Interjú

„Vagdalkozó bűnbakkeresés”

Krekó Péter, a Political Capital igazgatója az ellene indult lejárató akcióról

Belpol

Egy brüsszeli lapnak nyilatkozott a magyar kormány járványkezelési stratégiájáról, mondatait a kormánypárti sajtó kiforgatta és úgy értelmezte, az ellenzéknek ad tanácsot a kormány megdöntésére. A politikai elemzővel oltásellenségről, álhírekről és arról beszélgettünk, milyen az, ha saját maga válik kutatása tárgyává.

Magyar Narancs: December vége óta a saját bőrén is megtapasztalhatta azt, amivel hosszú ideje foglalkozik: a dezinformáció kutatójából a dezinformáció tárgya lett, ahogy egy interjúban fogalmazott. Hogyan lesz egy félreértelmezett mondatból halálos fenyegetés?

Krekó Péter: Bár nagyjából érteni vélem, milyen célokat akarnak ezzel elérni, továbbra is értetlenül állok a történések előtt. Nagyon bizarr érzés, amikor az ember fikciót olvas saját magáról: mintha egy regény főszereplője lenne. Az önmagában groteszk, hogy álhíreken keresztül egy ördögi figurának festenek le, ráadásul még a véleményemet is ellenkezőjébe fordítják, hiszen engem és a Political Capitalt oltásellenességgel biztosan nem lehet vádolni. Nem tudom, hogy a számomra ismeretlen „újságírónak”, aki azt a legelső cikket írta rólam, valóban hiányos-e az angol nyelvtudása, vagy szándékosan félremagyarázta, amit olvasott a Politicóban. A gondosan megtervezett kampány inkább az utóbbit valószínűsíti. Már csak azért is, mert amikor akár én, akár hiteles fordító, vagy maga a Politico is kijelentette, hogy nem azt mondtam, amit a kormányoldali propaganda beleérteni vélt a szavaimba, akkor arról egy szó sem jött le a kormányzati sajtóban, ahogy a mellettem indult petícióról sem.

A lejárató kampánynak lehet egy revansista indítéka: a múlt év végén több pert is megnyertünk a kormányzati média zászlóshajói ellen. Emellett a Political Capital szakértői sokat nyilatkoznak a nemzetközi médiában, ami egyeseknek bizonyára szúrja a szemét. És van egy erős kormányzati bűnbakkeresési igény is: a magas halálozási arányt és az oltások iránti alacsony bizalmi mutatókat valakikre rá akarják kenni. Elsősorban az ellenzékre, de ebbe a történetbe rángattak bele engem is.

MN: Miért csinált ebből ekkora ügyet a kormány? Petíciót indítottak ön ellen, megszólaltak kormánytagok és maga Orbán Viktor is, aki azt mondta, ilyen gonosz mondatot ritkán hallani.

KP: A cél kettős lehet: engem, minket elhallgattatni és az ellenzéket hitelteleníteni. Ami az elsőt illeti, bizonyosan nem fog sikerülni, mert továbbra is ugyanúgy nyilatkozunk. Ami a politikai indítékot illeti, a halál szót az ellenzékkel akarják összekapcsolni; őket akarják felelőssé tenni a sok ezer ember haláláért, csak azt nem értem, ehhez miért kellek a képbe én. A politikai kommunikációs logika szerint egy ilyen kampányt a legismertebb figurákhoz kell kötni, így ha Gyurcsányhoz vagy a Momentum politikusaihoz kötik, azt értem. Én azonban kevésbé vagyok közismert, ráadásul politikai elemzőként még szavazni sem lehet rám vagy ellenem. Ehhez képest legalább kétszáz cikkben jelent meg a nevem – ezt az energiát arra is fordíthatták volna, hogy népszerűsítsék a vakcinát.

A kormány kitalált a Pfizer-vakcinára egy jó szlogent, hogy ez egy kvázi magyar vakcina; a kutatásokból tudjuk, hogy abban bíznak a leginkább az emberek. Nem értem, miért nem mondják meg inkább egyértelműen, hogy kell-e regisztrálni, és miért nem használják arra a médiagépezetet, hogy a Fidesz szavazótáborát – ahol szintén nagy az oltás elutasítottsága – meggyőzzék arról, hogy oltassák be magukat. Miért nem jelennek meg a számukra hiteles szereplők Kovács Ákostól Balázs Péterig, és mondják el, miért fontos az oltás.

 
Krekó Péter, a Political Capital igazgatója. Fotó: Sióréti Gábor

MN: Másképp működik a kormányzati kommunikáció most, a koronavírus-járvány okozta krízishelyzetben, mint korábban, például amikor a migráció vagy az ún. Soros-terv volt a téma?

KP: Kapkodást és vagdalkozó bűnbakkeresést látok. Politikai szinten már tudják, mit akarnak kihozni a helyzetből: az ellenzéket és a halálkampányt összekapcsolni. Viszont rendkívül ellentmondásosak az üzenetek például arról, hogy lesz-e orosz vakcina. Politikai módon próbálnak orvosolni egészségügyi problémákat. Orbán Viktor azt mondta, a védekezés sikerét a megmentett emberéletekben kell mérni, a magas halálozási arány miatt azonban a kormány számára nem kedvező a helyzet. Először van esély arra, hogy a legerősebb pontján kezdjék ki az Orbán-kormány imázsát: a kompetencián keresztül. Az, hogy a kormány és a politikusok tisztességtelenek vagy korruptak, a magyar politikai rendszerben nem jelent semmit, mert a választók mindenkit korruptnak tartanak. Egy korrupciós botrány nem rengeti meg a hatalmukat. Az viszont régóta imázselőnye a Fidesznek, hogy azt hangoztatják, ők kompetensebbek, mint az ellenzék. Ezt kezdheti most ki az, hogy rosszak a halálozási mutatók, és következetlen a kormány.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.