A pedagógiai szakszolgálatok problémái

Szemünk fénye

Belpol

Drámai létszámhiány mellett működnek a pedagógiai szakszolgálatok. A szakemberek feladata, hogy a segítségre szoruló gyerekeket támogassák, ehhez képest sok esetben a munka része a valódi problémák elkendőzése. A vesztes pedig a gyerek.

Ezerötszáz pedagógus munkakörben alkalmazott szakember hiányzik a pedagógiai szakszolgálatoknál: klinikai tanácsadók, pedagógiai szakpszichológusok, gyógy­pedagógusok, gyógytestnevelők, fejlesztőpedagógusok, mozgásterapeuták. A létszámhiány az oktatási szektorban általánosan jellemző, és a helyzetet rontja a magas fluktuáció és a nagy leterheltség is. A speciális tudást igénylő feladatkörökre különösen nehéz embert találni.

Fontos segítség

Ha egy gyereknek, legyen akár óvodás, akár iskolás, segítségre van szüksége ahhoz, hogy felnőtt korában teljes értékű életet élhessen, a pedagógiai szakszolgálat biztosítja az esélyt erre. A szakszolgálatok diagnosztizálnak, szervezik és biztosítják a járási körzetükben a gyógypedagógiai, pszichológiai ellátást a korai fejlesztésben, logopédiai, gyógy­test­ne­velési, iskolapszichológiai munkát végeznek, továbbtanulási és pályaválasztási tanácsadást nyújtanak. A megyei szakértői bizottság dönt arról, hogy egy gyerek sajátos nevelési igényű-e vagy beilleszkedési, tanulási problémákkal küzd, esetleg autizmus spektrumzavarral él. A diagnózist pszichiáter kompetencia és team segíti. Mára a fluktuáció és a tapasztalat hiánya miatt visszaszorulóban van a preventív célú pszichoterápiás munka, pedig a gyerekeknél tapasztalt problémáknak sok esetben pszichés háttere lehet. A járási szakszolgálatoknál zajlik a prevenció és az elsődleges diagnosztika, amit a fejlesztés, a terápia követ, amennyiben szükséges. A megyei szintű szakszolgálatoknál kizárólag sajátos nevelési igény (sni)-diagnosztika, illetve annak felülvizsgálata folyik.

A korai tanulási nehézségek, a beilleszkedési, magatartásbeli problémák jól kezelhetők, ha időben azonosítják a szakértők azokat, és a gyerek megkapja a megfelelő segítséget, támogatást, fejlesztést. Nem ugyanaz a fejlesztés kell, ha a gyerek beilleszkedési problémákkal küzd, mint ha tanulási nehézséget, veszélyeztetettséget azonosítanak nála. Ám ha a gyerek nem kerül időben szakértői kezekbe, talán egy életen át kísérni fogják az elmaradt fejlesztés következményei.

Különösen aggasztó ennek fényében, hogy a járási szakértői bizottságok azt a szóbeli utasítást kapták a Magyar Narancs információi szerint, hogy nem, vagy csak nagyon indokolt esetben küldhetnek tovább megyei szintre gyerekeket. Utóbbi szintre akkor kerül a gyerek, ha tanulási zavarban lehet érintett, ami speciális fejlesztést, gyógypedagógiai ellátást igényel és indokol, netán valamilyen pszichiátriai diagnózissal rendelkezik, komoly beszédfejlődési deficitje van, esetleg a kognitív képességekben tapasztalható jelentős elmaradás, valamint már meglévő pszichiátriai diagnózisa van – mondta lapunknak É., ta­nács­adó szakpszichológus, aki évekig dolgozott a fővárosi szakszolgálatnál.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk