Október elején Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter bejelentette, hogy a Központi Ellenőrzési Hivatal (Kehi) egyik célvizsgálata nyomán általános revíziót rendelt el az állami erdőtársaságok körében. Ekkor lett nyilvános az az adat is, amely szerint a 22 erdészet 94 milliárd forint nettó árbevétel mellett alig 2,8 milliárdos hasznot tudott kitermelni.
A határozott és érzékelhetően indulatoktól sem mentes lépés meglepte a szakmát, mivel a szektor az állami gazdálkodás egyik legbékésebb szegletének tűnt. 1996-ban a 22 zártkörű erdőgazdaság megkötötte szerződéseit az állammal a területek használatáról és a gazdálkodás alapelveiről – azóta a szélesebb közvélemény elvétve értesülhetett a gondokról (úgymint lopják a fát, szűkös a költségvetés a felújításra, gátlástalan vállalkozók szemetet öntenek az erdőkbe stb.). Az állandóság látszata azért uralhatta a magyar erdők környékét, mert művelését, fenntartását szigorúan szabályozza a földtörvény. A hazai erdőterület nem csökkenhet, minden kitermelt fa helyére új csemetét kell telepíteni. Az erdőnek folyamatosan be kell töltenie hármas funkcióját: szerepét a gazdálkodásban, az úgynevezett védelmet (klimatikus, környezetvédelmi, talajvédelmi és egyéb tényezők), illetve ellátni a szociális-egészségügyi, kényelmi feladatokat – az erdőbe szeretünk kirándulni meg vadászni járni, nem is vitás.
Elszámoltathatatlan
Az idillbe alaposan belerondított a két állami ellenőrzési szerv: a Kehi után – lényegében Lázár utasítására – a 22 erdészeti cég 2009 és 2014 közötti működését megvizsgáló Állami Számvevőszék (ÁSZ) is. A kutakodás mindegyik cég esetében arra jutott, hogy az erdészetek működésében rendszerszintű gondok vannak. A következő megállapítást a Zalaerdő Zrt.-ről szóló jelentésből idézzük, de a lényeg (nemegyszer szó szerint) a többi gazdaság vizsgálati anyagában is szerepel: „A Társaság által kezelt vagyonról vezetett nyilvántartás nem felelt meg a végrehajtási rendeletben foglaltaknak, mert tételesen nem tartalmazta a vagyonkezelt eszközök könyv szerinti bruttó és nettó értékét, valamint az értékben bekövetkezett egyéb változásokat. Ezért a nyilvántartás nem volt átlátható, nem biztosította az elszámoltathatóságot.”
Megkerestünk több erdőgazdaságot is, hogy reagáljanak erre az általános megállapításra. Szűkszavú, közleményszerű hivatalos válaszok érkeztek. Mégpedig egységesek: „Tiltakozunk az állami erdővagyont kezelő társaságokkal kapcsolatban a sajtóban megjelent súlyos vádakkal szemben.
A médiában megjelent vádakat aljas támadásnak tekintjük és alaptalannak tartjuk. Visszautasítjuk ezeket a rágalmakat.”
Amikor aztán – hosszas egyeztetés eredményeként – sikerült két cégtől szóra bírni néhány szakembert (de csakis a nevük említése nélkül), megindult a panaszáradat. Például – mondja az egyikük – hogyan is határozhatták volna meg a rájuk bízott erdővagyon tételes értékét, amikor a 20 évvel ezelőtt kötött vagyonkezelési szerződés alapján végzik ma is munkájukat, abban pedig ilyen értéklista nem szerepel, csak a helyrajzi számok, a terület jellege, fái és a használatért fizetendő hektáronkénti díj. Azt is fölróják most, hogy ez az összeg hektáronként 50 és 100 forint között mozog 20 éve – erről pedig igazán nem a gazdaságok tehetnek. Az eltelt időszakban az állami cégek vezetése többször is kezdeményezte, hogy legyen végre egy valóban részletes és a jelen viszonyaihoz igazodó szerződésrendszer, de az illetékesek a fülük botját sem mozdították – sem a területek tulajdonjogával rendelkező Nemzeti Földalapnál, sem a vagyongazdálkodási felügyeletet ellátó szerveknél, azaz – korábban – a Magyar Fejlesztési Banknál, majd 2014-től az e jogot átvevő Lázár-féle főhivatalnál. Az erdőgazdaságok felügyelete jelenleg a Miniszterelnökséget vezető miniszter dolga: Lázár tehát nyugodtan mondhatja, hogy hivatalból jár el.
A cégvezetők húzódozása a szélesebb nyilvánosságtól azért is érthető, mert a vizsgálatok kényelmetlen személyes megállapításokat is tartalmaznak. Például a Kehi szerint „volt olyan cég, ahol a bevételek 48 százalékát elvitték a vállalatvezetési költségek. Az erdészeti vezérigazgatók részére átlagosan évente 8,4 millió forintos prémiumot fizettek, de volt olyan erdészet, ahol 2013-ban 11 millió volt az év végi pluszpénz. A már említett Zalaerdő Zrt. esetében az erdőgazdálkodási költségeket az is növelte, hogy 2012-ig egyes vállalkozóknak a fakitermelési díjon felül összesen mintegy nettó 406 millió Ft »díjprémiumot« is fizetett a munka megfelelő határidőben, minőségben és mennyiségben való elvégzéséért, ami azonban egyébként is a vállalkozó szerződéses kötelezettsége lett volna.”
Külön gyanúra adott okot a gazdálkodási alaptevékenységek kiszervezése. Az erdészetek ráadásul rendszeresen ezeknek a partnereknek adták bérbe az általuk beszerzett, tehát saját tulajdonú gépeket, sőt a Zalaerdő Zrt. már a beszerzést is a vállalkozók igényeihez igazította. Három év alatt összesen 510 millió forint értékben vásárolt 9 új gépet, de azokat már a beszerzéskor bérbe adta. Máshol olyan drága javításokat is kifizettek a bérbe adott gépekre, amelyeket a vállalkozóknak kellett volna. Egy másik példa szerint az Egererdő Zrt. az ellenőrzött időszakban a Szalajka-völgyben található szilvásváradi pisztráng tenyésztésére szolgáló tavakat a hozzá tartozó épületekkel és gépekkel évi nettó 800 ezer forintos bérleti díj ellenében adta bérbe a létesítményt már 1990 óta bérlő vállalkozásnak, amelynek éves nettó árbevétele mintegy 65 millió forint, eredménye pedig mintegy 8 millió volt ebben az időszakban.
Ki nyer a kiszervezésen?
A lapunknak megszólaló cégvezetők a jutalmukról azt mondták, az összeget nem saját maguknak állapították meg, a vállalatirányítási költségek pedig egy nagy területű, szétszórt szerkezetű üzemegységben, például az erdőben mindig lényegesen magasabbak, mint mondjuk a cipőgyárban.
Ennél sokkal kínosabb történet a „tevékenységkiszervezés”. „Ne gondolja, hogy én mint erdőgazdasági vezető a barátaimat vagy a rokonaimat tömtem ki megbízásokkal. Állami cég irányítójaként többször is értésemre adták, hogy kinek és mennyiért kell megbízást kapnia, és igen, ezek a tételek bizony erősen rontani tudták a gazdaság összmérlegét. Az a bírálat pedig, hogy egy-egy néhány tízmilliós megbízást, ráadásul erős nyomásra, pályázat nélkül adok ki, az a jelenlegi, milliárdokat hasonló módon kiszerződő kormányhatalom részéről legalábbis pikáns. De ezt le ne írja” – fogalmazott az egyik válaszolni hajlandó menedzser. Hozzátette azt is: egyáltalán nem biztos, hogy a hirtelen támadt állami szankcionáló kedv egyik súlyos oka éppenséggel nem az, hogy a hatalom most éppen másoknak akar ezen a területen is kedvezni, s ehhez a vezetőcseréken keresztül vezet út.
A számvevőszék mindenesetre javasolja a kialakult – megállapításuk szerint az államra hátrányos – helyzet „személyi felelőseinek feltárását”. Ezen túl nem elképzelhetetlen a feltárt „rendszerszerű” problémák új típusú megoldása sem.
A nagy hirtelenséggel bejelentett ellenőrzési hullám miatt felmerült, hogy e lépés mintegy előkészítése a jelenleg „pazarlóan gazdálkodó” erdőgazdaságok privatizációjának. Hangsúlyozzuk: csak az erdészeti cégekről lehet szó, hiszen az állami erdő értékesítését törvény tiltja. Egyébként jelenleg – elvileg – a társaságokat sem lehet eladni, mivel a vonatkozó jogszabályok szerint állami erdőterületen kizárólag száz százalékban állami tulajdonú zrt. gazdálkodhat. Ugyanakkor – emlékeztetett egyik szakmabeli, a minisztertől nem távol álló informátorunk – az alapfeladatok engedélyezett „kiszervezésével” lényegében mégis megvalósult egy legalábbis részleges privatizáció. Ebben a munkák elvégzése „maszek” alapon, számlázással megy, ellenőrzése pedig elvileg több lépcsőben történik. Az erdészet szakmailag átveszi a munkát és fizet, amit aztán az állami vagyonkezelő jóváhagy. A szakmai felügyeletet ellátó erdészeti menedzsmentnek ebben a felállásban nem érdeke a szorosan értelmezett hatékonyság és a nagyobb üzemi eredmény elérése. Sőt olyan információk is keringenek az alaptevékenységi munkák szerződéseiről, hogy a megrendelési összegek bizonyos százalékát „visszafizetik” a kontraktust megkötő állami cég vezetőinek. Nem hivatalos értesüléseink szerint ezek a hírek felkeltették az adóhatóság és a gazdasági ügyekben illetékes nyomozó hatóságok figyelmét is.
Az agrárgazdaságokról két hónappal ezelőtt tett Lázár-kijelentést azóta is gyakran idézgetik. („Az állami cégeket a szocialista kormány alatt a szocialista menedzsment lopja szét, a fideszes kormány alatt fideszes menedzsment lopja szét. Ez a világ kinek kell?”) Ez a hirtelen támadt őszinteségi roham szöget üthetett Sallai R. Benedek LMP-s képviselő fejébe is, mert a parlamentben megkérdezte a minisztertől: a lázas ellenőrzési hullám vajon nem az előkészítése „valaminek”? Konkrétan arra volt kíváncsi, hogy az állami erdőket mint forgalomképtelen vagyont és az azt kezelő zrt.-ket nem tervezik-e értékesíteni? Lázár közölte: az állami tulajdonú erdővagyonnak közösségi célt kell szolgálnia, magánosításról szó sem lehet – ugyanakkor a társaságok jövőjéről, az ellenőrzések lehetséges következményeiről nem beszélt.
Mindennek lehet egy kevéssé nyilvánvaló politikai vonulata is. A Magyar Fejlesztési Bank felügyeletét 2014-ig a fejlesztési tárca látta el, amelyet a Simicska Lajos egyik kulcskáderének tartott Németh Lászlóné irányított. 2010-ben az új Orbán-kormány gyors személycseréket hajtott végre az erdőtársaságok élén is – természetesen „a hatékonyság növelése” érdekében. A csereembereket ezzel „el is könyvelték” a Simicska-vonal tagjainak; ahogyan az állami vállalatokkal nagyobb tételekre nagyobb összegben munkavégzésre szerződött erdészeti magánvállalkozások tulajdonosait is. Rájuk mostanság nehéz idők jöhetnek.
| Növelnék, de nem nő Magyarország teljes területének mintegy ötödét borítja erdő. Ennek nagyjából a fele, kb. 880 ezer hektár az állami terület, amelyet 22, száz százalékban állami tulajdonú erdészeti zártkörű részvénytársaság (zrt.) kezel. Az állami erdő forgalomképtelen, értékesítését törvény tiltja, viszont értéke felbecsülhetetlenül nagy. A jelenlegi agrárstratégia a magyarországi erdősültséget 27 százalékosra kívánja növelni, mégpedig az őshonos fajták (például tölgy és hazai nyár) erőteljesebb telepítésével. E célkitűzésnek a hivatalos statisztikában semmi jele nincs. Magyarország faállománya földrajzi elhelyezkedésének és domborzatának köszönhetően rendkívül változatos. Hazánkban akácfaállományból van a legtöbb, e fajt követik az őshonos tölgyesek, majd a cser-, bükk- és gyertyánerdők. Jelentős a többféle fenyőfajta alkotta fenyvesek nagysága is. A legegészségesebb fafajnak manapság a bükk, a tölgy, a gyertyán és a cser számít, míg a legrosszabb állapotban a fekete fenyők, az erdei fenyők és az akácosok vannak. |

