Motorral a szabadba

Eminensek, kirándulók, ámokfutók

Belpol

Az ország egyes útjain a tavasztól őszig tartó motoros szezon egyre több konfliktust hoz a felszínre. Ámok­futókként száguldozóktól rettegő helyiek, renitens ­kisebbségről beszélő szabálykövető motorosok, tehetetlen vagy tétlen rendőrök – olyan utakon jártunk, ahol megszűnt a törvény.

Egy kellemes, napsütéses júniusi vasárnap délután biciklisek indultak útnak Szomorról, hogy Bajna érintésével meglátogassák Héreget, a Gerecse lábánál fekvő festői kis községet. Arról azonban nem szólt nekik senki, hogy hétvégente az 1119-es út, különösen annak a Bajnát Héreggel összekötő szerpentines szakasza, az úgynevezett „kanyargó” átalakul motoros versenypályává – nem hivatalosan, természetesen. Bár több, sebességkorlátozást jelölő 50-es és 70-es tábla is van a szakaszon, a kerékpáros turisták beszámolója szerint ezeket az alkalmi versenyzők egytől egyig figyelmen kívül hagyták. „Konkrétan halálfélelmünk volt a semmiből eszelős sebességgel előbukkanó motorok miatt – mesélte egyikük. – Földig döntött géppel, sokszor az út peremén száguldva vették a kanyarokat. Szinte a padkán tekertünk, de ha véletlenül egy jobbos kanyar felső részén ér utol minket valamelyik, nincs az az isten, hogy korrigálni tud. Már a visítástól is kis híján szívrohamot kaptunk.” Bár a korábban a motorosok között is „elátkozottként” emlegetett 17-es kilométerkőnél lévő éles kanyar biztonságosabbá tételéért (volt olyan hétvége a közelmúltban, amikor csak itt négy motoros baleset történt) a Magyar Közút Nonprofit Zrt. (Közút), a rendőrség és magánemberek is sokat tettek, mindez vajmi keveset ér, ha az adrenalinvadász motorosok továbbra sem érzik magukra kötelezőnek a szabályokat.

A biciklis társaság végül egy erdészeti úton át „menekült le” a szerpentinről: „Még kilométerekkel odébb, az erdőben is lehetett hallani azt a szörnyű üveghangot.”

A környéken élők azonban nem tudnak elmenekülni – jogos kérdésükre, hogy miért nem tesz senki semmit a száguldozás megfékezéséért, igyekeztünk a helyszínt bejárva szakértőket, és az illetékes hatóságokat is megkeresve választ találni.

A Giro után

Nyár közepére többfelé is betelt a pohár a fékezhetetlen motorosokkal. Előbb a visegrádi önkormányzat jelentett be kifejezetten őket érintő forgalmi korlátozást, majd néhány héttel később egy ismeretlen tettes locsolta fel fáradt olajjal az 1119-es Bajna és Héreg közötti kanyarjait. Mindkét eset a motorosok és az általuk kedvelt valamelyik útszakasz környékén élők közötti viszony elmérgesedéséről árulkodik.

A visegrádi Panoráma út helyzete, csakúgy, mint a héregi kanyargóé, paradox módon röviddel a felújítása után vált problematikussá, holott mindkét esetben csupán néhány kilométeres szakaszról van szó. A visegrádi bekötőutat a mintegy nyolcmilliárdos magyar állami támogatással hazánkba hívott Giro d’Italia versenynyitó etapjára újították fel. A hibátlan aszfalt pedig az országúti bringások krémjének levonulása után csakhamar új versenyzőket vonzott a környékre.

Megkeresésünkre a visegrádi önkormányzat arról számolt be, hogy a Panoráma út városba levezető szakaszát „a tavalyi felújítást követően már napi rendszerességgel használták versenypályának a nagy sebességgel közlekedő motorosok és autósok”. Egyre több lakossági panasz érkezett a környéken élőktől és a városba látogatóktól elsősorban a megemelkedett zaj miatt, ezért a Szentendrei Rendőrkapitánysággal és a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-vel lezajlott egyeztetések után arra jutottak, hogy az érintett útról minden év március 1. és november 1. között kitiltják a motorkerékpárokat. Az autósokra ugyanezt a tiltást nem vezették be (ők mindkét irányban használhatják az utat továbbra is), de további egyeztetések zajlanak a megyei rendőr-főkapitányság képviselőivel „az éjszakai »autóversenyek« megszüntetése érdekében” – tájékoz­tatott az önkormányzat, hozzátéve, hogy az efféle autóversenyek száma „az elmúlt hetekben, hónapokban jelentősen csökkent, köszönhetően a fokozott rendőri jelenlétnek”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.