Motorral a szabadba

Eminensek, kirándulók, ámokfutók

Belpol

Az ország egyes útjain a tavasztól őszig tartó motoros szezon egyre több konfliktust hoz a felszínre. Ámok­futókként száguldozóktól rettegő helyiek, renitens ­kisebbségről beszélő szabálykövető motorosok, tehetetlen vagy tétlen rendőrök – olyan utakon jártunk, ahol megszűnt a törvény.

Egy kellemes, napsütéses júniusi vasárnap délután biciklisek indultak útnak Szomorról, hogy Bajna érintésével meglátogassák Héreget, a Gerecse lábánál fekvő festői kis községet. Arról azonban nem szólt nekik senki, hogy hétvégente az 1119-es út, különösen annak a Bajnát Héreggel összekötő szerpentines szakasza, az úgynevezett „kanyargó” átalakul motoros versenypályává – nem hivatalosan, természetesen. Bár több, sebességkorlátozást jelölő 50-es és 70-es tábla is van a szakaszon, a kerékpáros turisták beszámolója szerint ezeket az alkalmi versenyzők egytől egyig figyelmen kívül hagyták. „Konkrétan halálfélelmünk volt a semmiből eszelős sebességgel előbukkanó motorok miatt – mesélte egyikük. – Földig döntött géppel, sokszor az út peremén száguldva vették a kanyarokat. Szinte a padkán tekertünk, de ha véletlenül egy jobbos kanyar felső részén ér utol minket valamelyik, nincs az az isten, hogy korrigálni tud. Már a visítástól is kis híján szívrohamot kaptunk.” Bár a korábban a motorosok között is „elátkozottként” emlegetett 17-es kilométerkőnél lévő éles kanyar biztonságosabbá tételéért (volt olyan hétvége a közelmúltban, amikor csak itt négy motoros baleset történt) a Magyar Közút Nonprofit Zrt. (Közút), a rendőrség és magánemberek is sokat tettek, mindez vajmi keveset ér, ha az adrenalinvadász motorosok továbbra sem érzik magukra kötelezőnek a szabályokat.

A biciklis társaság végül egy erdészeti úton át „menekült le” a szerpentinről: „Még kilométerekkel odébb, az erdőben is lehetett hallani azt a szörnyű üveghangot.”

A környéken élők azonban nem tudnak elmenekülni – jogos kérdésükre, hogy miért nem tesz senki semmit a száguldozás megfékezéséért, igyekeztünk a helyszínt bejárva szakértőket, és az illetékes hatóságokat is megkeresve választ találni.

A Giro után

Nyár közepére többfelé is betelt a pohár a fékezhetetlen motorosokkal. Előbb a visegrádi önkormányzat jelentett be kifejezetten őket érintő forgalmi korlátozást, majd néhány héttel később egy ismeretlen tettes locsolta fel fáradt olajjal az 1119-es Bajna és Héreg közötti kanyarjait. Mindkét eset a motorosok és az általuk kedvelt valamelyik útszakasz környékén élők közötti viszony elmérgesedéséről árulkodik.

A visegrádi Panoráma út helyzete, csakúgy, mint a héregi kanyargóé, paradox módon röviddel a felújítása után vált problematikussá, holott mindkét esetben csupán néhány kilométeres szakaszról van szó. A visegrádi bekötőutat a mintegy nyolcmilliárdos magyar állami támogatással hazánkba hívott Giro d’Italia versenynyitó etapjára újították fel. A hibátlan aszfalt pedig az országúti bringások krémjének levonulása után csakhamar új versenyzőket vonzott a környékre.

Megkeresésünkre a visegrádi önkormányzat arról számolt be, hogy a Panoráma út városba levezető szakaszát „a tavalyi felújítást követően már napi rendszerességgel használták versenypályának a nagy sebességgel közlekedő motorosok és autósok”. Egyre több lakossági panasz érkezett a környéken élőktől és a városba látogatóktól elsősorban a megemelkedett zaj miatt, ezért a Szentendrei Rendőrkapitánysággal és a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-vel lezajlott egyeztetések után arra jutottak, hogy az érintett útról minden év március 1. és november 1. között kitiltják a motorkerékpárokat. Az autósokra ugyanezt a tiltást nem vezették be (ők mindkét irányban használhatják az utat továbbra is), de további egyeztetések zajlanak a megyei rendőr-főkapitányság képviselőivel „az éjszakai »autóversenyek« megszüntetése érdekében” – tájékoz­tatott az önkormányzat, hozzátéve, hogy az efféle autóversenyek száma „az elmúlt hetekben, hónapokban jelentősen csökkent, köszönhetően a fokozott rendőri jelenlétnek”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.