Megint másképp értékelnék a pedagógusok teljesítményét

Színesebb póráz

Belpol

Hamarosan tesztelni kezdik a pedagógusok új teljesítményértékelési rendszerét. A minisztérium ezt átfogó egyeztetés nélkül vezette be, igaz, a tárca a tanárok bizalmát már rég elvesztette.

Az első tervezet még elvett volna a rosszul teljesítő tanároktól, és csak a legjobban teljesítő 20 százalékot jutalmazta volna „pozitív béreltérítéssel”, miközben elvárták volna, hogy a pedagógus „viselkedésével, megjelenésével az intézmény és a magyar köznevelés jó hírét erősítse”. A két nagy szakszervezet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) és a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) az első pillanattól nehezményezte, hogy a teljesítményértékelési rendszer egyetlen elemében sem tartalmazza a másfél éve hangoztatott követeléseiket.

A legújabb tervezeteket március 1-jén kapták meg az iskolák. Ezekben már nem szerepel, hogy az amúgy is csekély bérekből elvonna a minisztérium, viszont hamarosan élesben is tesztelik, szeptembertől pedig mindenhol bevezetik. „A munkavállalókat az új teljesítményértékelési rendszerrel még nagyobb önkizsákmányolásra akarják kényszeríteni” – nyilatkozta a PSZ. A Civil Közoktatási Platform szerint a koncepció elavult: „Egy modern értékelésnek a büntetés és jutalmazás helyett a fejlesztésre, az egyének helyett a szervezetekre, iskolákra kell koncentrálnia.”

Túlélni a napot

„El tudom képzelni, hogy a pedagógusok nem fogják szeretni, és heves vitát vált ki a körükben” – mondja K. Nagy Emese, a Miskolci Egyetem docense, akinek egyik fő kutatási területe a tanárképzés. Pedig szükség van értékelésre és minősítésre, legfeljebb azon kell vitatkozni, hogy ennek milyen formái és módjai legyenek. Az eddigi pedagógusminősítéseken rendre átcsúszott szinte mindenki, az is, akinek talán nem kellett volna. „Ha nincs visszacsatolás, akkor megy minden érzésre, és attól függ egy iskola teljesítménye, hogy van-e alkalmas vezetője. Most vannak olyan iskolák, elsősorban a leszakadó régiókban, ahol a tanárok és a pedagógusok »elvannak«: túlélik a napokat.”

Az intézményvezetőknek nehéz objektíven értékelni a tanárokat, és ehhez eddig kevés segítséget kaptak. A rájuk vonatkozó szempontok között olyan is akad, amit nehéz lesz megfelelően értékelni a jelenlegi oktatási struktúrában: például a tanulói létszám alakulása egy leszakadó térségben – ahonnan menekül, aki teheti – aligha az intézményvezetők és a pedagógusok munkáját minősíti; és a tanári kar minősége sem javítható egykönnyen akkor, ha égen-földön nem találni matematika-, kémia- vagy fizikatanárt. Az iskola megfelelő gazdálkodását ugyancsak nehéz lesz számonkérni, hiszen az erre vonatkozó jogköröket az állami fenntartású iskoláknál az intézményvezető egyetértésével a tankerületek gyakorolják. Az általános iskolák esetén pedig nem ártana újraértelmezni vagy finomítani a továbbtanulási szempontot, mivel általános minőségi mérőelem, hogy hány tanuló tanul tovább érettségit adó középiskolában. Főleg, hogy 2011-ben a tankötelezettség határát 16 évre szállították le, az oktatáspolitikának pedig kiemelt ambíciója, hogy a fiatalokat a gimnáziumok helyett a szakképzést nyújtó intézmények felé terelje.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.