Tízmilliárdos lyuk a költségvetésben a norvég pénzek miatt

Belpol

12 milliárdot vár jövőre a kormány a befagyasztott Norvég Alapból. Ez még az Állami Számvevőszéknek is sok volt.

„Ha a magyar kormánnyal nem tudunk megállapodni abban, hogy az Ökotárs Alapítvány a szerződés szerint folytathatja a munkáját, akkor a felfüggesztést nem fogjuk feloldani, és Magyarország 36 milliárd forinttól fog elesni” – mondta Tove Skarstein az ATV Egyenes Beszéd című műsorában, november 5-én. Erre reagált úgy Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára, hogy Norvégia budapesti nagykövete „kvázi zsarolja” Magyarországot, és arra akarja rávenni a kormányt, hogy szemet hunyjon bűncselekmények alapos gyanúja felett.

A kormánynak azért is fájhat a norvég álláspont, mert az október végén benyújtott 2015. évi költségvetési tervezetben még számolt ezekkel a forrásokkal. Az Uniós fejlesztések fejezet EGT, Norvég Alap támogatásból megvalósuló projektek címe 13,45 milliárd forint kiadás mellett 11,92 milliárdos, Norvégiától érkező bevétellel, és csak 1,33 milliárd kiegészítő költségvetési támogatással kalkulál. Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) által kiadott, egyebekben viszonylag megengedő költségvetési vélemény is úgy fogalmaz, hogy „a Norvég Alap finanszírozású program végrehajtásában részt vevő EGT/Norvég Civil Támogatási Alapnál a közelmúltban történt események miatt a 2015. évre előirányzott, a donor államoktól érkező hozzájárulás (bevétel) teljesülése nagymértékben kockázatos”.

false

 

Fotó: Reviczky Zsolt

A Norvég Alap jelen ciklusában összesen 40 milliárd forintos támogatás érkezik Magyarországra, 36 milliárd az állami intézményrendszeren, 4 milliárdnyi civil forrás az Ökotárs Alapítvány vezette konzorciumon keresztül. Május 9-én Norvégia felfüggesztette a kormányzati kezelésű terület kifizetéseit, eredetileg a támogatási intézményrendszer magyar átszervezésére hivatkozva. Az sem tetszett azonban a skandinávoknak, ahogyan a kormány Lázár János vezetésével először retorikailag, majd a Kormányzati Ellenőrzési Hivatalt (Kehi) is bevetve rárontott az Ökotársra. Így nyáron már a civil alap zavartalan működését is a támogatások újbóli folyósításának feltételéül szabták. Ennek azonban éppen az ellenkezője történt. A nemrégiben lezárult Kehi-vizsgálat után a hivatal – a Magyar Nemzet információi szerint – hűtlen kezelés és költségvetési csalás miatt tett feljelentést, valamint az adóhatóság soron kívüli ellenőrzését is indítványozta. A Kehi korábban jogosulatlan pénzügyi tevékenység miatt is feljelentést tett, illetve az Ökotárs és konzorciumi partnerei adószámának felfüggesztését is kezdeményezte, azaz jelenleg legalább öt eljárás zajlik a civil alaphoz kapcsolódóan.

Megkérdeztük a Miniszterelnökséget a merésznek tűnő költségvetési tervezés okairól. Válaszuk szerint azzal a feltételezéssel éltek, hogy „az EGT és a Norvég Finanszírozási Mechanizmusok a nemzetközi szerződésekben és a vonatkozó egyéb szabályozásoknak megfelelően valósulnak meg”. Arra nem kaptunk egyértelmű választ, hogy a nagyköveti nyilatkozat és az ÁSZ-jelentés után módosítják-e a költségvetést. Azt írták, hogy „a jövő évi költségvetés véglegesítéséig a költségvetés sarokszámainak összeállításáért felelős minisztérium segítségével van még lehetőség az előirányzat módosítására. A továbbiakban sem zárható ki a költségvetés számainak felülvizsgálata a konkrétabb fejlemények ismeretében, illetve a végrehajtás alatt lévő projektek előrehaladását figyelembe véve.”

Az ÁSZ jelentéséből kiderül az is, hogy idén alig volt pénzmozgás a Norvég Alap kormányzati részében. A felfüggesztés fényében nem túl meglepő, hogy a 2014-es költségvetésben prognosztizált 8,32 milliárdos bevételnek csupán 0,9 százaléka érkezett meg szeptember végéig. Azonban a tervezett 9,79 milliárdos kiadásból is csak 248 millió forint valósult meg, ami erősen árnyalja Csepreghy helyettes államtitkár lapunknak is megerősített ígéretét, miszerint „a vitás helyzet sem a kiírásokat, sem a kifizetéseket nem befolyásolhatja”.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. Szerzői jogi okokból ez a terv nem valósulhatott meg, külön-külön azonban mindhárom dráma megjelent. A most kiadott gyűjteményes kötetben az Asztalizene és a Jeremiás… mellett két későbbi dráma, az Epifánia királynő (2017) és a szerző halála előtt nem sokkal született címadó mű, a Szodomában kövérebb a fű (2019) olvasható.

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.