Tolvaj-gazda találkozások a termőföldön

Pénz a bőr alatt

Belpol

Most tejesedik a csemege- és a takarmánykukorica, országszerte lopják, kis tételben főzni, nagy tételben a jószágoknak. A tolvajok nem tartják magukat tolvajnak, nem érdekli őket, kié és nem hiszik el, hogy a termés le van permetezve.

Hetven cső, körülbelül negyven kilogramm kukoricát lopott el valaki július 17-e és 21-e között a Somogy megyei Pamuk külterületén egy 6,8 hektáros táblából. A gazda készítette fotókon, amelyeket a Kaposvármost.hu közölt, látszik: a csuhéjt a száron hagyta, csak a meztelen csöveket vitte el.

Július 26-án a hazai nagybani piacokon 150–200 forintba került egy cső első osztályú csemegekukorica, a másodosztályú 100–120 forintba. A pamuki lopás kárértéke legfeljebb 14 ezer forint lenne, ha ez is csemegekukorica lenne, de nem az, hanem takarmány. A fonyódi rendőrkapitányság lopás vétségének gyanúja miatt indított eljárást. A nyomozás zajlik, ezért többet nem árult el az ügyről Vajda Eszter rendőr százados, a megyei rendőr-főkapitányság sajtóreferense.

„Ez csak szabálysértés az alacsony kárérték miatt, nem bűncselekmény. Tudom, hogy nem csak az én táblámban jártak tolvajok, de csak én tettem feljelentést” – mondja a Magyar Narancsnak az érintett, csak névtelenül nyilatkozó somogyvári gazda. „Kaptam fülest, hogy ki lehetett. Olyan ember, akinek sok tyúkja, galambja van. Levágja nekik késsel a még tejes szemeket. Nekem korábban volt tetemes vadkárom közel egy hektáron. Szarvas okozta, de azt sikerült elüldözni drónnal és hangágyúval.”

A kukoricát vagy a „főzősök” viszik, vagy olyan emberek, akik jószágot tartanak, de spórolni akarnak a takarmányon – ezt feltételezik a gazdák az egyik Facebook-csoportban feltett kérdésünkhöz hozzászólva.

„Kedves posztoló, te még nem is találkoztál olyannal, hogy lovas kocsival beleáll a legjobb részbe, amikor érett a kukorica, és 4-5 személy megszedi a kocsit és elhajt vele?”

„Én is jártam így! Csak a szélét hagyták meg. Hatalmas volt a kukorica, így nem volt feltűnő.”

„Nem kell ahhoz sok szervezés! Akkor mennek érte a szállító járművel, amikor már csak pakolni kell. Ha sikerrel járnak, többet is fordulnak.”

„Nekünk olyan volt, hogy a csemegekukorica közepe 10 méter sugarú körben letörve, lefosztva, kívülről semmi nem látszott. Valószínűleg főzősök voltak. Soha nem lettek meg. Mi meg törhettük a szélét.”

„Volt, hogy lerobbant a melós kocsink, és ameddig vártuk a mentést, megállt mögöttem száz méterrel a csapat. Megszedték a futót. Biztos, hogy nem az övék volt, mert olyan gyorsan szedték, hogy alkalmazni kellett volna őket. Nem volt egy fél óra.” 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.