Patikaliberalizáció: Ostya nélkül

  • Mészáros Bálint
  • 2006. szeptember 7.

Belpol

Másodszor futnak neki a szabaddemokraták a gyógyszer-kiskereskedelem liberalizálásának; a kormányt már meggyőzték, a törvényhozás még hátravan. A cél ezúttal is a szolgáltatási és árverseny élénkítése.
Másodszor futnak neki a szabaddemokraták a gyógyszer-kiskereskedelem liberalizálásának; a kormányt már meggyőzték, a törvényhozás még hátravan. A cél ezúttal is a szolgáltatási és árverseny élénkítése.

Az első nagyobb követ a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) dobta a gyógyszerpiac állóvizébe, mikor is 2003-ban közzétette a szektor versenypiaci elemzését. A tanulmány messzemenően elismerte, hogy a gyógyszer speciális áru, ezért szükség van a közszolgáltatásokra jellemző, versenyt korlátozó szabályozásra, ám annak mértékét és határait a hatékonyság és a jobb szolgáltatás irányában kitolhatónak találta. A publikációt követő mérhetetlen szakmai felháborodás - a vertikum minden szintjén: kis- és nagykereskedők, gyártók - pedig csak megerősítette a GVH-t abban, hogy bizony lehet még olyan jövedelemtöbblet, amelyet az érintettek

a gyenge verseny

miatt nem kényszerülnek átadni a fogyasztóknak. Végül tavaly nyáron a gazdasági tárca nyújtott be törvénymódosító indítványt, melyet viszont a Magyar Gyógyszerész Kamara (MGYK) heves ellenállása után sem az Egészségügyi Minisztérium, sem a szocialista képviselők nem támogattak, így az megbukott. Akkoriban egyébként Gyurcsány Ferenc is elvetette a változtatást, de hát az idők változnak. Most, hogy a szaktárca vezetése a kisebbik koalíciós párthoz vándorolt, újra előkerült a versenyélénkítő javaslat, s ezúttal a kormány is támogatta, sőt szerepel az elfogadott konvergenciaprogram egészségügyi részében is.

A liberalizáció két tervezett intézkedéssel hergeli a status quóban érdekelt gyógyszerésztársadalmat: a patikanyitási lehetőségek könynyítésével, illetve egyes orvosságok patikán kívüli árusíthatóságával. Jelenleg ugyanis csak ötezer lakosonként és egymástól 300 (nagyvárosokban 250) méterre nyitható gyógyszertár, tehát a meglévő mintegy kétezer üzlet leginkább kihalásos alapon cserélhet gazdát. Gyógyszert pedig a gyógyszertárból, slussz-passz. A piacnyitás lazíthat a lakosságszámra, fizikai távolságra vonatkozó feltételeken, vagy eltörölheti őket, és eldöntheti, mely nem vényköteles gyógyszereket lehessen drogériában, pályaudvaron, benzinkútnál, esetleg bevásárlóközpontban árusítani.

A kamara álláspontja természetesen azóta sem változott, eszközeit pedig a megnövekedett veszélyhez igazította. A patikákba képregényeket juttattak el, melyekben a liberális modell (gyógyszerhamisítás, gyógyszermérgezés, miegyéb) állt szemben az etikus modellel (mindent a betegért, első a biztonság), és a múlt héten száz-egynéhány fehér köpenyes gyógyszerész vont demonstratív élőláncot az MGYK épülete köré. A birtokon belüliek oppozíciója persze teljességgel érthető: a privatizációt követő években aranybányának számító vállalkozás mára "csak" tisztes családi megélhetést biztosít, azaz nem hiányzik a konkurencia diktálta további profitcsökkenés. Ráadásul már Magyarországon is egyre több patikába szállnak be a gyógyszer-kiskereskedelmi láncok, amelyekkel a professzionális vezetési tudásuk és a nagy rendelések miatti komolyabb nagykereskedői kedvezményeik miatt igen nehéz versenyezni. A törvényi előírás miatt a betéti társaságként üzemeltethető gyógyszertárak beltagja csak szakgyógyszerész lehet ugyan, és legalább 50 százaléknyi tulajdont kell birtokolnia (ezt a Mikola-kurzus idején emelték fel 25 százalékról), de a piaci logikát nem lehet felülírni: a tőkebevonási igény gyakran kvázi tulajdonlemondó háttérszerződésekhez vezet. Bár néha a kedves családi patika vs. személytelen multi problematika is előkerül, a kamara leginkább a betegekre leselkedő veszélyekkel érvel - a jelek szerint nem túl sikeresen (ezekről lásd még: Miért fáj, Magyar Narancs, 2005. július 7.).

Az egyik legfurcsább

felvetés az volt, hogy a gyógyszertárak elszaporodásával megdrágulnak az orvosságok, holott az árrés maximált. A közgazdaságtan alapjainak újraírását később nemzetközi tapasztalatokkal kívánták igazolni. Ezt alátámasztandó jelent meg egy tavaly februári uniós vizsgálat ismertetése a Patika Magazinban (az MGYK és a Magángyógyszerészek Országos Szövetségének lapja). Ebből viszont érdekes módon az derült ki, hogy a liberalizált országokban az elmúlt tíz évben a négy vizsgált vény nélküli termékből kettőnél nem történt árcsökkenés - kettőnél tehát igen. Az viszont kétségtelen, hogy a szabadabb patikanyitás csak a nagyvárosi és egyéb forgalmas helyeken jelent kínálatnövekedést; kérdés, hogy az esélyegyenlőség azt jelenti-e, hogy mindenhol legyen rossz. Nem volt világos az sem, miért hígulna fel a szakma, amikor az újakra is ugyanazok a szigorú szabályok vonatkoznának.

A patikán kívüli árusítás már bonyolultabb kérdés, hiszen a szóba jövő orvosságok körét nagyon nehéz lesz meghatározni. Kétségtelenül minden gyógyszer veszélyes - a sósavval vagy az autóvezetéssel egyetemben -, miközben egyre nagyobb igény merülhet fel a termékkör bővítésére. A mérlegeléskor az a kérdés, hogy a döntéshozók mennyire tekintik nagykorúnak a fogyasztót. Az általunk megkérdezett patikusok például elismerték, hogy egy Aspirin pezsgőtabletta tucatnyi gyógyszerkölcsönhatására nincs idő felhívni a figyelmet, de mondjuk a túladagolva súlyosan májkárosító, viszont a médiában agyonreklámozott paracetamol-tartalmú szerekből nem adnak ki nagyobb mennyiséget, pedig úgy viszik, mint egy ártalmatlan cukorkát. Feltehetőleg az MGYK is joggal hivatkozik arra, hogy a liberalizációt követően Angliában többszörösére nőtt a májátültetések száma. Az sem biztos, hogy minden a szaktárca várakozásai szerint alakul: a nagyobb verseny árcsökkenést és olyan újabb szolgáltatásokat generálhat, mint az online rendelés vagy a házhoz szállítás, de a nonstop nyitva tartás elterjedése kétséges - a kényszerű ügyeleti rendszer most is csak nyűgöt és veszteséget jelent a patikusoknak.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.