Ötvenéves állapotok uralkodnak a MÁV „mostohavonalán”

Belpol

A Budapest-Lajosmizse-Kecskemét vasútvonal az utolsó elővárosi szakasz, amit még nem újítottak fel. A Lajozsmizséig tartó 73 kilométeres utat két teljes óra alatt teszik meg a dízelvonatok, miközben egyre többen költöznek ki az agglomerációba. Kecskemétre átszállással lehet továbbutazni Lajosmizséről. Bár a vonal felújítását nem fújta le a Lázár-féle minisztérium, kérdéses, hogy mikor indulnak el a munkálatok; ráadásul ha el is kezdődnek, akkor sem történik érdemi változás egy darabig. 

Az elmúlt hetekben attól volt hangos a sajtó, hogy Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium egy sor kormányzati, főleg a fővárost érintő projektet lefújt „a rezsicsökkentés megvédése és a honvédelmi célok teljesítése” érdekében. A témával a Narancs.hu is foglalkozott: a döntés eredetileg érintette a 71-es vasútvonalat (Budapest-Fót-Veresegyház-Vác), amely komoly érvágás lett volna a Budapest északkeleti agglomerációjában élőknek, hiszen ezt a vonalat több tízezer ingázó használja nap mint nap, és már régóta szükség lenne a felújítására.

Pár héttel később kiderült, a 71-es fejlesztése folytatódik: a slusszpoén viszont az, hogy az ellenzéki vezetésű XV. kerületi önkormányzat megtámadta a beruházás környezetvédelmi engedélyét. 

Ha bár a 71-es rendbehozásával komoly adósságot törleszthet az állam, messze nem ez a legelavultabb elővárosi vasútvonal. A Budapest-Lajozsmizse-Kecskemét szakasz (142-es vonal) borzalmas állapotban van, kínszenvedés utazni rajta. A G7 írt arról március elején, hogy harmadik világra jellemző állapotok uralkodnak itt: helyenként 20-40 kilométer/órás sebességgel cammognak az egyvágányú vonalon a dízel szerelvények. A Nyugati pályaudvar és a Kecskemét közötti mintegy 98 kilométeres szakaszt 2 óra 39 perc alatt teszik meg, 37 kilométer/órás átlagsebességgel. A Nyugatitól Lajosmizséig tartó 73 kilométeres út két órába telik, a Bács-Kiskun megyei székhely felé innen átszállással lehet közlekedni, de csak pár vonat jár napközben mindössze.

A 142-es vonal Pestszentimrénél hagyja el a fővárost. Áthalad Gyálon, Ócsán és Dabason is, vagyis több olyan településen, ahonnan sokan járnak be dolgozni Budapestre. A döntéshozók érezhették, hogy a vonal felújítása nem tűr halasztást, ezért ezt a projektet nem fújta le a minisztérium. Bár még így is hosszú évekbe telhet a felújítása, ha egyáltalán záros határidőn belül elkezdődik. 

MÁV: Villamosítás, kétvágányosítás, pályaépítés

„2012-ben pályakorszerűsítés során átépítették Gyál és Inárcs-Kakucs állomásokon a vágányokat, lehetővé tették a vonatok keresztezését. Így a Lajosmizse–Budapest irányba közlekedő személyvonatok menetideje 38 perccel rövidült. A vonalon közlekedő személyvonatok számát bővítették, a reggeli forgalomban Ócsa állomásról kettő, Táborfalváról további egy ütemen felüli vonat indul, melyek menetrendje az iskolakezdéshez igazodik. A legutóbbi fejlesztések során az állomások, megállóhelyek megközelíthetősége javult,  2015-ben a vonal több állomásán épültek P+R parkolók, kerékpártárolók és autóbuszmegállók. A MÁV-START 2022-ben minden állomásra és megállóhelyre jegykiadó automatát telepített” – válaszolta megkeresésünkre a MÁV Zrt., miután a 142-es vonalat érintő eddigi fejlesztésekről érdeklődtünk. 

A vasúttársaság tájékoztatása szerint 

a Budapest–Lajosmizse vonalon 2022-ben 1,35 millióan utaztak, ami átlagosan 3700 utazást jelent naponta.

A vonalon orosz gyártmányú, Uzsgyi becenévre hallgató dízelvonatok járnak, pedig korábban jóval korszerűbb motorvonatok szállították az utasokat. A MÁV válasza szerint a Siemens Desiro motorvonatokat átcsoportosították a Pécs-Szombathely, a Kaposvár-Győr és a Székesfehérvár-Baja közötti távolsági vonatközlekedés fejlesztéseként. (2020 késő őszén számos sajtóorgánum beszámolt arról, hogy a 142-es vonalon egy vonat egyszerűen elhagyta két kocsiját Felsőpakony és Ócsa között. Amikor a szerelvény eleje megérkezett Ócsára, akkor vették észre, hogy a hátsó egységeket valahol elhagyták. A MÁV szerint műszaki hiba miatt „leakasztották” a kocsikat.)

 
A Nyugati pályaudvar és Lajosmizse között közlekedő, Oroszországban a Metrovagonmas gyárban készült dízelmotorvonat (beceneve: Uzsgyi) érkezik Kőbánya alsó vasútállomásra
Fotó: MTVA/Bizományosi/Róka László 

„Jelenleg kormányhatározat biztosítja a forrást a Kőbánya-Kispest–Lajosmizse–Kecskemét vonal elővárosi célú fejlesztésének és villamosításának előkészítésére. A tervezési feladatleírást a korábbi megrendelő: NIF Zrt. (jelenlegi megrendelő: Építési és Közlekedési Minisztérium) a MÁV bevonásával készítette el. A projekt jelen fázisában a MÁV által elfogadott engedélyezési tervekkel rendelkezik. A fejlesztési projekt célja többek között a teljes vasútvonal villamosítása, részleges kétvágányúsítás, a pálya átépítése, annak érdekében, hogy nagyobb legyen a pályasebesség, ezáltal nagyobb lesz a vonal áteresztőképessége, így bővülhet az elővárosi vonatok száma, javul a szolgálatás. Szintén a beruházás céljai közé tartozik az utasforgalmi infrastruktúra korszerűsítése, a közlekedésbiztonság javítása és akadálymentes peronok létesítése valamennyi állomáson és megállóhelyen” – írta a MÁV a 142-es fejlesztésével kapcsolatban. 

Minisztérium: Vizsgáljük az átütemezést

„A fejlesztés alapvető célja a rekonstrukció, a kapacitásbővítés, a pályasebesség növelése és a vasútvonal villamosítása a teljes Kőbánya-Kispest – Lajosmizse- Kecskemét alsó szakaszon. Az Építési és Közlekedési Minisztérium feladata jelenleg engedélyezési tervszintig történő tervezésre terjed ki, melynek várható befejezése 2023. IV. negyedév.

Tekintettel arra, hogy a Kormány a Magyarország szomszédságában zajló háború idején is elkötelezett a rezsicsökkentés megvédése és a honvédelmi célok teljesítése iránt, a Rezsivédelmi Alap és a Honvédelmi Alap felállítása céljából már bevezetett extraprofit adók végrehajtásán túl, a központi költségvetés kiadási oldalát érintő intézkedésekről is döntött, melynek keretében a még nem kivitelezési szakaszban lévő állami beruházások esetében megvizsgálja az átütemezési lehetőségeket.  

A kivitelezésre vonatkozó előkészítési tevékenység a Kormány döntését követően, az abban előírt ütemezésnek megfelelően kezdhető majd meg” – tájékoztatta a Narancs.hu-t megkeresésünkre az Építési és Közlekedési Minisztérium. 

VEKE: Végrehajthatatlan tervek

„A MÁV mostohavonala”

– így jellemezte lapunknak Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke a felújítatlan 142-es vasútvonalat. Ugyanakkor Dorner szerint a MÁV a korszerűsítést „nem is kultiválja”, ugyanis a jelenlegi hálózatának fenntartására sincs fedezete. Miközben óriási benne a potenciál, mert a főváros közelébe rengetegen költöztek az elmúlt években. 

A 142-es rendbehozásának tervezését még az egykori közlekedési államtitkár, a Vitézy Dávid vezette, ma már nem működő Budapesti Fejlesztési Központ kezdte el. Dorner szerint „szokásos vitézys módszerrel”, vagyis „toronyorát lánccal” képzeltek a projektbe, így annak költsége 300 milliárd forintra rúgott. „Mindenhova aluljáró, felüljáró. 160 kilométer/órás sebesség. Nyilvánvalóan erre nem lesz pénz” – tette hozzá a közlekedési szakember, aki szerint ezekre a tervekre azt mondják a minisztériumban, hogy végrehajthatatlanok.

Ugyanakkor fontolgatják, hogy a projektet észszerű méretűre visszavágják, így talán lehet rá forrást találni. Eredetileg ragaszkodtak hozzá, hogy járhassanak rajta tehervonatok, ami a Kecskeméti Mercedes-gyárnak lenne előnyös. Ha ezt elfelejtenék, akkor kisebb műszaki tartalommal lehetne megoldani, vagyis olcsóbb lenne. Dorner szerint nem szükséges, hogy mindenhol kétvágányú vonalat építsenek ki a szakaszon, illetve az is „elmebaj”, hogy 6-7 perces vonatkövetést terveztek, „ami már majdnem metró”. Jelenleg óránként járnak a vonatok, ha sikerülne a negyedórás követést beállítani, az bőven elég lenne. „Ha ezeket átgondoljuk, és szakaszoljuk a projektet, mondjuk az első ütemben csak Dabasig csináljuk meg, akkor van esélye, hogy beférjen a költségvetésbe” – vélte a VEKE elnöke. 

A szakember szerint ugyanakkor több beruházás, például a fővárosi HÉV-vonalak is felújításra várnak, ezért összességében kell átvizsgálni az elképzeléseket. Ha szelektálnak a projektek közül, akkor újra kell indítani a tervezést, el kell jutni az engedélyekig, dokumentációig, kiviteli tervekig, egyeztetni kell az önkormányzatokkal, közművekkel, és akkor nagyjából 2025 elején lehet kiírni a közbeszerzést, vagyis azon a nyáron kezdhet el dolgozni a kivitelező. „A befejezés még 2-3 év” – mondta Dorner Lajos.

Ebből látszik, hogy még hosszú évekig a mostanihoz hasonlóan fognak döcögni a járművek, és a felvázoltak is csak a legideálisabb esetben valósulhatnak meg. Mint ismert, az Európai Bizottság egyebek mellett a közlekedési operatív programok 55 százalékát felfüggesztette, ami tovább lassítja a felkészülést, illetve nem is biztos, hogy a 142-es felújítására rábólintanak a döntéshozók, ha a többi projektet fontosabbnak vélik. 

Polgármester: Talán 2025-ben elkezdődhet a kivitelezés

Felsőpakonyban közel négyezren laknak. Az itt élők többsége vagy Budapesten dolgozik, vagy ott tanul, tehát a vonatot folyamatosan használják, magyarázta érdeklődésünkre Nagy János polgármester. Nagy 2002 óta képviselő a községben, azóta többször is találkozott a 142-es felújításának kérdésével, de mint mondja, érdemi, gyakorlatban észlelt lépések eddig nem történtek. 

Ugyanakkor a tervező, a szakhatóság, valamint a megbízott konzorciumi cég megbízottja többször is volt már a településen egyeztetni: látványterveket, videót is láttak a megújuló állomásról. Kétvágányúsítást említett, aminek az a célja, hogy a vonatoknak ne kelljen egymásra várniuk, ha esetleges késés történik a szembejövő szerelvénynél. Jelenleg 30 perc Felsőpakonyból a menetidő Kőbánya-Kispestig, ahonnan továbbmegy a vonat a Nyugatiig, de a fejlesztések után az út negyedórára csökkenhetne. 

Felsőpakony zsáktelepülés, ezért az egyetlen tömegközlekedési lehetőség jelenleg a vonat, emelte ki a polgármester. Korábban volt olyanelképzelés, hogy a BKK járatai kijöjjenek a településre, de ahhoz az úthálózat felújítására lett volna szükség. A szomszédos Gyálon horribilis összegeket kell azért fizetni, hogy a fővárosból menjenek ki buszok, amit a Felsőpakony nem biztos, hogy bevállalna. 

A polgármester optimista a felújítást illetően, hiszen a 142-es az egyetlen elővárosi vasútvonal, ami még a 40-50 évvel ezelőtti állapotában van. Úgy tudja, a megvalósítás, kivitelezés kezdésének időpontja 2025-re volt ütemezve, de ahhoz az is kell, hogy a gazdasági helyzet a mostaninál kedvezőbben alakuljon. 

(Címlapképünkön: Két Uzsgyi becenevű szerelvény Kőbánya alsó vasútállomáson. Fotó: Fotó: MTVA/Bizományosi/Róka László )

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.