Tolvaj-gazda találkozások a termőföldön

Pénz a bőr alatt

Belpol

Most tejesedik a csemege- és a takarmánykukorica, országszerte lopják, kis tételben főzni, nagy tételben a jószágoknak. A tolvajok nem tartják magukat tolvajnak, nem érdekli őket, kié és nem hiszik el, hogy a termés le van permetezve.

Hetven cső, körülbelül negyven kilogramm kukoricát lopott el valaki július 17-e és 21-e között a Somogy megyei Pamuk külterületén egy 6,8 hektáros táblából. A gazda készítette fotókon, amelyeket a Kaposvármost.hu közölt, látszik: a csuhéjt a száron hagyta, csak a meztelen csöveket vitte el.

Július 26-án a hazai nagybani piacokon 150–200 forintba került egy cső első osztályú csemegekukorica, a másodosztályú 100–120 forintba. A pamuki lopás kárértéke legfeljebb 14 ezer forint lenne, ha ez is csemegekukorica lenne, de nem az, hanem takarmány. A fonyódi rendőrkapitányság lopás vétségének gyanúja miatt indított eljárást. A nyomozás zajlik, ezért többet nem árult el az ügyről Vajda Eszter rendőr százados, a megyei rendőr-főkapitányság sajtóreferense.

„Ez csak szabálysértés az alacsony kárérték miatt, nem bűncselekmény. Tudom, hogy nem csak az én táblámban jártak tolvajok, de csak én tettem feljelentést” – mondja a Magyar Narancsnak az érintett, csak névtelenül nyilatkozó somogyvári gazda. „Kaptam fülest, hogy ki lehetett. Olyan ember, akinek sok tyúkja, galambja van. Levágja nekik késsel a még tejes szemeket. Nekem korábban volt tetemes vadkárom közel egy hektáron. Szarvas okozta, de azt sikerült elüldözni drónnal és hangágyúval.”

A kukoricát vagy a „főzősök” viszik, vagy olyan emberek, akik jószágot tartanak, de spórolni akarnak a takarmányon – ezt feltételezik a gazdák az egyik Facebook-csoportban feltett kérdésünkhöz hozzászólva.

„Kedves posztoló, te még nem is találkoztál olyannal, hogy lovas kocsival beleáll a legjobb részbe, amikor érett a kukorica, és 4-5 személy megszedi a kocsit és elhajt vele?”

„Én is jártam így! Csak a szélét hagyták meg. Hatalmas volt a kukorica, így nem volt feltűnő.”

„Nem kell ahhoz sok szervezés! Akkor mennek érte a szállító járművel, amikor már csak pakolni kell. Ha sikerrel járnak, többet is fordulnak.”

„Nekünk olyan volt, hogy a csemegekukorica közepe 10 méter sugarú körben letörve, lefosztva, kívülről semmi nem látszott. Valószínűleg főzősök voltak. Soha nem lettek meg. Mi meg törhettük a szélét.”

„Volt, hogy lerobbant a melós kocsink, és ameddig vártuk a mentést, megállt mögöttem száz méterrel a csapat. Megszedték a futót. Biztos, hogy nem az övék volt, mert olyan gyorsan szedték, hogy alkalmazni kellett volna őket. Nem volt egy fél óra.” 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.