testületi felelősség még egy felügyelőbizottság esetében sem áll meg; az ORTT-nél pedig a médiatörvény értelmében a tagokat sem lehet felelősségre vonni.

Szigorúan a jog oldaláról nézve a dolgokat, a helyzet az, hogy a médiatörvény megszületése a jogbiztonságon ütött sebet, mivel nem teremtett jogi garanciákat olyan esetekre, amik a műsorszolgáltatási jogosultságok pályáztatásakor megtörténtek. Hogy mindez kit érint hátrányosan? Azokat mindenképpen, akiknek a befizetett adója a garancia azokra a milliárdokra, amiket esetleg fizetni kell majd a lehetséges megoldások egyikéért. Az RTL Klub ugyanis, ha felbontanák a vele tíz évre kötött műsorszolgáltatási szerződést, milliárdos nagyságrendű (úgy 70 és 100 közöttire saccolják a végösszeget) kártérítési pert helyezett kilátásba (teljes joggal, tegyük hozzá), amit az ORTT a jog jelenlegi állása szerint el kell hogy veszítsen. Ámbár igaz: az már egy másik ORTT lesz.

Vas Gábor

A politika teszi a dolgát

A Legfelsőbb Bíróság jogegységi határozatának teljes szövege egyelőre nem ismert, így korai lenne megelőlegezni az Írisz-ügy végleges döntését (a végén azért megkíséreljük). A médiaper szempontjából egyelőre annyit mondhatunk, hogy amennyiben a felülvizsgálati tanács az Írisz álláspontját osztja, akkor a Legfelsőbb Bíróság múlt keddi határozata jogalapot biztosít az ORTT és a Magyar RTL Rt. közötti szerződés megsemmisítésére. Ez azt jelentené, hogy az RTL Klub elveszíti az 1997 októbere óta használt földi frekvenciáját.

A tények: az Írisz 1997-ben a Magyar RTL-lel és az MTM-SBS-szel (a TV 2 tulajdonosa) versengve indult a két földi sugárzású frekvencia valamelyikéért. Az Írisz, noha ajánlata a Magyar RTL kandidálásánál kedvezőbb volt, mindkét pályázatot elbukta. Az ORTT döntése nyilvánvalóan - és azóta bevallottan is - politikai indíttatású volt, amit, mint közben kiderült, egy MSZP-Fidesz alkalmi kiegyezés alapozott meg. Az Írisz a pályázat eredményét bíróságon támadta meg. Az elsőfokú ítélet megállapított ugyan az elbíráláskor elkövetett kisebb szabálytalanságokat, ám a szerződés semmisségét kérő Írisz álláspontját elutasította. A második körben fordult a kocka. A Legfelsőbb Bíróság jogerős határozatában leszögezte: az ORTT törvénysértést követett el akkor, amikor a Magyar RTL-t - alakilag hibás pályázata miatt - nem zárta ki a versenyből. Ezzel együtt az LB másodfokú ítélete felemásra sikeredett: azt ugyanis, hogy emiatt az RTL-t ki kellett volna zárni, s hogy a médiatörvény értelmében nem lehetett volna vele szerződést kötni, a bíróság az ítélet indoklásában fejtette ki; ez aztán bőven szolgáltatott okot az ún. értelmezésekre.

Fogalmazhatunk egyszerűbben is: a bíróság nem mert egyértelmű ítéletet hozni se pro, se kontra.

A látszólag nyertes és a látszólag vesztes fél egyaránt a jogerős döntés felülvizsgálatát kérte: az Írisz azt szeretné elérni, hogy a másodfok indoklása a rendelkező részbe kerüljön - onnantól kezdve tudniillik már nem lehetne semmit megmagyarázni, az ORTT és az RTL szerződését semmisnek kellene tekinteni -, míg az ORTT a jogerős ítélet anulálását és az elsőfok helybenhagyását kéri.

A Legfelsőbb Bíróság felülvizsgálati tanácsa három hete a végső verdikt elhalasztását jelentette be; a jogegységi döntést kívánták megvárni. (A rend kedvéért: a múlt keddi jogegységi határozat nem az Írisz-ORTT-RTL-ügy kapcsán született, a kérdés egy privatizációs ügy felülvizsgálata miatt került elő. A vesztes fél egy jogerős döntés azon passzusát kifogásolta, miszerint nincs joga megtámadni a privatizációs szervezet és a tendergyőztes közötti kontraktust. Beadványában a felperes az Írisz-ügy jogerős döntésére hivatkozott, miszerint a vesztesnek indokolt egy pályázat jogsértő elbírálásával szemben fellépni.)

A jogegységi döntés megvan, a felülvizsgálati tanácsnak tovább nincs mire várnia, noha egyértelmű, úgy hiányzik nekik ez az ítélethozatal, mint üveges tótnak a hanyatt esés. Egyrészt a jogerős határozat indoklásának végrehajtandó ítéletté transzformálása megjósolhatatlan kimenetelű káoszt okozna a médiapiacon, s hiba lenne mérget venni arra, hogy a bíróság adott esetben bevállal egy ilyen döntést; másrészt a másodfok totális elvetése alighanem hosszú időre szolgáltatna elegendő muníciót a bírói függetlenséget megkérdőjelező tabudöntögetőknek.

Szakértők sajtónyilatkozataikban kétesélyesnek nevezik a per kimenetelét. Jósolni ez ügyben nehéz ugyan, ám helyesebb egyelőre a végereményt háromesélyesre venni: a valamelyik fél álláspontjának egyértelmű elfogadása (és elvetése) helyett a másodfokú döntést idéző, többféleképpen értelmezhető iksz tűnik a legvalószínűbbnek, legfeljebb tévedtünk.

Hogy az írott jog mit mond, azt meg hagyjuk. (Ámbár néha inkább semmit se mondana, lásd a főszövegben az ORTT működését szabályozó passzusok ismertetését.)

A tévéfrekvenciák odaítélésének ugyanis, a pályázatok meghirdetése óta, az írott joghoz van a legkevesebb köze.

- bund -

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.