Energiaital-vita Magyarországon

Rossz erők

Belpol

Július végén az Ózd melletti Farkaslyukon leállt a szíve egy 18 éves fiatalnak; bár sikerült újraéleszteni, azóta is kómában fekszik. A szomorú esetet követően újra fellángolt Magyarországon az ún. energiaital-vita. Megnéztük, hogy kinek lehet igaza, a gyártóknak vagy a szigorított forgalmazást, illetve tiltást követelőknek.

A kétgyerekes apa szervezete összeomlásának okát azóta sem erősítették meg, a párja viszont azt mondja, hogy a férfi rengeteget dohányzott és naponta három energiaitalt ivott, vizet viszont alig. A láncdohányosok szíve csak ritkán áll le 18 éves korukban, az energiaital azonban logikus magyarázatnak tűnik, hiszen a közbeszédben gyakran fordulnak elő az energiaitalok valamiféle gyilkos szirupként. Az eset kapcsán a sajtóban és a közösségi médiá­ban is felmerült a kérdés, nem kellene-e szigorúbban szabályozni az energiaitalok hozzáférhetőségét. Nem új törekvés ez, idén márciusban a kormányközeli Fiatal Családosok Klubja egyszer már jelezte az irányú igényét, hogy az energiaitalokat száműzzék a dohányboltokba. A múlt év végén is felmerült a szigorítás gondolata, amikor egy 14 éves fiú halt meg a gyanú szerint a túl sok energiaital miatt.

Miközben rettegünk a karbamidból és klór-ecetsavból előállított, de a kávéban és teában is előforduló szintetikus koffeintől, alig foglalkozunk előállításának szabályozására és az azt gyártók ellenőrzésére vonatkozó rendelkezésekkel. Arról is kevesen beszélnek, hogy az energiaitalok nagy részével nem is annyira a magas koffeintartalom a baj, hanem a rengeteg cukor, utóbbi intenzívebbé teszi a várt ébresztőhatást, de megemeli a vércukorszintet is. Lehet ugyan kapni édesítőszerekkel gyártott energiaitalokat is, de az aszpartámról például épp mostanában tették közzé, hogy rákkeltő lehet.

Az energiaitalok veszélyessége minden jel szerint korlátozott, valami mégis elválasztja ezeket a kávétól, s ez a fogyasztói kör. Az energiaital-forgalmazás minden erejével a fiatalokat célozza meg, holott nekik kellene a legkevésbé fogyasztaniuk ilyesmit. A gejl, sok helyütt még a palackozott víznél is olcsóbb italok olyan fantázianevekkel kerülnek a boltokba, amilyeneket egy tizenéves találna ki elképzelt metálzenekarának (Monster, Hell, Burn és persze Red Bull, csak hogy a legismertebbeket soroljuk), izgalmas megjelenésűnek szánt dobozban kerülnek a polcokra, és sok márka szponzorál közülük olyan, legkevésbé sem középkorúaknak vagy időseknek szóló dolgokat, mint például a skate parkok és a különféle extrém sportok. Az alsó polcos energiaitalok eldobott dobozai aligha véletlenül lettek szinte természetes kiegészítői a különböző dizájner drogokkal fertőzött magyarországi szegregátumok látképének: ahol az ismeretlen eredetű varázsdohányt jó ötlet elszívni, ott illik leverni mellé pár kígyós címkés Kobrát is. Másfél litert 400 forintért.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk