Andy Vajna nem tud arról, hogy kormányzati támadás alatt állna

  • narancs.hu
  • 2018. december 10.

Belpol

"Még sohasem kaptam olyan visszajelzést, hogy rossz irányba megyünk a filmekkel, változtassunk, se a kormánytól, sem a miniszterelnök úrtól."

Andy Vajna mint filmipari kormánybiztos hosszú interjút adott az Indexnek, amelyben azt ecsetelte, hogy ellene bizony nem folyik kultúrharc, nem tud arról, hogy kormányzati támadás alatt állna, és miért is lenne ilyen, hiszen egyre jobban teljesít a magyar filmipar, dőlnek a díjak, és történelmi filmek is vannak, arról ő nem tehet, hogy nem olyan témában, mint azt az őt kritizálók szeretnék.

Az interjú központi témája természetesen az volt, hogy mi a véleménye Vajnának az ellene és a Nemzeti Filmalap ellen irányuló kultúrharcos cikkekről, amelyek a Magyar Időkben, a Pesti Srácokban és más vidéki kormánypárti lapokban jelentek meg. Vajna mit sem tud arról, hogy az ő munkáját bárki rossz szemmel nézné a kormányban, nyilatkozta erre:

"Nem tudok róla, hogy ilyen lenne, sőt, éppen ellenkezőleg, állandóan hozzuk a dicsőségeket az országnak, kinevezésem óta a magyar filmek több mint 300 nemzetközi díjat zsebeltek be."

Azt is elmondta, hogy néha-néha Orbán Viktorral is találkozik, hogy elmondja, hogyan haladnak a filmek, bár tudja, Orbán nagyon elfoglalt, és nem sok ideje van megnézni ezeket.

"Nézi a filmeket, a Kincsemet tudom, hogy látta. De most nagyon el van foglalva Brüsszellel, nem hiszem, hogy volt ideje moziba menni. Általában beszélünk az új filmekről, hogy alakulnak."

Később azzal folytatta, hogy kiemelte, mennyit fejlődött a magyar filmipar az elmút években:

"Mióta átvettem ezt a területet, többszörösére nőtt a filmipar, tavaly több mint 100 milliárd forint volt a filmes költés, ami jelentősen hozzájárul a GDP-hez. Budapest lett London után a legnépszerűbb forgatási helyszín Európában. A másik meg, hogy a magyar filmeket népszerűsítsük itthon és világszerte, és próbáljuk meg visszacsábítani a közönséget a moziba.

Mindkettő nagyjából sikerült: egymás után két évben is Oscar-díjat nyertünk, de elhoztuk a Golden Globe-ot, a cannes-i nagydíjat és a berlini Arany Medvét is. Szerintem idén is lesz egy Oscar-jelölésünk, a Ruben Brandt, a gyűjtő című különleges animációs filmnek nagyon nagy lehetősége van, és szerintem még arra is van esélye, hogy megnyerje a kategóriát, annyira más, mint a többi."

A kormánypárti lapokban megjelent támadó cikkekről csak annyit tud mondani, nem érti őket.

"Értelmetlen butaság, amit írnak. Ha valaki veszi a fáradtságot, és tényleg egy kicsit belenéz ebbe a szakmába, nem ír le ilyeneket. (...) Ha ezeket a cikkeket kultúrharcnak nevezzük, akkor valóban létezik. Én még sohasem kaptam olyan visszajelzést, hogy rossz irányba megyünk a filmekkel, változtassunk, se a kormánytól, sem a miniszterelnök úrtól."

A történelmi filmek hiányát ő nem érzi, hiszen, ugye, ott a Szabadság, szerelem is, mondja, és sorolja a  Kincsemet, a Saul fiát, és az 1945-öt is:

"Az újságoktól kaptuk a pressure-t, hogy miért nincsenek történelmi filmek. Ennek egy oka van, hogy a magyar producereket nem érdekli, nem adtak és nem adnak be olyan anyagot, ami a magyar történelemmel foglalkozik, csak néhányat. Inkább a mai mindennapi drámák, vígjátékok érdeklik őket. Mi egy támogató szervezet vagyunk, mi abból tudunk választani, ami bejön."

Szó esett arról is, hogy ő a filmalapnál nyújtott munkájáért elvből nem kér fizetést, és minden, amiből él, és amiből magánrepül azért ő megdolgozott. Vajna Timi macskás magánrepülős kalandjának hajcihőjét sem érti, náluk ez az utazgatás megszokott, és szomorúnak tartja, hogy ez téma lehet a Parlamentben.

A TV2-t és Mászáros Lőrinc befolyását illető hírekre is reagált:

"Nekem semmi problémám Lőrinccel. De a TV2 az én irányításom alatt van, és lesz is. Amikor megvettem, hosszú távra terveztem."

És hogy hogyan kötöttek ki a médiaérdekeltésgei a nagy központi holdingban? Hát arról ő naivan nem is tudott, vagy épp csak alig hallott valamit. Ő még ezelőtt önszántából eladta ezeket a Mediaworksnek, nem ingyen, de nem nyilvános összegért.

"Mivel én ezt üzleti vállalkozásnak tekintem, a felkínált összeget néztem, ami megfelelő volt ahhoz, hogy eladjam" - szögezte le.

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.