A Müpát is elérte a kormányzati megszorítás

Halkul a zene  

Kultúra

A kormány leépítésre ösztönzi a Művészetek Palotáját, pedig a vezetőség arra kérte a fenntartót, hogy ne csökkentse tovább a támogatásukat. 2022-ben 700 millióval kevesebb érkezett az intézménybe, Káel Csaba vezérigazgató javadalmazása viszont évi 40-ről 46 millió forintra nőtt.

Tucatnyinál is több munkavállalójától is kénytelen volt megválni a Művészetek Palotája (Müpa) – értesüléseink szerint valamennyien közös megegyezéssel távozhattak az intézménytől, ami arra utal, hogy kedvezőbb feltételeket kaptak, mint ha elbocsátással mondták volna fel a munkaviszonyukat. A Müpa vezetése tájékoztatta a munkatársakat arról, miért van erre szükség: az intézményt fenntartó Kulturális és Innovációs Minisztérium elvárása volt ez. A kormány ugyanis forrásokat von el az intézménytől, amelynek a vezetése hiába kérte ennek az ellenkezőjét. „Többször fordultunk a fenntartó minisztériumhoz annak érdekében, hogy az elmúlt évek támogatáscsökkenését visszafordíthassuk. A közelmúltban mind a minisztérium, mind a felügyelőbizottság arra kért fel minket, hogy a jövő évet még az eddiginél is óvatosabban tervezzük. (…) A felkérésnek része a korábbi óriási előadás­számhoz szükséges és a Covid alatt megőrzött magas munkavállalói létszám csökkentése is arra az időtartamra, amíg a működésünket ebben a takarékos mederben kell tartanunk” – hivatkozott a vezetés belső tájékoztatójában a külső kényszerre.

Külső tényezők

A vezetés igyekezett nyugtatgatni is a dolgozókat: „Törekedtünk a kihívást a jövőbeli feladatokhoz igazítva megoldani, noha a müpás családunk bármely tagjától való búcsú komoly terhet jelent számunkra is. (…) Annak érdekében, hogy a döntéssel kapcsolatos nehéz érzések a lehető leggyorsabban feldolgozhatóak legyenek, mindezt egy nap alatt beszéltük meg az érintettekkel, és ezzel ezt a kényszerű feladatot lezártuk.” A „racionalizálás” főképp az Andrássy úti pénztárban dolgozókat, jellemzően nyugdíjasokat érintett, de nem csak őket. A pénztárt a Müpa be is zárja, továbbá néhány munkakört megszüntet – hogy melyeket, azt nem sikerült megtudnunk.

A Müpa kérdésünkre a megváltozott vásárlói szokásokról írt: „A folyamatos tervezés és monitorozás eredménye például, hogy reagálva a megváltozott vásárlói szokásokra, augusztus 31-ével az Andrássy úti jegypénztár bezár, illetve több feladatot is összevonva a folyamatok egyszerűsítésére törekszik. Mindez azzal a következménnyel is jár, hogy az adott területen dolgozó 11 kollégának a Müpa megköszönte az eddigi munkáját.” A nyugdíjasok közvetve az orosz–ukrán háború és a (jelző nélküli) szankciók miatt megváltozott gazdasági helyzetnek estek áldozatul – tudtuk meg. „A háború és a szankciók miatt megváltozott gazdasági környezet nem könnyíti meg a művészeti intézmények zavartalan működését. A Müpa azonban továbbra is a közönség által megszokott, sőt elvárt élmény biztosítását tekinti legfontosabb feladatának.” Lapunkat az intézmény arról is tájékoztatta, hogy igyekeztek méltányosan eljárni, további elbocsátásokat pedig nem terveznek. Értesüléseink szerint egyetlen munkavállaló nem fogadta el a felajánlott közös megegyezést, aki az azonnali döntés helyett időt kért volna a mérlegelésre: lapzártánkkor még nem dőlt el a sorsa. Erről az esetről a Müpa részleteket nem közölt lapunkkal.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.