Titkos vasút: elkezdték a kisajátítást a nyomvonalon

  • narancs.hu
  • 2022. október 21.

Belpol

A Budapest–Belgrád vasútvonalon egy helyen 440 forintot ad a MÁV egy négyzetméter erdőért.

Bár egy sor állami beruházás parkolópályára került az elszabadult gázár miatti takarékosság révén, ebbe a körbe nem tartozik bele a Budapest–Belgrád vasútvonal magyarországi fejlesztése, az, amelynek adatait tíz évre titkosították, a kínai partner kérésére.

A Népszava idézi Palkovics László technológiai és ipari minisztert, aki augusztusban Kiskőrösön azt mondta: „ez egy referenciaprojekt, mivel ez az első kínai-magyar fejlesztés, amelyet az Európai Unió szabályai szerint Magyarországon kínai partnerekkel közösen hajtanak végre”.

A beruházás célja, hogy  2025-től a Kínából Európába tartó áruk a görögországi kikötők érintésével Magyarországon keresztül érjék el úti céljukat. A kivitelezésre egyedül pályázott a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő, felcsúti székhelyű RM International Zrt. és a China Railway Magyarország Kft. konzorciuma, 750 milliárdos ajánlattal.

A Népszava azt tapasztalta, hogy nem csak a beruházás, hanem a hozzá kötődő kisajátítási eljárás információi is titkosak.  A lap újságírója szeretett volna részt venni egy taksonyi szántóföld kisajátítási eljárásán, de a biztonsági őr megállította, és telefonon megkérdezte, mit tegyen. A döntés: nem mehet be az újságíró. Aki persze szóvá tette, hogy a végzésben nem szerepelt, hogy ez zárt tárgyalás lesz, de a biztonsági őr közölte: most már az.

A kormány több száz ingatlant jelölt ki a megépítendő vasútvonal nyomvonalán. Az eljárásokat a MÁV a Juharos ügyvédi irodára bízta. Az iroda Juharos Réberté, ő a Fidesz korábbi országgyűlési képviselője, Józsefvárosban önkormányzati képviselő.

A törvény szerint az iroda kezdeményezi az illetékes kormányhivatalnál, rendeljen ki igazságügyi szakértőt, állapítsa meg, mennyi kártalanítási összeg jár az ingatlanért. Az ügyvédi iroda ez alapján tesz ajánlatot a terület tulajdonosának. Ha az ajánlatot elfogadja a tulajdonos, szerződést kötnek, kifizetik a vételárat. Ha nem felel meg az ajánlott összeg, kisajátítási eljárás indul, amelyben az ingatlan tulajdonosa kérheti új szakértő kirendelését, de ennek költségét ő előlegezi meg, és a pénzt csak akkor kapja vissza, ha az új szakvéleményt elfogadja a kormányhivatal. Ha nem fogadja el, várhatóan ugyanazt az árat határozza meg, amit az ügyvédi iroda ajánlott. Az ingatlantulajdonos is, a MÁV is fordulhat bírósághoz, de ez az eljárás nem akadályozza a beruházást, csak a kártérítés összege marad kérdés.

A Népszava arról ír, hogy Taksonyban 154 érintett ingatlan tulajdonosai közül 31 utasította vissza az ajánlatot. Egy fórumon az egyik tulajdonos azt mondta, nagyon látszik, hogy a vasút hitelből épül, mert a kisajátított föld értékét is úgy kezelik. Más beruházásnál hasonló értékű földekért többet fizetett az állam.

Kelebia község idén márciusban elfogadta a MÁV ajánlatát, közel 3000 négyzetméter erdőért kapott 1,316 millió forintot, négyzetméterenként tehát 440 forintot. Kiskőrösön egy külterületi földdarab négyzetméteréért 555 forint járt, igaz, a belterületen 1685 és 22 ezer forintos négyzetméterárat is fizetett a vasúttársaság. 

 

 

A Népszava kérdéseire, amelyek a kisajátításkor ajánlott vételárakra, az eddig megszerzett ingatlanok számára vonatkozott, a MÁV Zrt. azt válaszolta, a „Budapest-Belgrád vasútvonal újjáépítési beruházás magyarországi szakaszának fejlesztéséről, kivitelezéséről és finanszírozásáról szóló 2020. évi XXIX. törvény alapján kiemelten közérdekű beruházásnak minősül”. 

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.