Interjú

„Ránk bízták a nehezét”

Jakab Péter a háború árnyékában folytatott kampányról

Belpol

Az orosz invázióval a Kelet és a Nyugat közötti választás vált április 3. fő kérdésévé a Jobbik elnöke szerint. Jakab Péter azt mondja, Orbán a Nyugat árulójává vált, és mindegy, mit mutatnak a kutatások, a választói lélektan győzelemhez segítheti az ellenzéket.

Magyar Narancs: Eredetileg február 24-re beszéltük meg az interjút, de az aznap indított orosz invázió felborította a napirendjét. Milyen kérdésekben kellett dönteniük a pártelnököknek?

Jakab Péter: Külön döntéseket nem kellett hoznunk, nem a mi álláspontunk változott. Korábban is azt mondtuk, hogy Magyarország helye a nyugati világban, az Európai Unióban van, és a béke pártján állunk. A mi gépezetünkben nem volt zavar, egy feladatunk volt, felkészülni arra, hogyan segítünk az Ukrajnából, Kárpátaljáról érkező menekülteknek. Az elsők között mentem le a határra, és fe­le­más érzéseim voltak: a magyar állam ebben a krízisben bedobta a gyeplőt, kapitulált, a civilek, a magyar emberek ellenben jelesre vizsgáztak emberségből, hiába kapják 12 éve nagy dózisban a gyűlöletet a saját kormányuktól.

MN: A Jobbik a néppárti fordulat előtt oroszbarát külpolitikát vitt, a Jobbikból kivált Mi Hazánk a Fidesznél is erősebben képviseli azt a vonalat, hogy nem szabad szankcionálni az oroszokat. A mai szavazótáboruk elfogadja az egységes ellenzék álláspontját?

JP: A Jobbik szavazótábora 2018 óta is jelentősen átalakult, akik a szélsőséges, Putyin-barát politikában látták az ország jövőjét, azok a Mi Hazánk vagy a Fidesz táborában kötöttek ki. A Jobbik táborához a felmérések szerint még liberálisok is csatlakoztak, de leginkább a bizonytalanok közül sikerült új szavazókat megszólítanunk; nem újraosztottuk, hanem növeltük az ellenzék tortáját. Mai támogatóink maximálisan egyetértenek az egységes ellenzék álláspontjával a külpolitikában is.

MN: Paks 2 engedélyezésének felfüggesztése és az orosz hátterű Nemzetközi Beruházási Bank kiutasítása a két aktuális ellenzéki követelés. Ezek szimbolikus jelentőségűek, vagy tényleg fájnának Putyinnak?

JP: A putyini rezsim világhatalmi státuszát maga Putyin kérdőjelezte meg azzal, hogy nem bír Ukrajnával. A nyugati világ összezárása gazdaságilag úgy megroppanthatja Oroszországot, hogy végül a saját népe fogja a legnagyobb nyomást gyakorolni az orosz elnökre a háború befejezéséért. Nem pusztán szimbolikus kérdés, hogy kivesszük-e a részünket a nyugati szankciókból, ráadásul Magyarország elemi érdeke is, hogy ne adjon teret egy olyan banknak, amely az orosz titkosszolgálati tevékenység táp­talajául szolgál. Nemzetbiztonsági kockázat ekkora kormányzati segítséget adni az orosz titkos­szolgálatnak, ahogy nemzetbiztonsági kockázat az is, ha a magyar energiaellátást kiszolgáltatjuk Oroszországnak és egy olyan embernek, aki atomfegyverek bevetésével fenyegetőzik.

MN: Paks 2-ről korábban az volt az ellenzéki programban, hogy a szerződés titkos részleteinek megismerése után lehet dönteni a projektről. Az új helyzetben egyértelműen a szerződés felmondása mellett vannak?

JP: Első körben az engedélyezési folyamatot kell leállítani, ezzel világossá tenni, hogy Magyarország egészen más értékeket képvisel, mint Putyin agresszív politikája. Ha Oroszország egyszer felhagy a nyugati, keresztény értékeket tagadó agresszióval, akkor majd meg lehet vizsgálni, mi legyen Paks 2 további sorsa.

 
Fotó: Németh Dániel 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.