„Burzsujfalva és az ipari park” – ezzel a címmel publikált cikket a kormánypárti Demokrata. Fótligeten a lakópark közelében épülnek a HelloParks logisztikai és ipari park csarnokai, köztük egy akkumulátor-összeszerelő üzem, valamint egy veszélyesanyag-raktár. A településrészt a Demokrata írása „Burzsujfalvának” nevezi, amely „az amerikai szuburbán divat, a főváros környékére való kiáramlás mintáját követi, ahol a módos lakók, az új telepesek a szegényebb őslakosoktól való elkülönülést a régi településtől távolabbi helyen, magas kerítéssel és fizetett őrzéssel oldják meg”. Azt is megtudhatjuk a cikkből, hogy az akkumulátorgyártáshoz köthető üzemek miatt az egyébként elektromos autóval járó „tehetős volt pestiek” problémáznak csak, a „tősgyökeres faluközpontban” élők szinte nem is tudnak a létesítményekről. Miközben Fóton nem is lesz akkugyártás, hiszen a cellákat készen szállítják ide Kínából, ezért csak összeszerelés lesz, ami eleve „a könnyűipari tevékenységek körébe tartozik”.
Egy helyi forrásunk azt mondja, a „gazdagok, megérdemlik” narratíva jelen van már Fóton. „A szomorú az, hogy az önkormányzat csak forgatja a szemeit, négyszemközt ígérnek fűt-fát és ellenállást, de a falusi sokadalomban már sároznak minket, hogy mi vagyunk a gazdagok, meg is érdemeljük az akkugyártást a szomszédba. Aztán valahogy mi költünk egyedül ügyvédre, szórólapra, aláírásgyűjtésre, eddig körülbelül annyiba került ez, amennyit (6 millió forintot – B. M.) a polgármester jutalomként megkapott tavaly a képviselő-testülettől. Ha van részeredmény, akkor meg Vass György kiposztolja, hogy ő a testével is megvédi a várost!”
Kezdemények
A fótiak harca a helyi akkuüzemek ellen bő egy évvel ezelőtt kezdődött. Sok helyi lakos 2022 októberében Vargha Nóra független önkormányzati képviselő Facebook-bejegyzéséből értesült, hogy a városszéli HelloParks egyik csarnokában a hongkongi tulajdonú BYD Electric Bus & Truck Hungary Kft. akkumulátor-összeszerelő üzemet tervez létesíteni. Vargha Nóra tájékoztatása szerint ez semmilyen módon nem illik az önkormányzat elképzeléseibe, és korábban nem merült fel, hogy ilyen tevékenység lesz a lakott területtől nem messze. A megyei kormányhivatal oldalán fellelhető dokumentumok szerint a vállalat elektromos buszokhoz, egyéb járművekhez állítana elő (szerelne össze) évi körülbelül 220 ezer akkumulátort. „Az akkumulátor egyik fő összetevője, az akkumulátorcella-gyártás – azaz elektrolitfolyadék előállítása, tárolása, felhasználása – a létesítményben nem tervezett, azt a cégcsoport egyéb helyéről szállítják be” – áll a határozatban.
Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!