Mit ígér Vitézy Dávid Budapestnek?

Várost álmodik

Belpol

Sokkal több van ebben a városban, üzeni a budapestieknek Vitézy Dávid, akinek alig van olyan ígérete, amelynek ne örülnénk. Ezek azonban inkább a közlekedési szakemberből lett politikus képzelőerejéről, mintsem egy városvezetés valódi lehetőségeiről tanúskodnak.

Január végén hivatalosan még be sem jelentette indulását, a Medián azonban már 23 százalékra mérte a népszerűségét, s ez a mutató azóta nőtt. A főpolgármesterségért függetlenként, de az LMP támogatásával is induló Vitézy Dávid a június 9-i önkormányzati választáson a sötét ló lehet, igaz, máig sokan kételkednek abban, hogy nem fideszes küldetést teljesít. A minap közzétett 101 pontos programjából egy modern, összetartó és kreatív nagyváros képe sejlik fel, amelyben egyformán megfér a macskamenhelyek gyarapítása és egy Szomszédok-lakásmúzeum, a fő csapásirány azonban a közösségi közlekedés fejlesztése. Két fő riválisa, Karácsony Gergely főpolgármester és Szentkirályi Alexandra (Fidesz–KDNP) programja közel sem ilyen részletes. Előbbi stabil ellenzéki identitást, országon belüli városi köztársaságot ígér, utóbbi pedig lényegében csak annyit, hogy ő nem Gyurcsány Ferenc embere.

Hogy Vitézy Dávid kinek az embere, arra nem ebben a cikkben fogunk válaszolni. Az egykori villamosmániás csodagyerek pályáját csak néhány hívószóval ismertetjük. Tizenöt évesen üstökösként tűnik fel a BKV-t látványosan kritizáló Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesületben (VEKE), és már ezekben az években privilegizált családi háttere miatt támadják (anyja Hankiss Ágnes, a Fővárosi Közgyűlés Fidesz-frakciójának korábbi tagja, EP-képviselő, a családfa oldalsó ágán a nem vérrokon Orbán Viktort is megtaláljuk). Ennek is köszön­hető, hogy 25 évesen, Tarlós István főpolgármestersége idején a BKK vezérigazgatója lesz. A központ vállaltan a Transport for London mintájára jön létre, éltetői szerint hatékonyabb, versenyképesebb, ám kritikusai a költséges volta miatt bírálják. S bár a BKK urától, Vitézytől egykori harcostársai közül sokan elfordulnak és vezetői képességeit megkérdő­jelezik, a közlekedésszervezés van annyira bonyolult és mindennapokra ható téma, hogy mindenkinek más a véleménye róla. Talán ennek is köszönhető, hogy Vitézy pártok felett lebegő, független szakértői imázsa két évtized alatt sem kopott el. Az, hogy 2014-ben Tarlós István végül elbocsátotta a BKK éléről, csak erősítette ezt a képet. Nem tudjuk, pontosan miért került erre sor – a menesztését arra szokták fogni, hogy az akkori fideszes főpolgármester az aszfalt híve volt a zöldfejlesztések ellenében –, de pár évvel később szintén furcsán kellett távoznia egy másik szervezet éléről. Vitézy előbb az akkori Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, majd onnan a Közlekedési Múzeum vezetőjeként folytathatta, közben szívesen tört borsot Tarlós orra alá – többek között a Putyin-közeli cég által végrehajtott 3-as metró felújítását bírálta –, aki aztán libsizve, „tütüzve”, diszkógömböt emlegetve küldte el a fenébe egykori beosztottját. 2020-ban létrejött a Budapesti Fejlesztési Központ, amelynek első és végül egyetlen vezetője lett. Vitézynek ekkor egy ún. emberarcú fideszessel, az azóta parkolópályára állított Fürjes Balázzsal kellett együtt dolgoznia. Az „ellen-Városházának” csúfolt intézménynek a Budapestnek szánt EU-s források fölött kellett volna diszponálni – egészen addig, míg Lázár János a legendás piros golyóstollával ki nem húzta az egészet. Nem csoda, hogy Vitézy 2022 májusában otthagyta a kiüresített állami céget.

Hogy a Fidesznek örökre sikerült elvenni Vitézy kedvét a velük való együttműködéstől, arra nem esküdnénk meg a programja alapján. „Ez a program nem arra a szcenárióra készült, hogy örökké Lázár János a közlekedési miniszter” – mentegetőzött a Totalcar podcastjében, hiszen, ahogy látni fogjuk, számos ígérete azon az előfeltételezésen alapul, hogy ő majd ki tud egyezni Orbán Viktorral.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Mi, a színek

  • Kiss Annamária

Már az elején világos, hogy a színeknek jelentőségük lesz. A gárda egyik fele piros és fehér ruhát visel, vannak, akik talpig pirosban játszanak, mint az életre kelt Mefisztó (Szacsvay László) is (jelmez: Nagy Fruzsina). A hatalom kiszolgálói, a megalkuvók púderrózsaszínben virítanak.

Perpatvar mobile

A XXI. magyar tánc – e-moll hangneme ellenére életteli verbunkos – szinte csak szignálként szolgál a Fesztiválzenekar Brahms-koncertjén: természetesen arra várunk, hogy a hegedűre és csellóra írt Kettősverseny felcsendüljön, amelynek komponálását maga a szerző egy levelében „mulatságos ötletnek” nevezett. Nem véletlenül: ez egy hálátlan műfaj.

Huszonhét másodperc

  • Pálos György

A történet közismert: az indiai-brit származású, jelenleg az Egyesült Államokban élő Salman Rushdie-ra az 1988-ban megjelent Sátáni versek című regénye miatt Homeini ajatollah a megjelenést követő évben kimondta a fatvát, amely szerint minden muszlim joga és kötelessége végrehajtani rajta a halálos ítéletet.

Kampány

Amikor az idiotizmus a megszokottnál is erősebben tombolt egy aktuális kampányban, egy-egy mondat erejéig rendre kitértünk arra: a Fideszben vajon mit gondolhatnak odafönt a saját szavazóikról? Mire taksálják őket, akik döntenek arról, hogy milyen ún. narratívával etessék azt a tömeget, amelynek a jólétüket (tízemeletes jacht, orangerie meg fakazetta, lásd mint fent) köszönhetik. (Persze, pontosan tudjuk a választ: az urak számára annyit érnek a híveik, amennyijük van.)

Elandalodni Andalúziában

Spanyolhon. Tarka hímü rét. Tört árnyat nyujt a minarét. Bús donna barna balkonon mereng a bíbor alkonyon… álljunk csak meg egy pillanatra, nem is oly bús, inkább vidám, széles mosolyához milyen jól áll ez a fess ezredes! Aire fresco… hermosos caballos… bien, mi coronel. Jerez szőlővesszeiről szakadatlan csepeg valami kis nektár.

Az élet kapuja

  • Jeszenszky Géza

Sokan, de talán nem elegen érezzük ebben az országban, hogy sokszázadnyi megpróbáltatás, tragédia után a magyarság hajója a NATO- majd az EU-tagsággal biztos kikötőben horgonyzott le. A mostanában sokat emlegetett író, Herczeg Ferenc Az élet kapuja c. történelmi regényének címét kölcsönözve, Magyarország előtt kitárult az élet, a jobb jövő kapuja. Nemcsak előttünk: az egykori szovjet tömb valamennyi, 1990-ben szabaddá vált országa előtt.

Viszlát, Észak, viszlát, Nyugat!

  • Ljupcso Popovszki

Május 8-án országgyűlési és elnökválasztást tartottak Észak-Macedóniában. A VMRO-DPMNE párt tönkreverte a 2017 óta kormányzó baloldalt: 58 mandátumot szereztek a 123 tagú törvényhozásban, az Európa-párti Szociáldemokrata Unió az eddigi 41 helyett csak 18-at. A VMRO-DPMNE jelöltje nagy fölénnyel nyerte az elnökválasztást is. Hogyan jöttek vissza a játékba az egykor Nikola Gruevszki által vezetett nacionalisták?

 

A hárítás magasiskolája

Az állami gondozottaknak járó otthonteremtési támogatásból vett egy lerobbant csanádpalotai házikót Alexandra. Az ingatlanvásárlásra a kijelölt utógondozó és az illetékes gyámhivatal is rábólintott. Most viszont újszülött kisfiával nem engedi visszaköltözni oda a helyi gyermekjóléti szolgálat.

 

Eltérő nézőpontok

A legtöbb szavazatot kapta az ellenzéki pártok közül 2018-ban, manapság viszont stabilan 5 százalék alatt mérik őket. Jellemző, hogy a júniusban újrainduló jobbikos polgármesterek inkább egyesületi színekben próbálkoznak. A pártban vannak, akik szerint hamarosan vége a dalnak.