A Müpát is elérte a kormányzati megszorítás

Halkul a zene  

Kultúra

A kormány leépítésre ösztönzi a Művészetek Palotáját, pedig a vezetőség arra kérte a fenntartót, hogy ne csökkentse tovább a támogatásukat. 2022-ben 700 millióval kevesebb érkezett az intézménybe, Káel Csaba vezérigazgató javadalmazása viszont évi 40-ről 46 millió forintra nőtt.

Tucatnyinál is több munkavállalójától is kénytelen volt megválni a Művészetek Palotája (Müpa) – értesüléseink szerint valamennyien közös megegyezéssel távozhattak az intézménytől, ami arra utal, hogy kedvezőbb feltételeket kaptak, mint ha elbocsátással mondták volna fel a munkaviszonyukat. A Müpa vezetése tájékoztatta a munkatársakat arról, miért van erre szükség: az intézményt fenntartó Kulturális és Innovációs Minisztérium elvárása volt ez. A kormány ugyanis forrásokat von el az intézménytől, amelynek a vezetése hiába kérte ennek az ellenkezőjét. „Többször fordultunk a fenntartó minisztériumhoz annak érdekében, hogy az elmúlt évek támogatáscsökkenését visszafordíthassuk. A közelmúltban mind a minisztérium, mind a felügyelőbizottság arra kért fel minket, hogy a jövő évet még az eddiginél is óvatosabban tervezzük. (…) A felkérésnek része a korábbi óriási előadás­számhoz szükséges és a Covid alatt megőrzött magas munkavállalói létszám csökkentése is arra az időtartamra, amíg a működésünket ebben a takarékos mederben kell tartanunk” – hivatkozott a vezetés belső tájékoztatójában a külső kényszerre.

Külső tényezők

A vezetés igyekezett nyugtatgatni is a dolgozókat: „Törekedtünk a kihívást a jövőbeli feladatokhoz igazítva megoldani, noha a müpás családunk bármely tagjától való búcsú komoly terhet jelent számunkra is. (…) Annak érdekében, hogy a döntéssel kapcsolatos nehéz érzések a lehető leggyorsabban feldolgozhatóak legyenek, mindezt egy nap alatt beszéltük meg az érintettekkel, és ezzel ezt a kényszerű feladatot lezártuk.” A „racionalizálás” főképp az Andrássy úti pénztárban dolgozókat, jellemzően nyugdíjasokat érintett, de nem csak őket. A pénztárt a Müpa be is zárja, továbbá néhány munkakört megszüntet – hogy melyeket, azt nem sikerült megtudnunk.

A Müpa kérdésünkre a megváltozott vásárlói szokásokról írt: „A folyamatos tervezés és monitorozás eredménye például, hogy reagálva a megváltozott vásárlói szokásokra, augusztus 31-ével az Andrássy úti jegypénztár bezár, illetve több feladatot is összevonva a folyamatok egyszerűsítésére törekszik. Mindez azzal a következménnyel is jár, hogy az adott területen dolgozó 11 kollégának a Müpa megköszönte az eddigi munkáját.” A nyugdíjasok közvetve az orosz–ukrán háború és a (jelző nélküli) szankciók miatt megváltozott gazdasági helyzetnek estek áldozatul – tudtuk meg. „A háború és a szankciók miatt megváltozott gazdasági környezet nem könnyíti meg a művészeti intézmények zavartalan működését. A Müpa azonban továbbra is a közönség által megszokott, sőt elvárt élmény biztosítását tekinti legfontosabb feladatának.” Lapunkat az intézmény arról is tájékoztatta, hogy igyekeztek méltányosan eljárni, további elbocsátásokat pedig nem terveznek. Értesüléseink szerint egyetlen munkavállaló nem fogadta el a felajánlott közös megegyezést, aki az azonnali döntés helyett időt kért volna a mérlegelésre: lapzártánkkor még nem dőlt el a sorsa. Erről az esetről a Müpa részleteket nem közölt lapunkkal.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.