Rogán Antal és a Schadl–Völner-ügy

Tekeredik a kígyó

Belpol

Nem kerek a 2022 elején nyilvánosságra került tör­ténet, ha abban tényleg Schadl György és Völner Pál a főszereplők. A végrehajtói piac mindeközben összezárt, és van, aki nagyot nyert Schadl bukásán.

Azt találgatja a fél magyar sajtó, hogy mi köze van Rogán Antalnak Schadl Györgyhöz. Egyelőre nem tudni, a rendelkezésre álló adatok és információk elemezgetése pedig nem sokban különbözik egy Nostradamus-jóslat megfejtésétől. De miért olyan fontos ez? Magyar Péter is azt a beszélgetést rögzítette volt feleségével, Varga Judit egykori igazságügyi miniszterrel, amelyben Völnerről és Rogánról volt szó. Miért nem hihető, hogy Schadl György volt az agytröszt, aki a komplett végrehajtói szakmát és Völner Pál államtitkárt csicskáztatta?

A történet első pillantásra egészen triviális. 2021-ben járunk: a Nemzeti Adó- és Vámhivatal, a NAV nyomozói egy bűnözőt hallgattak le (a Gazdi néven elhíresült R. Róbertet), aki rendszeresen találkozott Schadl Györggyel, a Magyar Bírósági Végrehajtói Kar elnökével, egy alkalommal pedig azt is rögzítették, amint Schadl mellett Völner Pál is részt vesz az eszmecserében. Ez elég jó találat volt, a továbbiakban az Igazságügyi Minisztérium államtitkára is a megfigyeltek közé került.

A nyomozás során kiderült, hogy Schadl esetenként 2,5–5 millió forintért kért szívességeket az államtitkártól, aki intézkedett, egyeztetett, végrehajtotta az utasításokat. Az egész ügy összetett, több szálon futó történet. A legfontosabb szál a végrehajtói pályázatokról szólt. Schadl 2017 és 2021 között több esetben is manipulálta a végrehajtói pályázatokat úgy, hogy adott pályázók nyerjenek – és kezdhessék meg a munkájukat mint önálló bírósági végrehajtók. Ebben volt a segítségére Völner, hiszen a végrehajtók felettes szerve az Igazságügyi Minisztérium, hivatalosan a tárca nevezi ki a végrehajtókat.

A történet bonyolultabb annál, mint hogy Schadl adott egy listát Völnernek, aki kipipálta a neveket, de ebbe most nem érdemes belemenni, a lényeg, hogy Völner segített Schadlnak. Nem tudni, hány esetben nyerte el a posztot a Schadlnak kedves végrehajtó, mindenesetre e körből heten kerültek a vádlottak padjára. Összesen húszan álltak bíróság elé Schadl és Völner mellett a 2023 februárjában indult eljárásban: a hét végrehajtó, továbbá a Gazdi, plusz összekötők, segítők, a hálózatot működtető személyek. Nem mindegyikük végrehajtók kinevezésén ügyködött, más bűncselekményekre is fény derült.

Közülük tízen azóta már meg is kapták az ítéletet: négy kispályás szereplő azonnal vallomást tett, őket később hat végrehajtó követte, a hetedik ártatlannak vallotta magát, de ennek az ítélet szempontjából nincs jelentősége. A végrehajtók felfüggesztett börtönbüntetést és némi pénzbírságot kaptak, amit másodfokon jelentős mértékben csökkentettek. A többi vádlott ügye még folyamatban van.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.