Több százan vonultak a Parlament elé, hogy tiltakozzanak Orbánék embertelensége ellen

Belpol

„Aki ma büntet, az holnap lövet.”

„Mindenkit várunk, akit felháborít, hogy a kormány a lakhatási válság megoldása, és a már hajléktalanságban élő emberek érdemi megsegítése helyett egyre kíméletlenebb eszközökkel és egyre szélesebb körű törvényi felhatalmazással folytatja az érintettek hatósági üldözését” – írta A Város Mindenkié csoport (AVM) legutóbbi felhívásában. A csoport Erdős Virág íróval közösen rendezte az Egy mondat. című tiltakozó akciót; írókat, költőket kértek arra, hogy egyetlen mondatban reagáljanak az október 15-én életbe lépő új szabályozásra, ami kimondja: „Tilos az életvitelszerű közterületen tartózkodás.”

false

 

Fotó: Németh Dániel

A felhívásra több mint nyolcvanan küldték el a maguk mondatát, Dragomán György például ezt:

„Ha a földönfutóknak nem jut méltóság és szabadság, akkor azoknak sem, akik ettől őket megfosztják”.

A tiltakozó írók többsége és még számos közszereplő is ott volt ma délután a Parlament előtt is, hogy a mondatukkal – amit egy lapon tartottak maguk előtt – fejezzék ki véleményüket az embertelen szabályozásról.

Parti Nagy Lajos, Hernádi Judit, Radnóti Sándor, Kemény István, Mécs Imre egy-egy mondattal demonstrált a hajléktalanságban élők védelmében

Hétfőtől „tilos az életvitelszerű közterületen tartózkodás”. Képgaléria.

A demonstrációnak – amit tüntetésnek azért nem mondanánk – csupán egyetlen szónoka volt, Erdőhegyi Márta, aki személyesen is megtapasztalta, milyen azokban a szegényházakban élni, amilyenekbe holnaptól bárkit bekényszeríthetnek, aki „életvitelszerűen” közterületen tartózkodik. És amelyekről Rétvári Bence államtitkár tegnap cinikusan azt jelentette ki:

„Soha nem voltak maximálisan kihasználva.”

false

 

Fotó: Németh Dániel

Erdőhegyi Márta megrázó szavai után Gergye Krisztián táncművész és Hajmási Dávid színművész olvasta fel a több mint nyolcvan mondatot, köztük Erdős Virágét, aki ezt írta: „Aki ma büntet, az holnap lövet”; Radnóti Sándorét, aki ezt: „Megoldás nincs, alternatíva nincs, segítség nincs, betiltás van; ám lehetne rövidebben is: tilos az élet”;  Kántor Péter pedig József Attilától kölcsönzött :

„Adj emberséget az embernek”.

false

 

Fotó: Németh Dániel

Az akcióhoz bárki csatlakozhatott egy-egy mondattal, az esemény után a résztvevők a Parlament előtt hagyták lapjaikat, mondataikat, hátha elolvassa őket valaki.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.