Ungár Klára: „Vannak melegek minden pártban”

  • narancs.hu
  • 2015. október 28.

Belpol

Sokan kritizálták a baloldalon is, Kocsis Máté pedig beperelte állításaiért. De Ungár azt mondja, újra megtenné. Ízelítő a holnapi Narancs interjújából.

Miután a kormányfő szerinte homofób kijelentést tett, két kormánypárti politikusról tényként állította, hogy meleg. Lépését még ellenzékiek is vitatták, jobboldaliakról nem is beszélve, Kocsis Máté józsefvárosi polgármester pedig beperelte Ungárt. Az első tárgyalást lapunk megjelenésének másnapján tartják. Nagy Gergely Miklós nagyinterjújából ajánlunk itt egy részletet.

Magyar Narancs: Kritizálták önt ellenzéki körökből is, és van olyan hazai melegszervezet, amely nem ért egyet az outingolás ezen formájával. Ma is ugyanúgy csinálna mindent?

Ungár Klára: 2010 óta a Fidesz számos társadalmi csoportot próbált stigmatizálni és másodrendű állampolgároknak minősíteni. A koreográfia mindig ugyanaz. A rokkantnyugdíjas csal és nem is rokkant, a munkanélküli lusta és nem akar dolgozni, majd ezután rendre gazdasági és jogi lépések következtek. Korábbi elhatározásom volt, hogy ha a melegeket is támadni kezdik, azt nem lehet szó nélkül hagyni, az LMBTQ-társadalomnak meg kell tudnia védeni magát. Politikai cselekedet azért lett, mert nekem globálisan elegem van abból a dologból, hogy társadalmi csoportok nem tudják magukat megvédeni, és a többségi társadalom – akinek van munkája, aki nem segélyen él, nem közmunkás, aki nem rokkant, nem hajléktalan – nem érzi, hogy ez az ő problémája is lenne, és nem áll a bántott kisebbség mellé. Ezt nem lehet szó nélkül hagyni. A megtámadott csoportok minden esetben rosszabb helyzetbe kerültek, talán csak a netadó volt az, ahol az ellen­állás megállásra késztette a kormányt. Ha azt kérdezi, hogy újra megtenném, akkor azt mondom, igen. És ezt újra és újra meg kell tenni. Elvárom minél több embertől és civil szervezettől, hogy határozottan és radikálisan mondjanak ellent a kormánynak. Az nem úgy van, hogy aki fideszes, az ne lehetne meleg. Legfeljebb rejtőzködik. Nincs olyan, hogy mi meg ők. Vannak melegek minden pártban, minden városban, mindenhol, a lakosság öt százaléka az LMBTQ-csoporthoz tartozik. Hogy ezt vállalja vagy nem, ez valóban életmód kérdése.

Az interjúban Ungár mesél saját személyes történetéről, a Fidesz és az SZDSZ egyes tagjainak hozzáállásáról, Kocsis Máté keresetének izgalmas ellentmondásairól, illetve az outing fontosságáról. Utóbbiról külön cikket közlünk e heti számunkban, amely külföldi példák alapján keresi a választ a kérdésre, hogy nyilvánosságra hozhatjuk-e a nekünk épp nem szimpatikus emberek szexuális orientációját.

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egzaltált Dürer

A monumentális kiállítás középpontjában egyetlen mű, egy 1506-os dátummal jelölt, Selmecbányáról származó gótikus szárnyas oltár áll, amelynek az egyik táblaképével (helyesebben reprodukciójával) mindenki találkozott már. A kollektív emlékezetünkbe beégett a Vizitáció (Mária találkozása Erzsébettel), ám ez nem mondható el a nyolcból megmaradt hét táblaképről – amelyek most először láthatók együtt.

0–24

A hétköznapi és ünnepnapi fasizmus letagadásának megvannak a magyarban is a kulcsmondatai, közbeszédbéli szállóigéi. Kivétel nélkül önleleplező mondatok, melyek igen gyakran egyeznek is a közlő szándékaival.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

Szivárgás

Tavaly szeptemberben a kuruc.info közzétett egy olyan párbeszédet tartalmazó hangfelvételt, amelyen többek között ez hallható: „Nekem a Viktor azt mondta, hogy azért jöjjek be, hogy beszéljük meg, hogy ki fenyegetett meg.”

Szép, új, szintetikus világ

  • Váradi András

Egy jó kép többet mond, mint ezer szó. Közhelyes, de attól még igaz bon mot. Robert Capa még rá is duplázott, amikor azt mondta: el tud képzelni egy olyan képet (fotót), amely akkora hatással van az emberekre, hogy soha többé nem lesz háború.

Közös pont híján

Hosszú ideig az évszázad üzleteként hirdették a német fegyvergyártásra alapozó hazai védelmi ipari fejlesztéseket. Ám a pénz elfogyott, exporttal nem számolhatunk, ráadásul a Merz-kormány nem lesz olyan elnéző Orbán Viktor bomlasztó politikájával szemben, mint amilyen Angela Merkel volt.

„Itt írd alá, Gergő!”

A fideszes ifjúságból indulva, minisztériumokon és államtalanított állami cégeken át vezető úton került Böszörményi-Nagy Gergely, az Orbán-rendszer egyik hivatásos szabadgondolkodója a MOME-t fenntartó alapítvány élére, ahol aztán nem kívánt ismertséget szerzett.

„Végre ellazultunk”

Tizenöt éve alakult meg az Ivan & The Parazol, de fontosabb, hogy a klasszikus rock ihletettségű zenekar a minap jelentette meg hatodik nagylemezét Belle Époque címmel. Az új album mellett ambiciózus tervekről és a köz­életről is beszélgettünk Vitáris Ivánnal, az együttes énekesével és Simon Bálint dobossal.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.