Több százan vonultak a Parlament elé, hogy tiltakozzanak Orbánék embertelensége ellen

Belpol

„Aki ma büntet, az holnap lövet.”

„Mindenkit várunk, akit felháborít, hogy a kormány a lakhatási válság megoldása, és a már hajléktalanságban élő emberek érdemi megsegítése helyett egyre kíméletlenebb eszközökkel és egyre szélesebb körű törvényi felhatalmazással folytatja az érintettek hatósági üldözését” – írta A Város Mindenkié csoport (AVM) legutóbbi felhívásában. A csoport Erdős Virág íróval közösen rendezte az Egy mondat. című tiltakozó akciót; írókat, költőket kértek arra, hogy egyetlen mondatban reagáljanak az október 15-én életbe lépő új szabályozásra, ami kimondja: „Tilos az életvitelszerű közterületen tartózkodás.”

false

 

Fotó: Németh Dániel

A felhívásra több mint nyolcvanan küldték el a maguk mondatát, Dragomán György például ezt:

„Ha a földönfutóknak nem jut méltóság és szabadság, akkor azoknak sem, akik ettől őket megfosztják”.

A tiltakozó írók többsége és még számos közszereplő is ott volt ma délután a Parlament előtt is, hogy a mondatukkal – amit egy lapon tartottak maguk előtt – fejezzék ki véleményüket az embertelen szabályozásról.

Parti Nagy Lajos, Hernádi Judit, Radnóti Sándor, Kemény István, Mécs Imre egy-egy mondattal demonstrált a hajléktalanságban élők védelmében

Hétfőtől „tilos az életvitelszerű közterületen tartózkodás”. Képgaléria.

A demonstrációnak – amit tüntetésnek azért nem mondanánk – csupán egyetlen szónoka volt, Erdőhegyi Márta, aki személyesen is megtapasztalta, milyen azokban a szegényházakban élni, amilyenekbe holnaptól bárkit bekényszeríthetnek, aki „életvitelszerűen” közterületen tartózkodik. És amelyekről Rétvári Bence államtitkár tegnap cinikusan azt jelentette ki:

„Soha nem voltak maximálisan kihasználva.”

false

 

Fotó: Németh Dániel

Erdőhegyi Márta megrázó szavai után Gergye Krisztián táncművész és Hajmási Dávid színművész olvasta fel a több mint nyolcvan mondatot, köztük Erdős Virágét, aki ezt írta: „Aki ma büntet, az holnap lövet”; Radnóti Sándorét, aki ezt: „Megoldás nincs, alternatíva nincs, segítség nincs, betiltás van; ám lehetne rövidebben is: tilos az élet”;  Kántor Péter pedig József Attilától kölcsönzött :

„Adj emberséget az embernek”.

false

 

Fotó: Németh Dániel

Az akcióhoz bárki csatlakozhatott egy-egy mondattal, az esemény után a résztvevők a Parlament előtt hagyták lapjaikat, mondataikat, hátha elolvassa őket valaki.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.