Több százan vonultak a Parlament elé, hogy tiltakozzanak Orbánék embertelensége ellen

Belpol

„Aki ma büntet, az holnap lövet.”

„Mindenkit várunk, akit felháborít, hogy a kormány a lakhatási válság megoldása, és a már hajléktalanságban élő emberek érdemi megsegítése helyett egyre kíméletlenebb eszközökkel és egyre szélesebb körű törvényi felhatalmazással folytatja az érintettek hatósági üldözését” – írta A Város Mindenkié csoport (AVM) legutóbbi felhívásában. A csoport Erdős Virág íróval közösen rendezte az Egy mondat. című tiltakozó akciót; írókat, költőket kértek arra, hogy egyetlen mondatban reagáljanak az október 15-én életbe lépő új szabályozásra, ami kimondja: „Tilos az életvitelszerű közterületen tartózkodás.”

false

 

Fotó: Németh Dániel

A felhívásra több mint nyolcvanan küldték el a maguk mondatát, Dragomán György például ezt:

„Ha a földönfutóknak nem jut méltóság és szabadság, akkor azoknak sem, akik ettől őket megfosztják”.

A tiltakozó írók többsége és még számos közszereplő is ott volt ma délután a Parlament előtt is, hogy a mondatukkal – amit egy lapon tartottak maguk előtt – fejezzék ki véleményüket az embertelen szabályozásról.

Parti Nagy Lajos, Hernádi Judit, Radnóti Sándor, Kemény István, Mécs Imre egy-egy mondattal demonstrált a hajléktalanságban élők védelmében

Hétfőtől „tilos az életvitelszerű közterületen tartózkodás”. Képgaléria.

A demonstrációnak – amit tüntetésnek azért nem mondanánk – csupán egyetlen szónoka volt, Erdőhegyi Márta, aki személyesen is megtapasztalta, milyen azokban a szegényházakban élni, amilyenekbe holnaptól bárkit bekényszeríthetnek, aki „életvitelszerűen” közterületen tartózkodik. És amelyekről Rétvári Bence államtitkár tegnap cinikusan azt jelentette ki:

„Soha nem voltak maximálisan kihasználva.”

false

 

Fotó: Németh Dániel

Erdőhegyi Márta megrázó szavai után Gergye Krisztián táncművész és Hajmási Dávid színművész olvasta fel a több mint nyolcvan mondatot, köztük Erdős Virágét, aki ezt írta: „Aki ma büntet, az holnap lövet”; Radnóti Sándorét, aki ezt: „Megoldás nincs, alternatíva nincs, segítség nincs, betiltás van; ám lehetne rövidebben is: tilos az élet”;  Kántor Péter pedig József Attilától kölcsönzött :

„Adj emberséget az embernek”.

false

 

Fotó: Németh Dániel

Az akcióhoz bárki csatlakozhatott egy-egy mondattal, az esemény után a résztvevők a Parlament előtt hagyták lapjaikat, mondataikat, hátha elolvassa őket valaki.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.