Vihar a koalícióban - Szelet vetett

  • M. László Ferenc
  • 2008. április 3.

Belpol

Eltaktikázta magát a miniszterelnök a szombati pártértekezleten: az SZDSZ frakciója, majd ügyvivő testülete két nappal később a kormányból való kilépéssel válaszolt az egészségügyi miniszter leváltására vonatkozó bejelentésre. A liberálisok visszatérésének feltétele: Gyurcsány Ferenc távozása.
Eltaktikázta magát a miniszterelnök a szombati pártértekezleten: az SZDSZ frakciója, majd ügyvivő testülete két nappal később a kormányból való kilépéssel válaszolt az egészségügyi miniszter leváltására vonatkozó bejelentésre. A liberálisok visszatérésének feltétele: Gyurcsány Ferenc távozása.

"De tudja - és ezt Navracsics frakcióvezető úrnak mondom -, ha ilyenek a tanácsadóik, akiknek öszszességében annyi jutott eszükbe, hogy a miniszterelnök most egy nagyszabású kormányátalakítással fog majd úgymond szorult helyzetén túllenni, akkor most mondhatom önnek, szerintem ideje lenne végiggondolni, hogy rendben vannak-e a tanácsadóik, mert nyugodtan mondhatom, hogy most igen nagy bakot lőttek" - ezekkel a szavakkal tagadta a kormányfő a népszavazás utáni parlamenti vitában, hogy Horváth Ágnes vagy más minisztere leváltásán gondolkodna. Ám rövidesen kiderült, az ellenzéki frakcióvezető mégsem fogott anynyira mellé, Gyurcsány az MSZP március 29-i pártértekezletén az összegyűltek ovációja közepette jelentette be az egészségügyi tárcavezető menesztését.

"Gyurcsány Ferenc a Gyurcsány-kormány programjára mondott nemet, felmondta együttműködésünk alapjait" - ezt már Kóka János, az SZDSZ elnöke mondta hétfőn a Házban, jelezve, nem kívánnak egy olyan kabinetben tevékenykedni, amely kihátrál saját programja, a korábban meghirdetett reformok mögül. A népszavazást követő napokban a Magyar Szocialista Párt erős emberei egyre hangosabban gyakorolták a jus murmurandit (lásd: Szőrmentén, Magyar Narancs, 2008. március 20.). Nagy nyomás nehezedett a kormányfőre, hogy vonja vissza a pénztártörvényt, és írja át a liberálisokkal tavaly újrafazonírozott koalíciós szerződést, amely tartalmazza a magántőke biztosítói oldalon történő bevonását. "Pénztártörvény és magántőke: mindkettő szitokszóvá vált a pártban, egyben az SZDSZ és a referendumbukta szinonimája" - mondta a Narancsnak a szocialisták egyik prominense.

Információink szerint Horváth Ágnes felállítása már két hete eldöntött tény volt az MSZP vezetésében, Gyurcsány komoly kockázatot vállalt volna, ha ragaszkodik a miniszteréhez. Ráadásul március 26-án a koalíciós felek úgy álltak fel a tárgyalóasztaltól, hogy a pénztártörvény ügyében jottányit sem közelednek az álláspontok. A szocialisták tavalyi javaslatukat erőltették, mely szerint az állami tulajdonban maradó 6-7 regionális biztosító versenyezne a polgárok megrendeléseiért, de az SZDSZ is előhúzott egy régi-új elképzelést, amely lehetővé tette volna az üzleti biztosítók megjelenését az egyben tartott OEP mellett. A felek lényegében visszatértek a tavalyi lovasberényi lövészárkokba (részletesen lásd: Élire állítják, Magyar Narancs, 2007. június 14.). A nagy nyilvánosság előtt Mesterházy Attila, az MSZP harmadik hullám platformjának vezetője, az országos elnökség tagja borította ki a bilit, aki a szerdai egyeztetést követően felszólította a miniszterelnököt, kezdeményezze a koalíciós szerződés felülvizsgálatát, állítsa le az egészségbiztosítás átalakítását és az adóreform előkészületeit. Hozzátette, amennyiben a liberális párt nem hajlandó a kompromisszumra, meg kell fontolni a koalíció felbontását. Szocialista forrásaink szerint Mesterházy "önérvényesítő" magánakcióján az MSZP-frakció is kiakadt - annak ellenére, hogy bejelentését előzetesen egyeztette a vezetéssel -, ugyanis a múlt hét közepén a képviselőcsoportban még az volt az általános vélemény, hogy nem szabad fölöslegesen konfrontálódni a szabaddemokratákkal.

Ám rövidesen kiderült, hogy Mesterházy csak kiengedte a szellemet a palackból, a párttagság, a középkáderek az SZDSZ-t hibáztatják a népszavazási vereségért, úgy érzik, az MSZP-re erőltetett liberális politika miatt veszítették el a referendumot és került mélypontra a szocialisták népszerűsége. Pénteken már maratoni vita alakult ki az MSZP elnökségi ülésén. A miniszterelnököt felbosszantotta, hogy az utóbbi napokban az elégedetlenkedők név nélkül bírálták a sajtóban a reformokat, panaszkodtak a vezetési módszerek miatt, folyamatosan szivárogtattak. Gyurcsány "kard ki kard!" alapon felszólította a bírálóit, hogy vállalják a megmérettetést vele szemben, már nyáron tartsanak tisztújítást. Úgy tudjuk, az elnökség egy része támogatja az ötletet, szívesen előre hoznák a 2009 elejére tervezett kongresszust, ám teljes tisztújítást követelnek, ugyanis tartanak attól, hogy a jelenleg mandátummal bíró küldöttek csak megerősítenék a kormányfőt a pártelnöki tisztségben. Információink szerint ennek az ötletnek Baja Ferenc az egyik legfőbb támogatója, aki azt is fontosnak tartaná, hogy a tisztújítást kössék egybe a problémák kibeszélésével, az új irány kidolgozásával. Csakhogy az elnökség java nem pártolja ezt: jól tudják, hogy a tagság körében a kormányfő még népszerű, ráadásul a jelenlegi nehéz helyzetben senki nem vállalja az igen rossz állapotban lévő párt felrázását. "Magára hagyják Gyurcsányt, várják, hátha kivérzik" - elemezte a helyzetet az egyik forrásunk. Lendvai Ildikó is ellenezte a tisztújítást, azon az állásponton volt, hogy az amúgy is padlóra került MSZP-nek nem hiányzik a párton belüli feszültségek szítása. Végül a kormányfő, látván, hogy nincs egyértelmű álláspont, levette a kérdést a napirendről, de hangsúlyozta, ezzel a belső vitákat nem lehet megspórolni.

Ilyen előzmények után került sor a szombati pártértekezletre, ahol a nehéz helyzetbe került miniszterelnök az előremenekülést választotta. Eredetileg a gyűlést - amely még csak nem is szerepel a párt alapszabályában - azért hívták össze, hogy Gyurcsány februárban meghirdetett, "Munka, tudás, tulajdon" programját ismertessék, de a népszavazási trauma miatt amolyan kibeszélőshow-vá változott. A pártelnök pedig kihasználta a helyzetet, olyan témákat válogatott be a beszédébe, amelyek föllelkesítették a vidékről érkezett szocialista küldötteket, párttagokat. Némi önkritika után élesen bírálta a szélsőjobboldallal kokettáló ellenzéket, kritizálta a magát függetlennek valló - "a nemzeti progresszió és a gazdasági populizmussal fűszerezett radikalizmus" közt választani nem tudó - értelmiséget, majd reformblablával és reformgőggel vádolta a koalíciós partnert - hatalmas tapsot generálva a csarnokban. Miután megnyugtatta a hallgatóságát, hogy a koalíciós megállapodás nem szentírás, bejelentette: a "reformpolitika mögül a szükséges támogatás és bizalom olyannyira kiment, hogy ebben közösen, egymás teljesítményét elismerve új megoldásokat kell találnunk, és ehhez hitelesítő új minisztert". A szónoklat nem volt hatástalan, a vidéki küldöttek többsége elégedetten tért haza - az egyes témák megvitatására összehívott szekciók pedig össze sem ültek. A miniszterelnök elérte a célját, megerősödve távozott a pártértekezletről.

Csakhogy a koalíciós partner irányában eltaktikázta magát. Bár az első SZDSZ-es nyilatkozatok még megengedők voltak (Horn Gábor szerint a reformok a tartalomról és nem a személyi kérdésekről szólnak, igaz, ez éppúgy értelmezhető Horváth Ágnes, mint Gyurcsány kezének az elengedéseként), pár órával később a liberálisok kiadtak egy közleményt, amelyben leszögezték: Gyurcsány ajánlata elfogadhatatlan, Horváth Ágnes továbbra is élvezi a párt bizalmát. Kétségtelen, a kormányfő nem számított ilyen kemény reakcióra - ezt az ATV-nek adott hétfői interjújában is elismerte. Állítólag a múlt szerdai koalíciós egyeztetés után Kóka és Horn Gábor elismerték, hogy a pénztártörvény politikailag védhetetlen, Horváth személye pedig akadály a reformok folytatásában - és távozása estén még menthető lenne az egészségügyi reform egy része. Úgy tudjuk, Kókáék morfondírozását Gyurcsány beleegyezésként értelmezte, ezért mert szombaton előállni a miniszter menesztésével. Ezt a narratívát némileg gyengíti az SZDSZ következetes kiállása a miniszter mellett: a referendum után több alkalommal megerősítették Horváthot, Kóka egyenesen leárulózta azokat, akik az SZDSZ-ben a népszavazási vereség miatt fölvetették az egészségügyi tárcavezető felelősségét.

Persze az sem hagyható figyelmen kívül, hogy a tavalyi elnökválasztáson történt visszaélések miatt Kóka legitimitása nem túl izmos, az SZDSZ vezetőjének kifejezetten jól jött a jelenlegi koalíciós viszály. (Az MSZP-s parlamenti padsorokban hétfőn Kóka felszólalásáig az az összeesküvés-elmélet terjedt, hogy az egész vita színjáték, melyet a két meggyengült pártelnök közösen talált ki.) Gulyás József ügyvivő vasárnap azt nyilatkozta a Kossuth Rádiónak, hogy Fodor Gábor hívei is támogatják Horváthot, "az SZDSZ-t nem lehet felszalámizni" - a párt összezárt az egészségügyi miniszter mögött. Csakhogy a háttérben már javában zajlott a taktikázás. Kóka szűkebb stábja - Magyar Bálinttal, Molnár Lajossal és Pető Ivánnal kiegészülve - kidolgozott egy forgatókönyvet, melynek a koalícióból való kiugrás volt a végeredménye. Ám az egyeztetésekre Fodorékat nem hívták meg, információink szerint attól tartottak, hogy a környezetvédelmi miniszter - saját pozícióját erősítendő - a háttérben esetleg kiegyezik Gyurcsánnyal.

A hétvégén a Narancs több vidéki SZDSZ-es politikust is megkeresett, akik hazardírozásnak nevezték a kormányból való kilépést. Attól féltek, hogy a kiugrás előre hozott választásokat eredményezne, és a végén még a liberálisok juttatnák kétharmados többséghez Orbán Viktort. Volt olyan régi motoros politikus, aki úgy vélte, eleve rossz döntés volt az egészségügyet bevállalni, mert egy öt-hat százalékos párt nem rendelkezik akkora támogatottsággal, amellyel egy ágazati reformot keresztül lehet vinni. Az egyik nagy tekintélyű, a pártból évekkel ezelőtt távozott prominens szerint sem az MSZP-nek, sem az SZDSZ-nek nincs vészforgatókönyve, így a népszavazás óta egyik rossz ad hoc döntést hozzák a másik után.

A hétfő reggeli frakcióülésen is volt némi vita. Fodor, illetve Horn Gábor puhább álláspontot foglalt el, nem tartották jó ötletnek a miniszterelnöknek címzett ultimátumot. Felvetették, hívják meg Gyurcsányt a következő ülésre, hogy ott magyarázza meg a szombati bejelentését. Csakhogy a liberális képviselők többsége berágott a miniszterelnök pártértekezleti beszédére, hallani sem akartak kompromiszszumos megoldásról. "Feltörölte velünk a padlót, hogy mentse a bőrét" - dohogott az egyik prominensük. "Ezen a frakciótanácskozáson hosszú idő után először éreztem azt, hogy jó liberálisnak lenni" - jegyezte meg egy másik SZDSZ-es potentát. Mivel az ügyvivők többsége a képviselőcsoportnak is tagja - Demszky Gábor főpolgármester is megjelent a tanácskozáson, hogy támogatásáról biztosítsa az egybegyűlteket -, a frakcióban pedig délelőtt egyhangú döntés született, előre borítékolható volt a testület (üt) esti döntése. A szabaddemokrata miniszterek kedden benyújtották lemondásukat, április 30-i hatállyal távoznak a kormányból - rövidesen összehívják a küldöttgyűlést, amely várhatóan megerősíti az országos vezetőség döntését. Résnyire azért nyitva hagyták az ajtót: a tervek szerint több koalíciós egyeztetést tartanak a héten, ahol a szakítás részleteiről tárgyalnak, ám a liberálisok azt is fölvetették, hogy ha az MSZP kormányfőt cserél, akár vissza is térnének a kabinetbe.

"Lám, az elvszerűség pártja, amely úton-útfélen deklarálja, hogy a személyi kérdések nem, csak a reformok foglalkoztatják, most Gyurcsány fejét követeli" - tett ironikus megjegyzéseket az SZDSZ felvetésére a szocialisták egyik vezető politikusa. Lapzártánk idején az MSZP elnöksége visszautasította a liberálisok ajánlatát. Bár a miniszterelnök a Friderikusz Sándornak adott interjújában - melyet az SZDSZ testületi ülése előtt vettek fel - még azt nyilatkozta: "kisebbségi kormányzásra gondolnom sem szabad", úgy tűnik, a szocialista-liberális koalíció, a második Gyurcsány-kormány története lezárult.

A kicsi is szép

Az SZDSZ-es miniszterek visszavonása csak akkor lehetséges, ha a liberális tárcavezetők egyenként beadják a lemondásukat, és a kormányfő el is fogadja a kormányból való távozásukat. A kormányzati helyettesítési rend szerint a feladatok ellátását ideiglenesen egy másik tárcavezető veheti át - ha a miniszterelnök másképp nem rendelkezik -, így Horváth Ágnes helyére Hiller István ugorhat be, Kákosy Csabát Lamperth Mónika, Fodor Gábort Gráf József pótolhatja. A majdani új jelölteket meghallgatják a parlamenti bizottságok, ám akkor is miniszterek lehetnek, ha nem kapják meg az illetékes országgyűlési testület támogatását. A parlament csak a kormányfő személyéről és a programjáról szavaz, a tárcavezetőkről nem, őket a miniszterelnök javaslatára a köztársasági elnök nevezi ki. Tehát Gyurcsány Ferenc különösebb nehézségek nélkül működésbe hozhatja kisebbségi kabinetjét, a végrehajtó hatalom a napi ügyeket könnyűszerrel menedzselheti parlamenti többség nélkül is, különösen, hogy elég tíz - SZDSZ-es vagy MDF-es - képviselőnek nem megjelenni az ülésteremben a határozathozatalkor. Az első gondok a 2009-es költségvetési törvény megalkotásakor merülhetnek fel, amikor a kormánynak mindenképpen támogatókat kell keresnie az MSZP-frakción kívül. Még akkor sem dől össze a világ, ha január 1-jén nincs új büdzsé, a kifizetések a korábbi költségvetés előírásai szerint folytatódnak, igaz, egy ilyen helyzetbe kerülő kormányt már senki - így a deficitet finanszírozó pénzpiac - sem venne komolyan. Előre hozott választásokra csak akkor van lehetőség, ha a parlamenti többség az Országgyűlés feloszlatásáról dönt - és tekintettel az SZDSZ rossz népszerűségi mutatóira, ez a közeljövőben nehezen képzelhető el. A képviselők legalább egyötöde (78 fő) a miniszterelnökkel szemben írásban bizalmatlansági indítványt nyújthat be, melyet az alkotmány szerint a kormánnyal szembeni bizalmatlansági indítványnak kell tekinteni. Ám ebben az esetben meg kell nevezni az új miniszterelnököt, aki számíthat a többség támogatására - azaz a Fidesznek, az MDF-nek és a kereszténydemokratáknak közös jelöltet kellene állítaniuk, és néhány liberálist is át kellene csábítaniuk a maguk oldalára. (Egyébként, ha a Fidesz-KDNP csoport bármilyen parlamenti akcióba kíván kezdeni, további 32 honatya támogatását kell megszereznie a siker érdekében.) Amennyiben a kormány lemond és a parlamentnek negyven nap alatt nem sikerül az új miniszterelnököt megválasztania, az Országgyűlés mandátuma automatikusan véget ér, új választásokat kell kiírni. Hasonló helyzet áll elő, ha a kabinet maga kér bizalmi szavazást valamely törvény kapcsán, és a parlament egy ülésszakon belül négy alkalommal is megvonja a bizalmat a kormánytól.

Damoklesz-kard

Az Albert házaspár népszavazási kérdése már hetek óta az utcán van, április 13-án kell benyújtani az összegyűjtött aláírásokat hitelesítésre az Országos Választási Irodának. Ha figyelembe vesszük az ez utáni jogorvoslati lehetőségeket - illetve az Országgyűlés és az Alkotmánybíróság nyári szünetét -, akkor leghamarabb októberben vonulhatunk az urnákhoz. Ám ez a kérdés a több-biztosítós egészségügyi modellre vonatkozik, márpedig a pénztártörvény egyetlen nemzeti biztosítón alapul - vagyis az igenek győzelme valószínűleg nem kötelezné törvénymódosításra a parlamentet. Ezt a beterjesztők is tudják, ezért az elmúlt egy évben számos új kezdeményezéssel álltak elő, többször újrafogalmazták a kérdéseiket - már csak azért aggódnak, hogy beérik-e egymást a felvetéseik (a referendumfolyam előbb-utóbb kifárasztaná a választókat). Ezt szerették volna elősegíteni, amikor az OEP privatizációjának tilalmát megfogalmazó - már hitelesített - kérdésüket előbb visszavonták, majd újra beterjesztették, ám az Alkotmánybíróság (szembemenve korábbi döntéseivel) március 12-én megtagadta a kérdés hitelesítését. A taláros testület úgy ítélte meg, a házaspár eljárása sérti a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás elvét, ezért visszadobta a kezdeményezést. Csakhogy ez a döntés nem szegte sem Alberték, sem a nyomukban járók kedvét: az elmúlt hetekben az OVB számos olyan kérdést tárgyalt, amely az egészségbiztosítási reform egyes elemeit veszi célba. A testület március 18-án engedte át azt, amely magának a pénztártörvénynek a hatályon kívül helyezését szeretné elérni - ha ez a próbálkozás veszi az összes jogorvoslati akadályt, 2009 elején újból voksolhatunk.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.