Újabb koalíciós megállapodás az egészségbiztosításról - A fal előtt egy lépéssel

  • -besenyei-
  • 2007. december 6.

Belpol

Mintha csak a Liga sztrájkkezdeményezése térítette volna magához a szocialistákat: hétvégi frakcióülésükön megfogadták, nem szabotálják tovább az egészségpénztárakról szóló törvény elfogadását. A koalíciós vita véget ért, az MSZP nem buktatja meg saját magát, és a sztrájk ehhez képest babazsúr lesz.

A Liga-vezér, úgy tűnik, öngólt lőtt, amikor négymillió forintot ajánlott fel a renitens szocialista képviselőknek, amennyiben azok - "lelkiismeretükre hallgatva" - nem szavazzák meg az egészségügyi biztosítókról szóló törvényt (a Gaskó Istvánnal készült interjúnkat lásd a 8-10. oldalon). A szocialisták sértetten utasították vissza, hogy ne tudnák kifizetni az alkalmankénti százezer forintos büntetést, ha szembemennek a frakció többségi akaratával. Az amúgy is kétes jogosságú pénzbüntetésnél (a parlamenti mandátum nem korlátozható) egyébként sokkal komolyabb visszatartó erőt jelentenek a politikai retorziók (a választókerületi újraindulás esetleges megtorpedózása, nem befutó listás hely etc.). "Ezúttal azonban a kérdés úgy merült fel, akarunk-e kormányt buktatni, vagy sem" - mondta egy anonimitást kérő szocialista forrásunk, hozzátéve, hogy karácsony előtt nem látszott alkalmasnak a helyzet arra, hogy előre hozzák a stratégiai ügyek kellemetlen témáját, mert "akkor végünk". Minderre Gyurcsány Ferenc miniszterelnök is utalt, amikor az elmúlt napok ritka nyilvános megszólalásainak egyikében arról beszélt, hogy a koalíciónak számukra nincs alternatívája, és - a szocialisták elkötelezettségét erősítendő - az e hétfői frakcióülésen a kisebbségi kormányzás nehézségeit ecsetelte.

Az MSZP-ben kimondatlanul is bizalmi ügyként kezelték a törvényt. Gaskó kétségtelen bakijának jelentőségét tehát csökkenti, hogy az ajánlat elhangzásakor már nem volt vitás pont a képviselőcsoport számára. Gaskó föllépése legfeljebb hozzájárult ahhoz, hogy az MSZP-frakció ellenszavazat és tartózkodás nélkül biztosítsa támogatásáról a törvényt. Mindezt annak dacára tette, hogy korábban mintegy 230 módosító indítványt nyújtottak be a tervezethez - alig titkoltan azért, hogy az egészségbiztosítási törvényjavaslat elveszítse az értelmét. A múlt szerdán a koalíció vezetői között egyeztetett változatát a hét végén az MSZP raportőrei sem kifogásolták. Így hát a jogszabályról december 17-én, a módosító javaslatokról pedig a jövő héten dönt a Ház.

A módosítókról való koalíciós együtt szavazást azonban óvatos fenntartásokkal érdemes kezelni. Erre int nemcsak az egészségügyi megállapodások körüli korábbi kavarások története, de az ingatlanadó ügye is. Utóbbinál az SZDSZ megszavazott egy olyan kormány-előterjesztést, amit a benyújtó a szocialisták szerint maga is megbánt, és a leszavazására kérte a koalíciós képviselőket. A szabaddemokraták szerint viszont ilyesmi még csak fel sem merült, és ők ezért álltak pozitívan a dologhoz. Az MSZP nélkül viszont nem ment volna át az önkormányzatokat az alapterülettől független, értékdeterminált ingatlanadó kivetésére kötelező indítvány, ha a Fidesz valami kifürkészhetetlen okból szintén nem nyom rá igent. Az ezzel a saját polgármestereit is sarokba szorító lépéshez hasonló manőver az egészségbiztosítók ügyében a Fidesztől már csak azért sem várható, mert saját módosítót nem is nyújtottak be. Hivatalosan azért nem, mert a biztosítási rendszer megváltoztatásának a koncepcióját is elutasítják; informálisan viszont amiatt, nehogy véletlenül rossz gombot nyomva akár csak közvetett közük is legyen az egészhez.

A felek által kitüntetett figyelemmel kezelt menedzsmentjogok ügyében kompromisszum született: az újonnan fölállítandó egészségpénztárak vezérigazgatóját mint operatív vezetőt az SZDSZ javaslatára a kisebbségi tulajdonos privát cég jelölheti, míg a többségi tulajdonos állam a cég elnökét adja. A szocialisták kiharcolták az együtt döntési kényszert, azaz a vétójogot. Az egészségügyi kasszába optimális esetben 120 milliárd forintnyi magántőkét sikerülhet bevonni. Erről az alapról indul licit a biztosítottakért - de egyelőre korántsem biztos, hogy mind a 22 felállítandó pénztárba jelentkezik befektető a kisebbségi tulajdonrészért.

A sikeresen leszorított beszállót (a biztosítási területet az állam 12 000 forint/biztosítottért "adhatja el") az SZDSZ könyvelheti el sikernek: ezzel lehetővé tette a magáncégek piacra lépését. A szocialisták pedig azt tarthatják eredménynek, hogy az esetleg kimaradó területek állampolgárainak egészségügyi ellátásáról magának a főhatóságnak kell gondoskodnia (ami ráadásul önálló kormányhivatalként működik majd, nem pedig az SZDSZ kezén lévő szaktárca felügyelete alatt). Valójában tehát nincs is szó több biztosítóról, csak több pénztárról. A szabaddemokraták a törvény megszüléséhez mindenáron ragaszkodtak, hiszen ennek hiányában nem maradhattak volna a koalícióban teljes arculatvesztés nélkül. Liberális forrásaink szerint a kilépés problémája ezzel néhány hónapra aktualitását veszítette; ám e konfliktust egyébként sem akarta egyetlen szabaddemokrata vezető sem a végletekig élezni. Ezért elutasították ugyan a szavazás elhalasztásának szocialista indítványát, de kompromiszszumkésznek mutatkoztak. Ahogyan egy szocialista fogalmazott: "Nemhogy centiket, kilométereket engedtek." Hivatalosan mindkét pártban vállalható alkuként minősítik a történteket, jóllehet informálisan szinte minden általunk megkérdezett politikus hangoztatta fenntartásait a vadonatúj szisztéma működőképességét illetően.

A kormánypártok között az egyetlen valamelyest is komolyabb konfliktus Tóth Károlynak (MSZP) a vizitdíj eltörlésére vonatkozó egyéni képviselői indítványa körül bontakozott ki. A pártvezetés végül visszavonásra szorította a képviselőt azzal, hogy engedményként belekerül a törvénybe az az ígéret, miszerint a későbbiekben bizonyos rászoruló csoportoknál a pénztárak kezdeményezhetik a kivételezést a főhatóságnál, elsősorban prevenciós megfontolások alapján. Tóth javaslata mellett szólt, hogy kihúzhatta volna a Fidesz-népszavazás méregfogát. Ellene szólt viszont az, hogy az ellátásszervezők által versenyeztetni tervezett egészségügyi szférából újabb forrásokat vontak volna ki. Ráadásul egy véleményformáló réteg zsebéből: a paraszolvenciával szegényesen ellátott háziorvosok mostanra igencsak megbarátkoztak a havi százezres nagyságrendű bevétellel.

Mindamellett fontos szempontként járult hozzá a javaslat visszavonatásához az is, hogy a szabaddemokrata vezetésű egészségügyi tárca ragaszkodott e forrásbevonáshoz. "A szocialistáknak láthatóan fogalmuk sincs arról, mihez tudnának kezdeni egy SZDSZ nélküli kormányban, vagy ha hirtelen ott állnának miniszterelnök nélkül" - magyarázta a történteket a kisebbik kormánypárthoz tartozó egyik háttérember. Szerinte a saját pártja sincs arra fölkészülve, hogy döntsön a stratégiáról. Vagyis egyik koalíciós partnernek sem volt más választása, mint leválasztani az egészségbiztosítási törvény ügyéről a miniszterelnök és az MSZP-frakció közötti megoldatlan ellentétek problémáját, illetve a liberális párt mostanság kilátástalannak tetsző jövője miatti belső gondokat.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.