"Jelzésnek kevés"

Várhegyi Éva, a Pénzügykutató Rt. munkatársa, az MNB felügyelőbizottsági tagja

  • Illés F. Béla
  • 1999. március 4.

Belpol

Miközben a kormányfõ nagy visszhangot kiváltó átkot szórt a Bokros-csomagra a Vigadóban, a gazdasági miniszter még nagyobb visszhangot váltott ki, amikor Davosban közölte: bár Chikán-csomagra nincs szükség, kormányzati korrekciók nem zárhatók ki a gazdaságban. Aztán errõl is lehátráltak, maradt a bizonytalanság és megannyi újsághír a külföldi tõkekivonásról. Mi jöhet még ezután?

MaNcs: Miközben Orbán Viktor a vigadóbéli beszédében élesen kikelt a Bokros-csomag ellen, addig Járai Zsigmond közölte, hogy a Bokros-csomagra szükség volt, csak a megvalósítása nem volt megfelelõ. Lehet, hogy valamiféle gazdaságpolitikai váltást készít elõ ez a nyilatkozat?

Várhegyi Éva: Jó jel, hogy ezt mondta Járai, mert Orbán Viktor kijelentése aggasztó volt. Több okból is. Egyrészt a közvélemény egy részét megnyugtatta, hogy nem akar újabb Bokros-csomagot, pedig amikor ezt bejelentette, már nyilvánvaló volt, hogy a fizetési mérleg és az államháztartás ügyei olyan állapotban vannak, ami költségvetési szigorítást kívánna. Azzal, hogy a miniszterelnök bejelentette: szigorításra semmi szükség, és kritizálta a korábbi intézkedéseket, azt hiszem, hogy éppen nyugtalanságot keltett, ha másban nem, a befektetõkben egész biztosan. A kormány különbözõ tagjai egyébként hetente mást mondtak ebben az ügyben.

MaNcs: Mi romlott meg az elmúlt hónapokban, ami miatt a kormánynak például zárolnia kellett a 40 milliárdos költségvetési tartalékot?

VÉ: A legszembetûnõbb a folyó fizetési mérleg hiánya. A külsõ egyensúly decemberre jelentõsen leromlott, aminek több oka volt. Az egyik nagy publicitást kapott ok az, hogy a külföldi befektetõk kivittek profitot.

MaNcs: Az üzleti életben szokásos profitkivitelrõl van szó?

VÉ: A folyamat júniusban indult el. Ekkor nagyjából 300 millió dollár profitot vittek ki. Ennek az egyik oka az lehet, hogy sok nyugati cég évekig egyszerûen bennhagyta a profitot. Természetes dolog, hogy idõnként ki is viszik. A másik ok az lehet, hogy a nemzetközi pénzügyi helyzet bizonytalan volt. A harmadik, hogy a külföldi befektetõknek is pénzre lehetett szükségük, ha anyacégük kevésbé volt jövedelmezõ. De a kormánnyal szembeni bizalmatlanságot is kifejezhet egy ilyen lépés. A jelentõs profitkivonás oka lehet az is, hogy Németországban új kormány van, nagy a munkanélküliség, és megváltoztak az elvárások a nagy multikkal szemben. Esetleg az itt termelt profit hazavitelével akarják jelezni: otthon akarnak munkahelyet teremteni. Tavaly összesen egymilliárd dollár körüli profit ment ki az országból, ami 500 millióval több, mint a megelõzõ évben.

MaNcs: Chikán Attila szerint a növekedés és a stabilitás egyformán fontos a kormánynak, és ha kell, beavatkoznak. Milyen eszközei vannak a kormánynak erre?

VÉ: Például a költségvetési tartalék zárolása. A kormány legfontosabb eszköze az, hogy a költségvetésben megpróbálhat megtakarításokat elérni. Ez a leghatásosabb eszköz is, mert ezzel nem csak jelzést ad, hogy itt valamit teszünk. A költségvetési tartalék zárolása ugyanis csak jelzést adott. Az 500 millió dolláros profitkivitelt a kormány nem befolyásolhatta. De az a további 7-800 millió dollár, amennyivel romlott a fizetési mérleg, alapvetõen abból fakadt, hogy a múlt évben erõs volt a gazdasági növekedés. E mögött részben a beruházások növekedése állt, de jórészt a fogyasztás emelkedése. Ez egyrészt importnövelõ tényezõ volt, másrészt megnövelte a finanszírozási igényeket.

MaNcs: Szükség lehet-e a belsõ fogyasztás visszafogására? Esetleg a Bokros-csomaghoz hasonló megszorításokra?

VÉ: Lehet olyan lépéseket tenni, amelyek visszafogják a belföldi felhasználást, ezek viszont ellentétben állnak a növekedés fenntartásával. Ennyiben mindig feszül ellentét a külsõ egyensúly és a belsõ növekedés között.

MaNcs: Szükség lesz-e az idén kormányzati beavatkozásra?

VÉ: Itt egy eléggé feszített költségvetés készült, amelyet 5 százalékos növekedésre alapoztak. Ha a növekedés ennél kisebb lesz, az növelheti a költségvetés és a fizetési mérleg hiányát is. A negyvenmilliárd forintos költségvetési tartalékot a kormányzat eredeti tervei szerint abban az esetben akarták felhasználni, ha veszélybe kerül az ötszázalékos növekedés. A kormány az év közepén akart dönteni arról, hogy ténylegesen felhasználja-e. Ezért nem ér igazán sokat ennek a befagyasztása, mert nem fogja most az elsõ félévben javítani a helyzetet, hiszen úgysem használták volna fel. A befagyasztás jelzi, hogy a kormány megpróbál szembenézni a bajokkal.

MaNcs: Hogyan látja, a kormánynak sikerült megnyugtatnia a gazdasági élet szereplõit?

VÉ: Ez jelzésnek kevés. Ezt a pénzpiacok is jelezték a múlt héten. Egy dolog a jelzés, de valami módon csökkenteni is kell a költségvetési hiányt. Lehet gerjeszteni a növekedést, de a másik oldalon ennek az az ára, hogy a költségvetés és a folyó fizetési mérleg hiánya nõ.

MaNcs: Egy osztrák lap szerint a Postabank és a Magyar Fejlesztési Bank túlkonszolidálásával a kormány szabadon hozzáférhetõ, költségvetésen kívüli tartalékot teremtett magának. Van szakmai alapja a túlkonszolidálásról szóló állításoknak? Az ÁPTF vezetõi lemondásuk elõtt ellentámadásba mentek át, azt állítva, hogy az állam a kelleténél 100 milliárd forinttal többet költött a PB és az MFB gatyába rázására. Az MFB esetében egyenesen azt állították, hogy azt a 24 milliárd forintot, amellyel a Fejlesztési Bank korábban megemelte a Postabank tõkéjét, az állam kétszer fizette vissza. Egyszer az ÁPV Rt. adta oda a pénzt, majd a költségvetés.

VÉ: Az MFB-nél szerintem is kétszeres konszolidáció történt. A Postabanknál különbözõ auditáló cégek különbözõ összegeket határoztak meg. Tarafásék azt mondják, hogy 92 milliárd volt az igazi, kemény veszteség. A többi már tényleg jöhet abból, hogy a következõ auditor olyan befektetéseket is rossznak minõsített, amelyeknek várhatóan lesz megtérülésük.

MaNcs: Vannak-e megfelelõ biztosítékok arra, hogy ha kiderül, hogy a bankot mégis túlkonszolidálták, a felesleges összeg visszakerül a költségvetésbe?

VÉ: Nem látom elegendõnek a biztosítékokat. Azt elhiszem, hogy ami pénz a rossz követelések értékesítésébõl ténylegesen befolyik a Postabankhoz, azt át fogják adni a költségvetésnek. A nagyobb baj az, hogy nem fog befolyni. Ha õk szabadon eladhatják ezeket a rossznak minõsített vagy nullára leírt hiteleket és befektetéseket, akkor itt tere van annak, hogy a bankon kívül, a vevõnél keletkezhetnek nyereségek. Azaz nulláért adnak el valamit, ami pedig adott esetben 10 milliárdot ér. Ennek elkerülésére mindenképpen jogi garanciákat kellene beépíteni.

MaNcs: Ha jól tudom, a befektetések és követelések értékesítésekor pályáztatniuk sem kell.

VÉ: Egyelõre nem. Az lenne az egyik megoldás, ha törvényben írnák elõ, hogy pályáztatni kelljen. Ezáltal nyilvánosságra kerülnének az információk. Az önmagában még nem lenne baj, ha a Postabank a minimálisan szükségesnél több tõkét kapott volna. Ha mûködtetni akarnak egy bankot, annak stabilitás kell. Azt viszont, hogy a nullára leírt befektetések hogyan térülnek meg, csak utólag fogjuk megtudni.

MaNcs: A kisgazdák kezdeményezésére növelni készülnek a jegybank felügyelõbizottságának jogosítványait. Például azzal, hogy a testület saját könyvvizsgálót foglalkoztathat. Az fb elnöke az FKGP delegáltja. Van-e esélye annak, hogy a kisgazdák érdemi befolyást szerezzenek ezáltal a jegybanknál?

VÉ: A felügyelõbizottság csak az MNB gazdálkodásával foglalkozhat, és nem a monetáris politikával. Itt valójában arról volt szó, hogy egyesek ki akarták nyírni Surányi György jegybankelnököt. A felügyelõbizottság szerepének formális növelése volt az az alku, az a látszólagos kompromisszum, ami mellett nem fogják bántani.

MaNcs: Ennyit kellett engedni?

VÉ: Igen. Ez volt a legkisebb rossz.

MaNcs: Mennyire átpolitizált az MNB felügyelõbizottsága?

VÉ: Az elõzõ négy évben hál´ istennek abszolút nem volt átpolitizálva. Úgy néz ki, hogy most is így indul a dolog. Az fb formális hatáskörének megerõsítésével, a titkárság felállításával és a második auditornak nevezett szakértõ kinevezésével talán békén hagyják a jegybankot.

MaNcs: Mennyire stabil most Surányi jegybankelnök pozíciója?

VÉ: Azt hiszem, hogy stabil. Lehet, hogy ez hülyén fog hangozni, de minden rosszban van valami jó: a gazdaságban mostanában elég sok rossz dolog történt, ami biztos, hogy erõsíti az õ helyzetét, hiszen ebben a szituációban életveszélyes lenne megingatni az õ pozícióját. Remélem, azzal minden józan politikus tisztában van, hogy ha Surányi lemondana - hiszen más módon nem távozhat -, az nagyon sokat ártana az országnak. Persze az is nyilvánvaló, hogy egy jegybankelnöknek együtt kell mûködnie a kormánnyal. Ha nincs bizalom iránta, és ezt kifejezi a kormány, akkor azzal lemondásra tudják késztetni.

MaNcs: Lemondott viszont Tarafás Imre, az Állami Pénz- és Tõkepiaci Felügyelet elnöke, és helyettese, ifj. Nyers Rezsõ. Volt-e a konkrét kifogásokon kívül üzenete a Tarafás-ügynek?

VÉ: Lehet, hogy a végén politikai üggyé vált, de kezdetben szakmai ügyrõl volt szó. Valóban kifogások merültek fel az ÁPTF vezetõinek alkalmasságával, illetve végzett munkájukkal kapcsolatban. Az, hogy a végén mind a két fél bekeményített, és élesebbé vált a hang, szerintem nem szabad, hogy eltakarja azt a tényt, hogy itt tényleg valamiféle felelõsség terheli az ÁPTF vezetõit. Az is egyértelmû ugyanakkor, hogy az adott jogi keretek között nem lehetett volna felelõsségre vonni õket. A dolog politikai oldala inkább az volt, hogy el lehet-e jogellenesen távolítani olyan vezetõket, akiket éppen azért neveznek ki hat évre, határozott feltételek mellett, hogy a függetlenségük úgy-ahogy biztosítva legyen. Ugyanakkor, ha jogi értelemben nem is voltak felelõsek Tarafásék, szakmailag és erkölcsileg nem álltak a helyzet magaslatán.

MaNcs: A gazdasági miniszter úgy nyilatkozott, hogy a jövõ évi költségvetés még szigorúbb lesz, mint az idei.

VÉ: Ebben benne van az is, hogy 1999 sokkal rosszabbul alakul, mint várták. Az is lehet, hogy a kormány esetleg olyan lépéseket kényszerül tenni, amelyek az infláció csökkenése ellen hatnak. Lehet emelni az energia árát, ami kedvezõ lehet a költségvetés szempontjából, visszafogja a jövedelmeket, a keresletet. Ez kedvezõ lehet a fizetési mérleg szempontjából, ugyanakkor megemelheti az inflációt.

MaNcs: Eltérés lenne-e az inflációcsökkentés meghirdetett politikájától, ha a belsõ keresletet az infláció növelésével akarnák kordában tartani?

VÉ: Igen. Én nem azt mondom, hogy ez jó lenne, de az elinflálás bevett módszer például a jövedelmek visszafogásához. Mondjuk a Bokros-csomag idején ez egy jelentõs tétel volt. A reálbéreket úgy tudták csökkenteni, hogy magasan tartották az inflációt.

MaNcs: Mit tehet ebben a szituációban a jegybank?

VÉ: Hála istennek a felügyelõbizottság távol tartja magát a monetáris politikától. A jegybanknak arra kell törekednie, hogy ezek a költségvetési megszorítások valóban létrejöjjenek. Ezt csak monetáris politikai eszközökkel nem lehet kezelni. A fizetési mérleg olyan dolog, amire a költségvetés nagyon erõs hatással van. Az árfolyampolitika erre jóval kisebb hatást tud gyakorolni.

MaNcs: A mostani helyzetben lehet-e annyira növelni a tõkebeáramlást, ami jelentõsen javítja a fizetési mérleget?

VÉ: A növekvõ mûködõtõke-beáramlás lehetõvé teszi a fizetésimérleg-hiány finanszírozását. Ez is jóval alacsonyabb lett tavaly, mint a megelõzõ években, Lengyelországban például sokkal jobb lett. Privatizálni lehet és kellene is, de a tõkebefektetések direkt ösztönzésérõl, azt hiszem, már Chikán is letett.

Illés F. Béla

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)