Kubatov Gábor nevelné a neonácikat, de azért nem minden zavarja

Párhuzamos Fradik

Belpol

A focistadionokban jelen lévő szélsőjobbos csoportok elleni küzdelem sehol nem egyszerű. Főleg akkor nem, ha az adott klub elnöke egyúttal a szélsőjobb retorikát is használó párt igazgatója.

„Engem cseppet sem érdekel, ki mióta jár meccsre, hogy hányszor volt valaha kint, hogy melyik pártra szavaz, hol lakik, melyik megyéből érkezett, kik a szülei, mi a foglalkozása, hogy szegény vagy gazdag, ha egy mondattal, egy Hajrá, Fradival, egy tapssal győzelemhez segíti az én szeretett csapatomat” – tette ki néhány hónapja a Facebookra Kubatov Gábor Fidesz-pártigazgató és Fradi-elnök pár hónappal azután, hogy a játékosok körében is a befogadást hirdette. „A pályán nem számít, hogy kik a szüleid, milyen vallású vagy, milyen színű a bőröd, hogy gazdag vagy szegény vagy-e. Csakis az számít, hogyan teljesítesz” – e szavakkal kommentálta Kubatov, hogy a Magyar Labdarúgó Szövetség (MLSZ) elnöke, Csányi Sándor is megjegyezte, mennyire aktív a Fradi a kirekesztés elleni harcban.

És ha ennyi se lenne elég: 2021-ben az FTC elnöke Jeruzsálemben, az antiszemitizmus elleni globális fórumon is beszédet mondott. „Ki kell hangsúlyoznom, hogy ez a téma a szívügyem. (…). Korábban kimondtuk, hogy mit gondolunk a kirekesztésről és az antiszemitizmusról. Elmondtuk azt is, hogy a sportban nem számít, milyen a bőrszíned, a származásod, a vallásod és az sem, hogy szegény vagy gazdag vagy-e. (…) Tíz évvel ezelőtt horogkeresztes zászlót vittek a stadionba, kilenc éve totenkopf mintájú molinót függesztett ki egy szurkoló, nyolc éve pedig egy Csatári László nevű emberre emlékeztek, aki a kassai haláltábor vezetője volt. Ezek után az incidensek után felszólítottuk őket, hogy az elkövetők jelentkezzenek, és vállalják a felelősséget. (…) Ezek után vezettük be a legszigorúbb intézkedéseket, ami szerintem Európában példátlan. Nálunk klubkártyával és vénaszkennerrel történik a beléptetés, ami rendkívül biztonságos. (…) A legjobb kampány, ha olyan játékost tudunk hozni, aki szembemegy az ellenérzésekkel. Az idén többek között azon dolgoztunk, hogy egy izraeli válogatott játékost a Fradiba hozzunk, ám ez sajnos nem jött össze” – vezette be hallgatóságát újszerű módszereibe a klubelnök-politikus.

Az alapítás hőskorában több zsidó származású embert is a sorai között tudó Ferencváros idővel a politikai szélsőjobb kedvelt klubja lett, nem egy szurkolója bánatára. Tény azonban, hogy a Fradi lelátója valóságos gyűjtőhelye ma is az ilyen érzelmű figuráknak. Ehhez képest a fenti sorok egy olyan idealisztikus képet sugallnak, hogy az Üllői úti stadion olyan hely, ahol nagyszerű szurkolás közepette az árkokat betemetve egységbe forr a nemzet. A jelek szerint ebbe az is belefér, hogy Kubatov nem választja el pártigazgatói munkáját a klubelnökitől: facebookos kommunikációja során egyazon napon kommentálja a Fradi ügyeit és Karácsony Gergely főpolgármester vélt alkalmatlanságát, és bár a szavak szintjén nála nem számít bőrszín és világnézet, fontosnak tartja időnként megemlíteni, hogy baloldali kormányok idején mindig rosszul járt a Fradi, meg hogy bár mindenkit befogadnak az Üllői úton bőrszíntől és vallástól függetlenül, Magyarország nem válhat migránsországgá, továbbá persze az LMBTQ-emberek (helyi nyelvjárásban: buzik) is hagyják békén a gyerekeket.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.