Megint másképp értékelnék a pedagógusok teljesítményét

Színesebb póráz

Belpol

Hamarosan tesztelni kezdik a pedagógusok új teljesítményértékelési rendszerét. A minisztérium ezt átfogó egyeztetés nélkül vezette be, igaz, a tárca a tanárok bizalmát már rég elvesztette.

Az első tervezet még elvett volna a rosszul teljesítő tanároktól, és csak a legjobban teljesítő 20 százalékot jutalmazta volna „pozitív béreltérítéssel”, miközben elvárták volna, hogy a pedagógus „viselkedésével, megjelenésével az intézmény és a magyar köznevelés jó hírét erősítse”. A két nagy szakszervezet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) és a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) az első pillanattól nehezményezte, hogy a teljesítményértékelési rendszer egyetlen elemében sem tartalmazza a másfél éve hangoztatott követeléseiket.

A legújabb tervezeteket március 1-jén kapták meg az iskolák. Ezekben már nem szerepel, hogy az amúgy is csekély bérekből elvonna a minisztérium, viszont hamarosan élesben is tesztelik, szeptembertől pedig mindenhol bevezetik. „A munkavállalókat az új teljesítményértékelési rendszerrel még nagyobb önkizsákmányolásra akarják kényszeríteni” – nyilatkozta a PSZ. A Civil Közoktatási Platform szerint a koncepció elavult: „Egy modern értékelésnek a büntetés és jutalmazás helyett a fejlesztésre, az egyének helyett a szervezetekre, iskolákra kell koncentrálnia.”

Túlélni a napot

„El tudom képzelni, hogy a pedagógusok nem fogják szeretni, és heves vitát vált ki a körükben” – mondja K. Nagy Emese, a Miskolci Egyetem docense, akinek egyik fő kutatási területe a tanárképzés. Pedig szükség van értékelésre és minősítésre, legfeljebb azon kell vitatkozni, hogy ennek milyen formái és módjai legyenek. Az eddigi pedagógusminősítéseken rendre átcsúszott szinte mindenki, az is, akinek talán nem kellett volna. „Ha nincs visszacsatolás, akkor megy minden érzésre, és attól függ egy iskola teljesítménye, hogy van-e alkalmas vezetője. Most vannak olyan iskolák, elsősorban a leszakadó régiókban, ahol a tanárok és a pedagógusok »elvannak«: túlélik a napokat.”

Az intézményvezetőknek nehéz objektíven értékelni a tanárokat, és ehhez eddig kevés segítséget kaptak. A rájuk vonatkozó szempontok között olyan is akad, amit nehéz lesz megfelelően értékelni a jelenlegi oktatási struktúrában: például a tanulói létszám alakulása egy leszakadó térségben – ahonnan menekül, aki teheti – aligha az intézményvezetők és a pedagógusok munkáját minősíti; és a tanári kar minősége sem javítható egykönnyen akkor, ha égen-földön nem találni matematika-, kémia- vagy fizikatanárt. Az iskola megfelelő gazdálkodását ugyancsak nehéz lesz számonkérni, hiszen az erre vonatkozó jogköröket az állami fenntartású iskoláknál az intézményvezető egyetértésével a tankerületek gyakorolják. Az általános iskolák esetén pedig nem ártana újraértelmezni vagy finomítani a továbbtanulási szempontot, mivel általános minőségi mérőelem, hogy hány tanuló tanul tovább érettségit adó középiskolában. Főleg, hogy 2011-ben a tankötelezettség határát 16 évre szállították le, az oktatáspolitikának pedig kiemelt ambíciója, hogy a fiatalokat a gimnáziumok helyett a szakképzést nyújtó intézmények felé terelje.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."