Sej, Nagyabonyban - Sztárépítészek és toronyházak Budapesten

  • Pribilszky Gizella

    a szerzõ tanácsadó, PhD-hallgató

  • 2006. július 20.

Belpol

Mit szólnának egy kicsavart periszkópot formáló felhőkarcolóhoz a Duna Plaza mögött? Vagy egy hetvenméteres, megtört gyémánthoz Zaha Hadidtól a Szervita téren? Hát a Divatcsarnok tereit átszövő narancssárga, méhsejtcellás installációhoz? Budapestre betoppantak a sztárépítészek.
Mit szólnának egy kicsavart periszkópot formáló felhőkarcolóhoz a Duna Plaza mögött? Vagy egy hetvenméteres, megtört gyémánthoz Zaha Hadidtól a Szervita téren? Hát a Divatcsarnok tereit átszövő narancssárga, méhsejtcellás installációhoz? Budapestre betoppantak a sztárépítészek.

Nem, nem Frank O'Gehry néhány héttel ezelőtti titokzatos turistalátogatásáról van szó, hanem arról a mozgolódásról, ami az Orco Property Group legfrissebb bevásárlását követte. Ám ami itt 17 éve ábránd, amott fenyegetésnek hangzik. Ábránd annak, aki bízik abban, hogy a középkategóriás itthoni bevásárlóközpont- és irodaépítészettel megszórt város végre megélhet valami mást, újat, esetleg jobbat is, ha (neves) külföldi kéz nyúl hozzá.

Hungárián belül

Eddig alig több mint egyszer volt erre példa. Ha Friedensreich Hundertwassert - aki Demszky kérésére 1995-ben majdnem megtervezte a Fővárosi Levéltár homlokzatát - nem nevezhetjük sztárépítésznek, akkor csak Erick van Egeraatot említhetjük fel a Budapesten tervező neves(ebb) külföldiek között. A holland építész budapesti terjeszkedését csak nagy nehezen nyelte le a belterjes itthoni szakma, de végül kiegyezett a Dózsa György úti ING-irodaházzal. Szó mi szó, az országban serénykedő nemzetközi ingatlanfejlesztők sem kapacitálják túlzottan a külföldi építészek foglalkoztatását vagy akár a tervezés megpályáztatását, hiszen a helyi kamarák a magyar építészeket forszírozzák, akik amúgy is sokkal olcsóbban elvállalják a feladatot, mint amennyibe utaztatással, honorral együtt egy külföldi kerülne.

De most az Orco egyszerre négy olyan projekttel is előállt, melyek vihart kavarhatnak. A luxemburgi bejegyzésű és Kelet-Közép-Európában a kezdetek (15 év) óta terjeszkedő cég az Ofer Brotherstől vásárolt legutóbb három belvárosi luxusingatlant meg egy telket a Váci úton, de egyébként sem szokta alább adni az Andrássy úti palotáknál (lásd az Izabella utcai sarokházat, a Lukács cukrászda épületét vagy a Hajós Alfréd tervezte szállodát a Bajza utca sarkán). Januárban ő lett a nyertes a Divatcsarnokra kiírt KVI-tenderen is, viszontagságos öt év után, amikor sorban kútba esett a Medgyessy-féle Guggenheim Múzeum, majd az építészeti múzeum és a zenecsarnok ötlete. Ez az Orco második próbálkozása volt a Divatcsarnokkal, hiszen 2001-ben a Centrum Csoporttól egyszer már majdnem megvette volna, ha a KVI nem él az elővásárlási jogával (bár állami forrás akkor sem volt a felújítására). A bevásárlást követően az Orco négy ingatlanra koncepcióterveket kért sztár- és majdnem sztárépítészektől, meghallgatott jó néhány itthoni építészt, majd prezentációkra hívta az illetékes főépítészeket, némiképp zavarba hozva őket, akiket eddig csak kész engedélyezési tervekkel és alkufelhívásokkal leptek meg a fejlesztők.

Úgyhogy most mindenki kapkodja a fejét. Nemcsak azért, mert maga Zaha Hadid (vele készült interjúnkat lásd: Magyar Narancs, 2004. július 15.) is eljött, az iraki illetőségű, Pritzker-díjas hiú matróna, akinek a kivitelezhetetlenség határát súroló amorf látszóbeton-formái jelen pillanatban hat földrész legkeresettebb ikonjai. Hanem azért is, mert a koncepciótervek többsége elnyerte a főépítészek tetszését. Mondjuk éppen Hadidnak a Szervita téri garázsépület helyére rajzolt kristálytornya kivételével, amiről külön-külön elsuttogták, hogy túl brutális és elnagyolt. Ennek ellenkezőjéről Galambos Erzsébet, az Orco magyarországi menedzsere sem volt meggyőződve - így a dolog jelenleg a koncepciótervnél maradt.

Schneller István, Budapest főépítésze "borzasztóan örül", hogy a befektetőcsoport minőséget hoz a városba. "De azt mondtam, Zaha sem csinálhat azt, amit akar. Neki is be kell tartania bizonyos normákat" - utalt arra, hogy a magasházrendelet szerint ebben az övezetben 25-30 méter magas épületek engedélyezettek, míg a koncepciótervek 40-70 métereseket vizionálnak. "Ez persze nem azt jelenti, hogy konvencionálisat kell terveznie. Csakhogy ha miatta egyszer engedünk, akkor másnak is engednünk kell." Ghyczy Emil belvárosi főépítész óv az önkényes gesztusoktól: "Jó lenne, ha az épület nem a magasságával és a történeti struktúra szétrobbantásával hívná fel magára a figyelmet, hanem olyan építészettel, ami a városi teret zárja körbe, üzletekkel, kávéházakkal, új élettel szolgál." Schnellernél és Ghyczynél engedékenyebbnek mutatkozik a XIII. kerület volt főépítésze, az Országos Építésügyi Tervtanács elnöke, Fegyverneky Sándor, akit szocialista körökben a fővárosi főépítészi szék várományosaként emlegetnek. "Hadid kristályüvegből metszett épületét már láttam valahol. De hát Budapest is ilyen, a jáki templom áll a Váci út és a Lehel utca sarkán. A lényeg, hogy az épület jó legyen. Ami jogszabályt az ember hoz, azt pedig meg is változtathatja" - summázza Fegyverneky a Schneller távozása óta egyre gyakrabban elhangzó szándékot.

A Hungárián kívül

A Duna Plazához közeli, volt Budapest Bank-telken más a helyzet. Itt már kívül vagyunk a Hungária körúton, elvben 55 méter magasságig emelkedhet egy épület. Az Orco megbízásából ide készített több verziót az utópikus, cseppfolyós-lebegős dizájnjairól ismert Hani Rashid. Formaképzésétől mindenki le volt nyűgözve, beleértve Schnellert is. "Fantasztikus pillanat volt, amikor Schneller azt mondta, hogy ezt a minősé-get támogatni kell" - emlékezett vissza az Orco menedzsere. A változatok között volt olyan, ami illeszkedett a hatályos szabályozáshoz, azonban mindenki belátta, hogy az alumíniumba szőtt üvegfelületű, "megtört diadalív" vagy "két egymás felé forduló periszkóptorony" a legszebb, még ha 107 méteres is. Schneller ugyanakkor nem győzte hangsúlyozni, hogy a magasházrendeletet csak "tudatos koncepció alapján, az egész városra vonatkozóan szabad megváltoztatni, és ebben megtalálni azt az egy-két helyet, ahol ilyen nagyságrendű épület-tel feltörhető a városszövet". Példának okáért Párizsban csak a La Defense negyedbe engedik be a felhőkarcolókat (hasonló lehetett volna a Csepel-sziget északi csúcsa), Bécsben pedig kiszámolták, egy-egy metróvonal mennyit bír el iroda-négyzetméterből, s en-nek megfelelően szórták el a tor-nyokat.

Budapest tehát tartja még magát a régi sziluetthez, de már nem sokáig. Éppen a XIII. kerület az a tájék, ahol a legtöbbet feszegetik a magasházak engedélyezését, és ahol Fegyvernekyhez hasonlóan utódja, Arató György is magasház-párti. A kerület néhány évvel ezelőtt bepróbálkozott Finta egy toronyháztervével a szintén általa tervezett zsarupalota mellé, de nem kapott engedélyt (nem úgy a két frissen elkészült, kanyargósan keresztülvitt irodaház). Nemrég pedig ötletpályázatot írtak ki az Árpád hídi lehajtó környékére, "városrészközpont kialakítására magasházakkal". A magasházlobbi - immár megtámogatva Demszky Gábor rugalmasabbra kapcsoló városfejlesztési elképzeléseivel - előbb-utóbb érvényre jut. "Eljött az ideje, hogy áttörjön az érdekes, új látványokat megengedő szemlélet. A mai építészetnek joga van meghaladni a régi várossziluettet" - vélekedik Fegyverneky. Schneller szerint előbb azt a kérdést kellene megválaszolni, hogy a város egyáltalán hová szeretne eljutni. "Abban hiszek, hogy ez nem felbuzdulás kérdése. Ha egyszer áttörjük a korlátot, az mindent átír, és többé nem lehet meg nem történtté tenni. A társadalmi vitát le kell folytatni erről." A vita vagy lezajlik, vagy nem, a tornyok ott toporognak a kapuk előtt.

A két várományos

luxusáruház, az 1909-es nevét visszakapó Párisi Nagyáruház és a Vörösmarty téri volt Budapesti Értéktőzsde épülete voltaképp még egyszerű eset az Orco projektjei között, mert csak a belsők átalakításáról van szó - de immár szerződésen túl, magyar partnerrel felszerelkezve készülnek a tervek. Míg a BÉT Alpár Ignác tervezte épületét inkább csak feldobják az aranyszínű, áttört alumínium-üveg felületek, hogy a tetőre kicsordulva teraszt képezzenek, addig a Párisi Nagyáruházra némi korszerűsítés vár. Tiba János szerint - akivel az eddig főként Franciaországban dolgozó Manuelle Gautrand összeállt - a terv belülről is láthatóvá teszi a homlokzat vasbeton íveit azzal, hogy kibontja az átriumot, és mozgólépcsőket helyez az Andrássy úti front mögé. Az épület belsejét a repülőgépgyártásban használatos, ún. méhsejtcella-erősítésű panelből készült installáció szövi át, ami hol járófelületet, hol polcokat, hol asztalokat képez. A Csonka és a Lotz terem rekonstrukciója mellett újból lesz tetőterasz, bár korcsolyapálya nélkül.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.