Titkos vasút: elkezdték a kisajátítást a nyomvonalon

  • narancs.hu
  • 2022. október 21.

Belpol

A Budapest–Belgrád vasútvonalon egy helyen 440 forintot ad a MÁV egy négyzetméter erdőért.

Bár egy sor állami beruházás parkolópályára került az elszabadult gázár miatti takarékosság révén, ebbe a körbe nem tartozik bele a Budapest–Belgrád vasútvonal magyarországi fejlesztése, az, amelynek adatait tíz évre titkosították, a kínai partner kérésére.

A Népszava idézi Palkovics László technológiai és ipari minisztert, aki augusztusban Kiskőrösön azt mondta: „ez egy referenciaprojekt, mivel ez az első kínai-magyar fejlesztés, amelyet az Európai Unió szabályai szerint Magyarországon kínai partnerekkel közösen hajtanak végre”.

A beruházás célja, hogy  2025-től a Kínából Európába tartó áruk a görögországi kikötők érintésével Magyarországon keresztül érjék el úti céljukat. A kivitelezésre egyedül pályázott a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő, felcsúti székhelyű RM International Zrt. és a China Railway Magyarország Kft. konzorciuma, 750 milliárdos ajánlattal.

A Népszava azt tapasztalta, hogy nem csak a beruházás, hanem a hozzá kötődő kisajátítási eljárás információi is titkosak.  A lap újságírója szeretett volna részt venni egy taksonyi szántóföld kisajátítási eljárásán, de a biztonsági őr megállította, és telefonon megkérdezte, mit tegyen. A döntés: nem mehet be az újságíró. Aki persze szóvá tette, hogy a végzésben nem szerepelt, hogy ez zárt tárgyalás lesz, de a biztonsági őr közölte: most már az.

A kormány több száz ingatlant jelölt ki a megépítendő vasútvonal nyomvonalán. Az eljárásokat a MÁV a Juharos ügyvédi irodára bízta. Az iroda Juharos Réberté, ő a Fidesz korábbi országgyűlési képviselője, Józsefvárosban önkormányzati képviselő.

A törvény szerint az iroda kezdeményezi az illetékes kormányhivatalnál, rendeljen ki igazságügyi szakértőt, állapítsa meg, mennyi kártalanítási összeg jár az ingatlanért. Az ügyvédi iroda ez alapján tesz ajánlatot a terület tulajdonosának. Ha az ajánlatot elfogadja a tulajdonos, szerződést kötnek, kifizetik a vételárat. Ha nem felel meg az ajánlott összeg, kisajátítási eljárás indul, amelyben az ingatlan tulajdonosa kérheti új szakértő kirendelését, de ennek költségét ő előlegezi meg, és a pénzt csak akkor kapja vissza, ha az új szakvéleményt elfogadja a kormányhivatal. Ha nem fogadja el, várhatóan ugyanazt az árat határozza meg, amit az ügyvédi iroda ajánlott. Az ingatlantulajdonos is, a MÁV is fordulhat bírósághoz, de ez az eljárás nem akadályozza a beruházást, csak a kártérítés összege marad kérdés.

A Népszava arról ír, hogy Taksonyban 154 érintett ingatlan tulajdonosai közül 31 utasította vissza az ajánlatot. Egy fórumon az egyik tulajdonos azt mondta, nagyon látszik, hogy a vasút hitelből épül, mert a kisajátított föld értékét is úgy kezelik. Más beruházásnál hasonló értékű földekért többet fizetett az állam.

Kelebia község idén márciusban elfogadta a MÁV ajánlatát, közel 3000 négyzetméter erdőért kapott 1,316 millió forintot, négyzetméterenként tehát 440 forintot. Kiskőrösön egy külterületi földdarab négyzetméteréért 555 forint járt, igaz, a belterületen 1685 és 22 ezer forintos négyzetméterárat is fizetett a vasúttársaság. 

 

 

A Népszava kérdéseire, amelyek a kisajátításkor ajánlott vételárakra, az eddig megszerzett ingatlanok számára vonatkozott, a MÁV Zrt. azt válaszolta, a „Budapest-Belgrád vasútvonal újjáépítési beruházás magyarországi szakaszának fejlesztéséről, kivitelezéséről és finanszírozásáról szóló 2020. évi XXIX. törvény alapján kiemelten közérdekű beruházásnak minősül”. 

 

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Önarckép feketével

  • - turcsányi -

Ha van igazság a földön, Bert Schneiderből hétcsillagos hollywoodi aranyifjú válik. Egy léha, semmirekellő alak a sztárjelöltek örökké vidám, szőke és bikinis karéjában, a nyitott tetejű sport Mercije oldalának támaszkodva, golfhoz öltözve néz el a távolba, s számolja Los Angeles mindig felhőtlen egén az angyalokat.

Kiszámolós

Ha Ed Sheerannek van harminc kamionja, hat pengető alakú óriáskivetítője, öt saját fejlesztésű looper pedálja a forgószínpad öt különböző pontján, és 135 percet játszik – saját állítása szerint – nagyjából 70 ezer embernek, akkor hány keringős lüktetésű balladát játszhat el?

Az egyedüli boldogság

  • Balogh Magdolna

A dán írónő (1917–1976) bő öt évtizeddel ezelőtt befejezett, 1967 és 1971 között írt ön­életrajzi trilógiája azt az utat mutatja meg, ahogyan egy szegény sorsú, munkáskörnyezetben felnőtt lányból ismert és népszerű, számos díjjal kitüntetett szerző válik.

Térerő

A modern nagyváros az ipari forradalom következménye; a korábbiaktól gyökeresen eltérő termelési struktúra nyomán alakult ki az a térszövet, amelyben az európai civilizáció máig élni, bár lassan inkább csak túlélni próbál.

A vasutasok kérték

Talán Stephenson óta nem fordult elő, hogy egy működő vasúttársaság arra biztatta volna utasait, hogy ne vegyék igénybe a szolgáltatásait.

Magyar western fűnyíróval

Ha azt mondom, vásári bábjáték, azt mondod, Vitéz László. És persze Kemény Henrik. A műfaj magyarországi történetének meghatározó alakjai máig ott állnak minden, e hagyományt követő előadás mögött.

Veszélyes álmok

  • Eörsi Mátyás

Mire gondol az olvasó, ha azt hallja: „Zöld, biztonságos, versenyképes”? Vagy ezt: „Helyreállítás, erő és a hovatartozás érzése”? Esetleg ezt: „Együtt. Ellen­álló. Európa.”?