Egy szentesi gyilkosság utóélete

Anya vásárolni ment

Bűn

Kétéves volt a kislány, amikor az anyja eltűnt. A gyermekelhelyezési perben az apjának ítélték. Az apa most megint tárgyalásra vár – előzetesben. Ha a vád bebizonyosodik, az azt jelenti, hogy a hamarosan tizennyolc éves szentesi lány a mellett az ember mellett nőtt föl, aki megölte az anyját.

Krumplis tésztát főzött vacsorára, beáztatta a mosnivalót, és a párjának, aki éjszakai műszakban dolgozott Kecskeméten, SMS-t írt: „Jó éjszakát, vigyázz magadra, szeretlek. Reggel várunk.” Ezt lehet tudni Koncz Judit utolsó otthon töltött, 2006. július 21-i estéjéről – azt nem, hogyan tűnt el a kislánya mellől.

A 26 éves nő Szentesen, a Dózsa György utcában lakott új élettársával és a kétéves gyerekkel. Az, hogy eltűnt, úgy derült ki, hogy előző élettársa, a kislány 43 éves apja, D. L., aki a kislányért jött láthatásra, szólt Judit szüleinek, akiknek ugyanabban az utcában van a háza, hogy nem tud bejutni Juditék lakásába. A nagyapa jött, átmászott a kerítésen, és odabenn egyedül találta a gyereket, aki mesét nézett. A DVD-t végtelenített lejátszásra állították, nem lehetett megállapítani, mikor. Judit a jelek szerint egy szál hálóingben, papucsban tűnt el, a biciklije sem volt meg. A házőrző kuvaszt kimúlva találták, méreg végzett vele. Később előkerült a kertből Judit fél pár fülbevalója is.

Azt beszélik a városban

A rendőrség eltűnés miatt indított közigazgatási eljárást, de kiskorú veszélyeztetése címén is kereste Juditot. A rendőrök a Dózsa György utcai háznál – ezt később a helyi bűnügyi osztályvezető nyilatkozta – nem találtak olyan nyomot, ami arra utalt volna, hogy a nőt meggyilkolták, elrabolták vagy más bűncselekményt követtek volna el ellene. A kuvasz megmérgezése miatt állatkínzás címén indítottak eljárást ismeretlen tettes ellen.

Azt, hogy a nő nem eltűnt, hanem meggyilkolták, és a tettes a kislány apja lehet, sokan gyanították; a Zsaru magazinnak egy olvasó levelet is írt erről. A gyanút az erősítette a szentesiekben, hogy Koncz Judit lépett ki a D. L.-lel fenntartott élettársi kapcsolatból, amikor a férfi betörések és lopások miatt másfél éves börtönbüntetését töltötte Németországban – márpedig D. L.-t nem olyan embernek ismerték, aki ilyen helyzetbe simán belenyugodna. Szórakozóhelye volt Szentesen, a hangerő miatt állandóan vitában állt a hatósággal és a szomszédokkal. Az egyiknek, aki panaszt tett a söröző működésére, leégett az autója. Akadt olyan haragos, akinek valahogy lecsó ömlött a zongorájába, másnak a szőlőültetvénye pusztult ki, miután valaki elvagdosta a tőkék gyökereit. A város jegyzője, Sztantics Csaba megtiltotta a zeneszolgáltatást a sörözőben, és miután a határozatát D. L. nem vette figyelembe, bírságot szabott ki. Ezután egy tégla repült be a jegyző lakásába.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.