"Valóban afféle magyar sajátosság" - Somlyódy László akadémikus, vízimérnök a belvízről

Belpol

A kritikus belvízhelyzet kapcsán évről évre visszatérő, bár nem megoldhatatlan hidrológiai problémákról beszél a műegyetemi professzor - például arról is, hogy a belvíz aktuális kiterjedése, sokak tévhitével szemben, nem csak a klíma függvénye.


Fotó: MTI

Magyar Narancs: E napokban is 350 ezer hektárt borít a jórészt még befagyott belvíz. Ez gyakori probléma, bár nem minden rekordcsapadék velejárója a belvíz. Ehhez képest a laikusok, sokszor maguk az érintettek még azzal sincsenek tisztában, honnan a csudából bír ennyi víz összegyűlni, miért nem issza be a föld, nyeli el, s vezeti le a csatornarendszer?

 

Somlyódy László: Ezen nem is csodálkozom, hiszen erre más nyelvben (angolban, németben) nincs is külön kifejezés, legfeljebb csak körülírni tudnám - a belvíz valóban afféle magyar sajátosság. A belvíz - egyszerűen fogalmazva - a lefolyástalan területeken öszszegyűlő víz. Képzeljünk egy lavórt magunk elé: nyilvánvaló, hogy ami abba belecsöpög, az onnan nem tud kijönni - ha csak el nem párolog, be nem szivárog a talajvízbe, vagy ki nem szivattyúzzuk onnan. Amennyiben ezt nem tesszük meg, és a jóisten vagy a természet sem segít, akkor óhatatlanul a nyakunkon marad. Magyarország területének igen jelentős része, mintegy 40 ezer négyzetkilométer belvíz által veszélyeztetett. Ez szerencsére nem azt jelenti, hogy ezen a területen valaha is egyszerre előfordult volna összefüggő belvíz, de olyan 400-500 ezer hektárt, azaz 4-5 ezer négyzetkilométert többször borított már el. Most is ennek közelében vagyunk. A belvíz fogalma 1862-ben jelent meg először nálunk; az első súlyos belvizes időszak az II. világháború idejére esik, aztán a 60-as évek második felében, a 70-es évek elején tért vissza a nem kívánt pangó víz. Ezt követően egy jó ideig úgy hitték, hogy a probléma megoldódott, aztán 1999-ben és 2000-ben nagyon súlyos, egymásra épülő, 400 ezer hektár körüli belvizes esemény fordult elő. Majd jött a mostani krízis.

MN: Az ön által is említett téves percepció kialakulásához hozzájárulhatott egy viszonylag hosszú, relatíve szárazabb periódus is.

SL: A 90-es évek eleje nagyon száraz volt, a 2000-es évek eleje szintúgy, közte pedig 1998- 2002 és 1996 árvizes - látható, hogy itt a szélsőségek váltogatják egymást. A szárazság a beszivárgás elősegítésével jótékony hatású a belvízképződés megakadályozására. De ez csupán a dolgok egyik oldala. Sokan úgy gondolják, hogy a belvíz afféle meteorológiai szélsőség, pedig ez alapvetően nem igaz. Az árvíz rendre a csapadék függvénye, az aszályt a szárazság és a magas hőmérséklet váltja ki - ezeket tényleg meteorológiai tényezők befolyásolják. A belvíz kialakulásához persze szintén kell a csapadék, de azért ne felejtsük, hogy az elmúlt hetven évben mintegy 30 ezer kilométernyi (!) elvezető csatornát építettek ki - ennek hossza már a második világháború idején 15 ezer kilométer volt -, ami bődületes szám. Ez a csatornahálózat - most főképpen az Alföldről beszélünk - belvízalrendszerekre bontja fel az egész Tisza-völgyet. Ennek a belvízrendszernek három szintje van. Van a táblaszint - itt kis árkokat ásnak, s ezekben vezetik el a vizet. Erre következik az üzemi, avagy közcélú szint, amelynek révén a táblákról összegyűjtött vizet továbbítják, majd az állami szint, ami a nagy műveket - szivattyúkat, zsilipeket, egyéb műtárgyakat - tartalmazza, amelyek segítségével a belvizet beemelik a nagyobb folyókba, például a Tiszába vagy a Körösökbe. És itt van a belvízprobléma lényege. Ezt a rendszert az 50-es években kezdték kiépíteni, amikor az a tévhit hódított, hogy lehet akármily hitvány a föld, valamit termeszteni kell rajta. Ennek megfelelően a fölös vizet el kell vezetni, vagy éppen öntözni kell, ha a terület kiszáradásra, aszályra hajlamos. Amíg a szocialista nagyüzemek léteztek, karban is tartották az alapszintet, a táblákon található csatornákat, árkokat. Nagyüzemi szinten működött a dolog, miként a nagy műtárgyak szintjén is. Ám mára teljesen megváltozott a mezőgazdaság struktúrája, és ezt a belvízvédelmi rendszer nem követte. A csatornák, árkok karbantartása gyakorlatilag megszűnt, hiányzik a vagyongazdálkodás és a fejlesztések, és nem történt meg a rendszer újragondolása sem. Nincsenek nagy víziók arról, hogyan is nézzen ki a mezőgazdaság a fenti természeti feltételek között, és hogyan illeszkedjen mindehhez a belvízvédelmi rendszer. Márpedig e rendszer vízszállító képessége a 80-as években még majdnem ezer köbméter volt másodpercenként - ez egy kisvizű Duna kapacitásának felel meg. Azaz óriási belvízmennyiségekre készültek fel. Jelenleg fogalmunk sincs róla, mennyi vizet képes továbbítani ugyanezen belvízcsatorna-hálózat a mostani, leromlott állapotában, de alighanem csupán ennek töredékét. Teljesen homályosak a tulajdoni és emiatt a felelősségi viszonyok: nem tudni, miért felelős a vízügyi igazgatóság, a vízitársulatok, az önkormányzatok és a privát szféra, a magánszemélyek. Mindenki a másikra vár, és a többség azt hiszi, hogy az állam kizárólagos feladata a belvíz elleni védekezés.

MN: Ezek szerint jelenleg sem adottak a belvíz elleni hatékony védekezés szabályozási, sőt törvényi keretei? Beleértve, hogy kinek mennyit kéne fizetnie a belvízvédelemért.

SL: Ez most is hiányzik, vagy zavaros. A belvízelvezetés egyfajta szolgáltatás, amit valaki nyújt, például a vízügyi igazgatóságok és a vízitársulatok, egy másik fél pedig, a gazdálkodók megvásárolják. Jelenleg senki nem tudja, mennyibe is kerül. A gazdák nem is tudják eldönteni, hogy igénybe vegyék-e ezt a szolgáltatást, vagy fizetés helyett inkább elköltözzenek más, belvízmentes vidékre. Ráadásul belvizes területeken termeszthetnének olyan növényeket, amelyek jól bírják a vizet - aszályos vidéken pedig szárazságtűrő terményre válthatnának. Azaz megváltoztathatnák a mezőgazdaság "termékszerkezetét", ha tisztában volnának a közgazdasági feltételekkel.

MN: Ahogy látom, nem alkalmazkodnak: évről évre ugyanazt vetik a vizes szántóra, leginkább gabonaféléket, ami azután rendre kirohad.

SL: Pontosan! Vannak olyan területek, amiket a termelésből ki kellene vonni, és vizes élőhelyként parlagon hagyni. De egyelőre még hiányzik az a közösségi akarat, közös gondolkodás és összefogás, meg az intézményi támogatás is, ami az ilyen döntések meghozatalához kellene. Tökéletesen megszűnt a szaktanácsadás is, amely elősegíthetné az efféle gondolkodást.

MN: Bizonyos, például a bioenergia-termelésben fontos növények vetésterületének növeléséhez uniós ösztönzők is hozzájárultak: emiatt jócskán szántottak fel erre a célra alkalmatlan, vizes területeket, nedves kaszálókat, lápréteket, ahová hamarosan visszatért a víz.

SL: Természetesen sok itt az ellentmondás, és nehezen is tudnám megfejteni, hirtelen hogyan is kellene kezelni ezt a kérdést. Ha kicsit "állítunk a képen", akkor kiderül, hogy a belvízhelyzet összefügg az öntözéssel. De a belvíz problémája, ha nem is azonos gyökerű vele, de összefügg az árvízi helyzettel is. A mostani az egyik legveszélyesebb szituáció, hiszen a folyók, főleg a Tisza és mellékfolyói vízállása tartósan magas, és nem lehet átemelni beléjük a belvizet. Ha ez még nagy mennyiségű hóval, fagyott, a vizet át nem eresztő talajjal párosul, majd mindezt gyors olvadás, nagy mennyiségű esővel kísért felmelegedés kíséri, akkor a legrosszabb belvízhelyzet bekövetkeztével számolhatunk. Íróasztal mellől egyszerűnek tűnik, de a hatékony bel- és árvíz elleni védekezésnek a kulcsa az, ha ezeket össze tudnánk kapcsolni a területfejlesztéssel, a területhasználattal, a mezőgazdaság alakításával, a vidékfejlesztéssel. Ez persze nagymértékben függ az EU mezőgazdasági politikájától is. Ehhez képest azt látjuk, hogy itthon nincs a témának felelőse, politikai szinten sem, hiányoznak a koncepciók, tervezési módszerek, amelyek lehetővé tennék, hogy e kérdéseket együttesen kezeljük. Az érintett emberek bevonása nélkül ezt nem lehet megoldani - márpedig a társadalommal való párbeszéd rendre elmarad ebben a kérdésben, s így a vidéken lakók sem tudhatják meg, mik a lehetőségeik, mit támogatna az állam.

MN: Ahogy ön is elmondta korábban, vannak olyan területek, amelyeket nem is érdemes mentesíteni, hiszen mindig is vízjárta vidékek voltak.

SL: Hagyni kellett volna, hogy azok is maradjanak.

MN: De rosszabb esetben még le is települtek e vizes területekre, általában szegény sorsú emberek, akik olyan házakat építettek, mondjuk vályogból, melyek a szárazabb klímaperiódusban megfeleltek ugyan, de most sorra dőlnek össze.

SL: A 70-es, 80-as években még 400 ezer hektárt öntöztünk - ma már csak százezret. Ha ma visszamehetnénk 400 ezer hektárra, akkor aligha az Alföldön, inkább a Dunántúlon növelnénk az öntözött területek arányát, és szigorúan büntetnénk az értékes, felszín alatti vizekből történő illegális öntözést.

MN: Azt említette, hogy az 1860-as évektől ismerünk belvízrekordokat: ez, gondolom, összefügg az akkori folyószabályozással.

SL: Hogyne! Magyarország egy nagy lavór, területének 80 százaléka 200 méternél kisebb tengerszint feletti magasságon van. Ez a nagyobb lavór sok kisebb lavórra oszlik - ám ezt alaposan torzította az eredeti Vásárhelyi-féle szabályozási terv megvalósulása. Árvédelmi töltéseket emeltek, ezáltal a mentett területen lényegesen nagyobb lavórokat hoztak létre, melyekből az odajutó víz már nem tud eltávozni. A Tisza szabályozása, a töltések felhúzása, azok fokozatos emelése növeli a belvízveszélyt. Ezekről a töltésekkel körülvett területekről a belvizet már csak szivattyúzással lehet kiemelni - ha a párolgás vagy a talajba szivárgás nem segítene. Tavaly országos átlagban 1000 milliméter feletti eső esett, noha egyébként 600 mm, a Tisza-völgyében 500 mm szokott lehullani.

MN: Előfordul, hogy már nem is csupán a lehulló csapadék okozza a gondot, hanem a nyomás alatt lévő talajvíz tör fel. Az emberek azt veszik észre, hogy alulról vizesedik a pince, miközben felülről nem ázott be.

SL: Külön sajátossága az idei belvíznek, hogy a most elöntött 350 ezer hektár fele lakott település vagy annak közvetlen környezete - ilyen korábban nem volt, a belvíz eddig többnyire szántóföldeket öntött el. Ráadásul a belvizes területek listájára felkerültek olyan dunántúli régiók is, melyek eddig nem számítottak annak. Ez annak is a következménye, hogy az emberek rossz helyre építkeznek - persze a csapadék területi eloszlásának változása is szerepet játszhatott. Régebben valahogy tudták, hogy templomot mindig dombtetőre építünk, s a köré érdemes felhúzni a falut. Most új települések születnek - völgyekben, ahol a vízvédelmet nem is tervezik meg. A legtöbb újonnan felhúzott épületnél egyszerűen nincs megoldva a vízelvezetés és a gazdálkodás a csapadékvízzel. Az árkokat nem tartják karban, nem pucolják ki - a következmény az, hogy a csapadékvizet nem tudják elvezetni. Ha ez még párosul a talajvíz feltörésével is, akkor bekövetkezik az a helyzet, amit estéről estére láthatunk a televíziókban.

MN: Személyes élményem, hogy Budapest-Pécs vasútvonal egy jelentős része, mely amúgy is vizenyős területen, a Kapos öntésterületén húzódik, már majd egy éve vízben áll, két oldalról újonnan keletkezett, óriási kiterjedésű tavak szegélyezik. Nyilván nem véletlen, hogy e vasútvonal XIX. századi építésekor, a pálya kijelölése során éppen e gazdasági szempontból értéktelen, vízjárta, sok helyütt lápos vidéket engedték át a környékbeli latifundiumok urai.

SL: A tanulság az, hogy manapság is illeszkedni kellene a természethez és a földhöz, hiszen teljesen értelmetlen ilyen területeken mezőgazdasági művelést folytatni.

MN: Csakhogy most már megtörtént a baj, 350 ezer hektár áll a vízben, ennek fele emberi lakókörnyezet - ennyi embert hirtelen nyilvánvalóan lehetetlen evakuálni, a gyors vízmentesítés, mint ön is mondta, szinte kilátástalan. Olyan akut problémák jelentkeznek, melyekre azonnali válaszok kellenének, márpedig ilyenek nemigen léteznek.

SL: Annyit gyorsan megtehetnének a települések vezetői, hogy egy szakértőt, vagy legalábbis egy tapasztalt, idős helybélit vegyenek maguk mellé, és vele együtt gondolják végig, hogy milyen védművet, árkot, csatornát milyen sorrendben tisztítsanak ki, hogy a víz megfelelő ütemben vonulhasson le. Hosszabb távon pedig sok kedvezőtlen, mély fekvésű település környezetében kisebb tározókat kellene létrehozni ahhoz, hogy azok felfoghassák a belvizet. Erről sajnos megint csak nem gondolkodik senki, nem lehet tudni, hogy a települések vagy a vízitársulatok dolga volna-e a tározók építése, s hogy ki adná bele a pénzt. Érdemes megnézni Ausztriát: a szomszédos Burgenlandban is vannak belvízi szempontból kedvezőtlen fekvésű települések, ám ott állandóan pucolják az árkokat, nem kell kérni őket, nem kell szólni: az emberek maguktól csinálják. Mi még nem tartunk itt.

MN: Nem csupán belvíz, de árvíz is fenyegethet a közeljövőben, márpedig a magyar árvízellenes stratégia, amint ez korábbi nyilatkozataiból, cikkeiből is kitűnik, hosszú időn át abban állt, hogy a beérkező, sokszor szennyezett vizet minél gyorsabban a határainkon kívülre tereljük. Nem túl nagy pazarlás ez mostanság, amikor mind nagyobb értéket tulajdonítanak az édesvíznek? S vajon javulhat-e a helyzet, ha sorra üzembe helyezik a Tisza mellé tervezett tározókat, melyek közül egyelőre kettő épült meg?

SL: Akadt már néhány legendás név a magyar vizesszakmában, az egyikük Kvassay Jenő, akit a róla elnevezett zsilipről ismerhet az utókor. Vagy harminc éven át vezette az ágazatot: nemcsak jó szakember volt, de jó politikus is, aki nagyon sok mindent el tudott érni a parlamentben - az első világháború előtt, alatt, egészen a húszas évekig. Kvassay már akkoriban azt szerette mondani: "Utódaink útja és a mi eddigi utunk egymással homlokegyenest ellenkeznek: mi a folyók szabályozásával azok vizét gyorsan levezetni törekedtünk, addig unokáink gátakkal fogják eltorlaszolni és az országban visszatartani." Szerintem Kvassaynak az öntözéstől függetlenül is teljesen igaza volt, s az árvízi stratégiának a vízvisszatartáson kellene alapulnia. A most érvényes Vásárhelyi-terv valami ilyesmit is céloz: arra hivatkozik, hogy a legnagyobb árvízszintek folyamatosan emelkednek, vannak olyan helyek, ahol az utóbbi száz évben 2-3 méterrel magasabban tetőznek a folyók, mint annak előtte. Ennek az okát pontosan nem ismerjük. Annyi biztos, hogy a vízben lebegő anyag, a hordalék lerakódása folyamatosan feltölti a hullámtereket - ez a feltöltődés bizonyos mérések szerint elérheti az 1-1,5 métert. Márpedig ez a gátak közé fogott folyón növeli az árvízi magasságot is. A másik ok hipotetikusan a területfejlesztés változásaiban, az erdőirtásban, a települések burjánzásában, az út és autópálya-hálózat sűrűsödésében rejlik. Ehhez jöhet hozzá egy esetleges harmadik tényező, az éghajlatváltozás. Hiába emeljük a töltések koronaszintjét, az árvizek mind magasabban tetőznek. Éppen ezért született a szelepként működő oldaltározók terve, amelyekbe egy bizonyos vízszint felett kiereszthető a fölösleg. Ezen tározók kiosztása és Balatonnyi befogadói kapacitása olyan volna, hogy egy méterrel csökkenthetné a legnagyobb vízszinteket. Ez egy szép gondolat, de igen költséges projekt. A parlament ugyan rábólintott, de az alultervezett büdzséből pusztán két tározóra futotta eddig, és a program további sorsa teljesen bizonytalan. Ráadásul ezek az építmények igen különös és nem túl szép látványt nyújtanak, miközben használatba csak ritkán, tíz-húsz évente egyszer kerülnek. Másfajta elképzelések szerint a Tisza mentén minimum Balatonnyi méretű mélyártér található, s ezeket is fel kellene használni árvízi védekezésre - a mesterséges tározók mellett -, s többé-kevésbé természetes körülmények között kiengedni az eddig mentett, de alapvetően ártéri területekre. Erre az ellenzők azt mondják, hogy mindez szép idea, de sok esetben már a belvíz elönti ezeket az ártereket, s nem marad hely a folyó fölöslegének. Itt a vizesszakma vitatkozik saját magával - igazából egy ilyen kérdést eldönteni csak íróasztal mellett nem nagyon lehet, éppen ezért ki kellene próbálni élőben, a valóságban is. Csakhogy ehhez éppúgy hiányzik a pénz, mint a döntéshozói akarat.

MN: Az érintetteket, a környéken lakókat is meg kellene győzni a tervek hasznáról és szépségéről, hogy belemenjenek e kísérletbe.

SL: A Vásárhelyi-terv kapcsán számos lakossági fórumot tartottak, és ott úgy próbálták meggyőzni a környékbelieket, hogy fejlesztéseket ígértek. A települési polgármesterek elsősorban szennyvíztisztítót, tiszta ivóvizet kértek, az árvízvédelem kevésbé foglalkoztatta őket. Márpedig az árvíz, a belvíz és az aszály elleni komplex védekezés azért is fontos lenne, mivel jelenleg hihetetlen, alig felmérhető pazarlás folyik e területen. Saját számításaim szerint évente átlagosan - ez persze nem egyenletesen oszlik meg évenként - 25 milliárdot költünk árvízi védekezésre, kármentésre és újjáépítésre, de évente átlagosan ennyibe vannak az aszálykárok is. Ehhez képest a belvízelhárítás évi 5-10 milliárdja szinte potomság. Ha egyszer végre elhatároznánk magunkat, és rászánnánk az ügyre tíz évet, rendbe tehetnénk az árvíz, a belvíz elleni védekezés és az aszálykár-elhárítás rendszerét. Hosszú távon így már lényegesen olcsóbban úszhatnánk meg a védekezést, oly módon, hogy a föld, a természet és a mezőgazdaság is nyertese lenne a megoldásnak.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.