A távol-keleti cégek Magyarországon működő gyárainak köszönhető, hogy Magyarország nagyhatalommá vált az elektromos autók és a hozzájuk tartozó akkumulátorok gyártásában – erről írt a Facebookon Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, dél-koreai útja kapcsán.
„A Samsung SDI és az SK Innovation nem csak hogy egy műfajt, hanem egy komplett iparágat teremtettek Magyarországon. Ők voltak az elektromos akkumulátorgyártás első fecskéi hazánkban, s mára ez az iparág jelenti a magyar gazdaság gerincoszlopát” – írja Szijjártó.
A külügyminiszter emlékeztet, hogy a világ 5. és 6. legnagyobb elektromos akkumulátorgyártó vállalatairól van szó, amelyek nagy gyárakat működtetnek vagy építtetnek Gödön, Komáromban és Iváncsán, együtt 6500 embernek munkát adva.
„A Samsung SDI gödi gyára folyamatosan bővül, míg az SK Innovation iváncsai üzeme a magyar gazdaság valaha volt második legnagyobb beruházásaként épül és több mint kétszer akkora lesz, mint a vállalat két komáromi gyára együtt.Ez a két cég főszerepet játszott az elmúlt években abban, hogy hazánk eséllyel száll harcba az elektromos autóipar világbajnoki címéért. A két vállalat magyarországi gyárai a világranglista 3. helyére röpítették Magyarországot az elektromos akkumulátorgyártás világranglistáján” – írja a miniszter.
A posztot diadalittasnak, Szijjártót pedig „a bolygó legnagyobb karbonlábnyomú miniszterének” minősíti Szabó Rebeka, a Párbeszéd társelnöke, országgyűlési képviselője. Az ellenzéki politikus úgy látja, rövid távon is több a kára, mint a haszna annak, hogy Magyarország európai viszonylatban tényleg vezető akkumulátorgyártó országnak számít.
„Egyrészt a jellemzően ázsiai tulajdonban lévő gyárak folyamatosan harcban állnak az őket befogadó településekkel, azok lakosságával, valamint a szakszervezetekkel, mert – az Orbán-kormány tudtával és beleegyezésével – nem hajlandóak betartani a magyar környezetvédelmi és munkajogi előírásokat. Ez persze nem véletlen: pontosan azért jönnek hozzánk, mert a kormány előre felmentést adott nekik: tudják, hogy nálunk szennyezhetik a talajt, a vizet, a levegőt, túlléphetik a zajhatárértéket, terjeszkedhetnek az első lakóházak kerítéséig, nem kell tartaniuk semmitől. Továbbá azzal is tisztában vannak, hogy az alacsony bérekből, a kifizetetlen túlmunkából, a külföldi vendégmunkások tömeges alkalmazásából sem lesz probléma” – vélekedik Szabó Rebeka.
Ilyen iparpolitikája Kínának és Vietnamnak volt a 90-es években, a Fidesz pedig nem ismerte fel még, hogy ez nem szolgálja a nemzeti érdeket – érvel a Párbeszéd társelnöke. Szabó szerint nem csak a környezet veszélyeztetése és a munkajogok elnyomása okoz gondot, hanem az is, hogy a kormányzat mindent egy lapra, egyetlen ágazatra tesz fel, és ezzel kiszolgáltatottá teszi az ország gazdaságát.
„Mi van, ha az autózásban, ahogy például a Toyota elnöke a napokban megerősítette, mégsem az elektromos hatás lesz a nyerő hosszú távon? Vagy ha nem a mostani akkumulátortechnológia válik uralkodóvá? Vagy jön egy gazdasági válság, ami az autóipar, és vele az akkumulátorgyártók tartós leépülését hozza? És egyáltalán, miért az egész elektromos autóipar legnagyobb környezetszennyezésű, de legkisebb hozzáadott értéket termelő szektorát hozzuk ide? Miért nem a kutatás-fejlesztést? A kutatás-fejlesztés nem szennyezi a környezetet, és 70 százalék benne a hozzáadott érték aránya, szemben az akkumulátorgyártás 20 százalékával – biztos, hogy nekünk akkumulátorokat kell gyártanunk, a lassan már csak betanított munkások sorozatgyártására alkalmas iskolarendszerrel, leépített zöldhatósággal, kiherélt sztrájkjoggal?” – kérdezi Szabó. Szerinte Magyarország ökogyarmatosítása zajlik, ez ellen a Párbeszéd fel fog lépni.