Taktika és népharag - Tüntetések a megszorítások ellen

  • Mészáros Bálint
  • 2006. július 6.

Belpol

Szombaton közösen tüntet valamennyi szakszervezeti szövetség a kormány megszorításai ellen. Az egységfront létrejöttéhez a drasztikus intézkedések bejelentésén túl a kormány hajthatatlansága is szükségeltetett, de az érdekképviseleteknek is jól jöhet a presztízskarbantartó akció.
Szombaton közösen tüntet valamennyi szakszervezeti szövetség a kormány megszorításai ellen. Az egységfront létrejöttéhez a drasztikus intézkedések bejelentésén túl a kormány hajthatatlansága is szükségeltetett, de az érdekképviseleteknek is jól jöhet a presztízskarbantartó akció.

Amikor kényelemből, butaságból és számításból tizenéve szőnyeg alá söpört problémák megoldása egyszerre válik elodázhatatlanná, társadalmi üdvrivalgásra eleve nem lehet számítani; bizonytalanság pusztán az ellenállás mértékét illetően állhat fenn. A kormánypárti álmokban nyilván belátó, logikusan gondolkodó, a végletekig megértő állampolgárok szerepelnek, míg a másik iskola szerint (ez leginkább a közírói megnyilvánulásokban érhető tetten) a magyar ember olyan birka, ami még csak nem is béget a vágóhíd felé menetelve (lám, a franciák). Ehhez képest a héten demonstrációdömping kezdődik, melynek támogatottsága és eredménye persze egyáltalán nem megjósolható.

Az első akció a Kossuth téri "igazság napja", július 4-én. A helyszínt magánszemélyek foglalták le, szervezője Szentannai József, a Jobbinfo hírportál főszerkesztője, de a Magyar Hírlap és a Hírszerző információi szerint az ötlet Kubatov Gábortól, a Fidesz új pártigazgatójától származik, és a nyár folyamán álcivil megmozdulások egész sora követi majd. Az éppen a 2002-es hídlezárás évfordulójára eső demonstráció szervezője a Gyurcsány-csomag ellen már korábban internetes aláírásgyűjtést indított (lapzártánkkor 1536 szignónál járt), valamint szerepelt a választások után Orbánnak mélyen benyaló, a mestert többek között a "XX-XXI. század Európa-szerte legkiemelkedőbb politikusának" tituláló levél aláírói között is. A felbujtói szándékot mindenesetre a Fidesz vezérkara és Szentannai is cáfolták, "vizslás" bizonyítékok sem kerültek elő, ezek szerint a pártnak szimplán szerencséje van a számára költségkímélő és konfrontációkerülő megoldással.

Mindenki egy ellen

Bár az ellenzéktől kézenfekvő volna kritikai álláspontot várni, ennek - Szijjártó Péter vagdalkozásain kívül - egyelőre még sincs nyoma, s úgy tűnik, a lényegi kérdésekről a jelenlegi állapotukban egyáltalán nem gondolnak semmit. Az érdekalapú felosztásban ennélfogva a megállíthatatlanul előretörő miniszterelnökön kívül két szereplő reakciói befolyásolják a folyamatot. A szabaddemokraták nyilvánvalóan frusztráltak, hiszen választási programjuk egyelőre kevéssé látszik megvalósulni, s a jó ideje adócsökkentésben utazó párt éppen bődületes adóemelésekhez kénytelen asszisztálni. A magyarázatok ideiglenes válsághelyzetről és kényszermegoldásokról szólnak, melyek eredménye majd megágyaz a két-három év múlva esedékes tehermérsékléseknek. És nincsenek könnyű helyzetben a szakszervezetek sem: természetes kötődésük a (magát) baloldali(nak valló) kormányhoz egyfelől, a bázisuknak szóló erőfelmutatás másfelől.

Az Új Egyensúly néven futó program részeként június 10-én bejelentett elképzelésekről négy fordulóban tartottak egyeztetést az Országos Érdekegyeztető Tanácsban (OÉT). Borsik János, az Autonóm Szakszervezetek Szövetségének (ASZSZ) elnöke szerint már az indulással gond volt: "November óta dolgozott egy anonim stratégiai csoport az előterjesztésen, mi mégis csak egy nappal a bejelen-tések előtt kaptuk meg a kétszáz oldalas törvénytervezeti halmazt, normaszövegek nélkül. A párbeszédet már a választások előtt el kellett volna kezdeni, ráadásul a kormány rossz tárgyalási helyzetbe kényszerítette magát azzal, hogy a miniszterelnök kijelentette: akkor is végigcsinálja, ha egyedül marad." Ennek megfelelően az intézkedéscsomag valamennyi elemét kritika érte. Az áfa, az egészségügyi járulék, a munkavállalói járulék és a gáz, illetve az áram árának egyszerre történő emelése Borsik szerint olyan reálbércsökkenést idéz elő, melynek hatásmechanizmusáról a kormánynak fogalma sincs, a bonyolult elemzésekhez jóval több időre volna szükség. De a lakosság jó része sem gondolta végig, hogy mindez mit jelent a saját háztartásában, és csak az első számlák érkezésekor fog szembesülni a tényekkel. Az ad hoc koalíció többi tagja is megtalálta a saját kifogásolnivalóját. A pedagógus-szakszervezetek a kötelező óraszámemelést tartják elfogadhatatlannak. A munkakörtől és intézménytípustól függően 5-20 százalékkal nő a kötelező óraszám, ezenfelül a munkáltató plusz heti négy óra megtartását is előírhatja, óradíj nélkül. Az érdekképviseletek reprezentatív felmérést sürgetnek a pedagógusok leterheltségéről (honlapjukon példaként megemlítenek 18 tevékenységet, amelyet brit kollégáiknak velük ellentétben nem kell elvégezniük), addig nemigen látják a tárgyalási alapot sem. A közszféra érdekképviseletei igencsak nehezményezik, hogy a kormány kommunikációja szerint immáron a területükön dolgozók volnának minden baj okozói, ami nem tesz jót a lelkiállapotuknak, ezáltal a munkájuk minőségének. Márpedig a kormányprogram végrehajtásában a kormány kénytelen az apparátusra támaszkodni, ezért nem célszerű, "ha maga alatt vágja a fát". Szabó Endre, a Szakszervezetek Együttműködési Fórumának (SZEF) elnöke is messzemenőkig egyetért az ésszerűen takarékos állam kialakításával, ha az végiggondoltan történik: "Vannak párhuzamosságok, az új követelmények pedig új konstrukciót igényelnek, viszont a társadalmilag fontos területeken biztosítani kell a működés feltételeit. Eddig azt hozták nyilvánosságra, hogyan változik a kormányzati struktúra és a dekoncentrált szervezetek rendszere. De komplex feladatrendszernek kellene mögötte lennie, ahhoz lehetne hozzárendelni a személyi és anyagi erőforrásokat. A működési oldaláról viszont nincsenek információk. Ha létszámkontingenseket jelentenek be, az azt a gyanút kelti, hogy nem a feladatokból indulnak ki, hanem az elérendő megtakarításból. Ez így fűnyíróelv."

Játéktér

Mind a munkáltatói, mind a munkavállalói oldal képviselői szem-öldökemelgetéssel nyugtázták a kormányfő kifakadását, miszerint akinek nem tetszik a program, áll-jon elő saját javaslattal - szakértői csapata és felelős kormánya a mi-niszterelnöknek van, mondogatták, nekik nem ez a feladatuk, a tiszta szerepek pedig hozzátartoznak a demokráciához. Borsik János azért néhány alternatívát felvillantott a Narancsnak. Elképzelhető szerinte, hogy a kormány talán mégsem tett meg eddig mindent a közpénzek megóvásáért, amikor a közbeszerzések 90 százaléka gyanús. Elkelne egy lista azokról a sikerként beharangozott magánbefektetésekről is, ahol utóbb még némi állami csatlakozó beruházás is szükségessé vált, a feketegazdaság pedig becslések szerint a 20-30 százalékát teszi ki a GDP-nek. "Emellett nyilvánvalóan elkerülhetetlen a tehernövekedés, de elfogadhatatlan, ha az a munkavállalók, az állam és a tőketulajdonosok között 50-30-20 százalékos arányban oszlik meg" - összegezte kifogásaikat. Gaskó István, a Liga Szakszervezetek elnöke is a feketegazdaság elleni sokkal erősebb fellépést hiányolja: "Amíg egy cég üzleti tervében elenyésző összeggel szerepel a bírság, élni fog ezzel a lehetőséggel. A Suzukit az utóbbi időben négyszer kapták rajta szabálytalanságon, a hatmillió forintos bírságplafon a 250 milliárdos forgalomhoz képest semmi. Angliában ilyenkor visszavonják a cég működési engedélyét. A szankciók súlyosbítására és hatékonyabb ellenőrzésre van szükség."

A kormány nevében tárgyaló Pénzügyminisztérium lényegében egy ponton mutatott hajlandóságot a változtatásra: a középső áfakulcs 15-ről 20 százalékra emelése helyett késznek mutatkozott (az érdekes módon a munkáltatói oldal által javasolt, de a szakszervezeteknek is elfogadható megoldásként) rábólintani a 18 és 23 százalékos jövőbeni kulcsok kijelölésére, egyúttal a munkavállalói járulék félszázalékos emelésétől is eltekinteni. A tárca államtitkára, Katona Tamás június 27-én még elfogadhatónak tartotta a javaslatot a kormány számára, s ezzel öngerjesztő folyamatot indított be, míg a sú-rolófényben egy pillanatra látha-tóvá váltak a valódi erőviszonyok. Az SZDSZ-nek kitűnő alkalom kínálkozott kiállni az elvei mellett: "Nem tartom elfogadhatónak, hogy a koalíciós partner elnökeként rádióhírekből értesüljek fontos kormányzati döntésekről, miközben persze kormányülésen ezek a döntések még nem szerepeltek napirenden" - dohogott néhány óra múlva Kuncze Gábor egy sajtótájékoztatón. Horn Gábor már aznap kifejezetten elutasította a javaslatot, mondván: az adóemelések támogatásával már egyébként is lehetőségeik határára értek, és feltételük a 2009-ben bevezetendő egykulcsos rendszer: a régi áfaemelési terv ehhez közelít, az új azonban nem. Az OÉT-ülésen részt vevő forrásunk viszont úgy látta, ott mindenki tisztában volt azzal, hogy az államtitkár nem dönthet az ügyben, és a következő napon lesz a kormányülés; igaz, a sajtó tudósítói szerinte látványosan nem értették a döntési mechanizmust. Mindenesetre már két hete folyt az egyezkedés, így érthetetlen volt a szabaddemokraták meglepődése. "Az SZDSZ élt szokásos zsarolási módszerével" - kommentálta a történteket Borsik János. Katona Tamás miniszterelnöki figyelmeztetést kapott "pontatlan" nyilatkozatáért, a középső áfakulcs és a munkavállalói járulék az eredeti elképzelések szerint változik, a szakszervezetek pedig az egyetlen mozdíthatónak tűnő elem visszabetonozása után patyolattisztán mutathattak kérlelhetetlenséget. "Jó alkalom ez nekik, hogy megmutassák, mire képesek. Egy buta fogalmazás és a legitimációs kényszer beindította a cselekvéssorozatot" - fogalmazott ugyanakkor a kormányfőhöz közel álló forrásunk.

Ablakból nézhetik

A demonstrációhoz végül mind a hat szövetség csatlakozott: a főként vállalkozói (ipari) területen dolgozókat tömörítő MSZOSZ, a közszférát képviselő SZEF, a közszolgáltatá-sokat végzőkért felelős ASZSZ, a felsőoktatás és a kutatás dolgo-zóiból álló Értelmiségi Szakszerve-zeti Tömörülés, valamint a vegyes összetételű Munkástanácsok és Liga Szakszervezetek. Megjegyzendő: egyedül a kényszervállalkozókért (akik tehát sem per definitionem, sem törvény előtti jogaikban nem számítanak munkavállalóknak) nem aggódik senki, holott az intézkedések éppen az ő hereszorítójukon csavarják a legnagyobbat. Persze hivatalos érdekvédelmük jog-állásukból következően nem is nagyon lehet, hiszen - amellett, hogy a közvéleménynek az adócsaló szinonimájaként van érkezése megemlékezni róluk - státusukat többéves halogatás után e hónap elejétől erőből kívánja megszüntetni a kormány, anélkül, hogy az "ipar" kiváltásának okait és peremfeltételeit bárki akár csak szóba is hozná.

A július 8-i gyűlés érdekes módon nem a Kossuth téren lesz, és nem is a klasszikus szakszervezeti helyszínnek számító Kodály köröndön vagy az Andrássy úton. Közös állásfoglalásukban a Képviselői Irodaház elé szólítják a szimpatizánsokat - a forradalmak nem éppen innen szoktak elindulni. Mint Borsik János elmondta, a Kossuth tér azért esett ki, mert ott már elkezdődnek a kulturális fesztivál előkészületei, a rendezvény pedig a híradásokkal ellentétben a Fehér Ház és a Parlament közötti parkban lesz. Itt sokan elférnek, és szimbolikus jelentése is van: a demonstráció kifejezetten a képviselőknek szól, akik megmutathatják, hogy a szavazáskor önállóan is tudnak dönteni, míg "kötött mandátum esetén valóban nagy a baj". Az időpont is ehhez igazodik: hétfőn lesz az Új Egyensúly program parlamenti végszavazása, a honatyáknak így lesz egy napjuk, hogy magukba szálljanak. "A kormány arroganciáját látva a javaslatok visszavonására nincsen esély, ezért minden képviselőt egyenként levélben megkérünk az előterjesztés elutasítására: csak az ő lelkiismeretükre számíthatunk" - értékeli hasonlóan a helyzetet Gaskó István.

Ilyen méretű, az összes érdekvédelmi szervezet által támogatott demonstrációra eddig egyszer volt példa: 2001. március 24-én a munka törvénykönyvének drasztikus átszabása ellen tiltakoztak 15-20 ezren a Hősök terén. Akkor több ponton sikerült kikényszeríteniük a módosítást.

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.