Az Operaház a szakszervezetekre hárítja a felelősséget a szexuális zaklatási botrány miatt

Bűn

A szakszervezetet is hibáztatja az Operaház a vezető beosztású munkatársa szexuális tartalmú zaklatásairól szóló panaszok miatt. A menedzsment szerint az érdekvédők az üggyel akarnak nyomást gyakorolni az intézményre a közalkalmazotti státusszal kapcsolatos jogviszonyváltás miatt. A szakszervezet visszautasítja a feltételezett összefüggést.

Az Operaház vezető beosztású munkatársának szexuális tartalmú zaklatásáról megjelent korábbi cikkünk előtti napokban körlevelet bocsátott ki a dalszínház menedzsmentje. A Főző Virág főigazgató-helyettes által jegyzett tájékoztatásban a menedzsment a szakszervezettel folytatott tárgyalásaival hozta összefüggésbe az ügy kirobbantását. Az egyeztetéseken arról volt szó, hogy a dalszínház érintett munkatársai ugyanúgy el fogják veszíteni közalkalmazotti státuszukat, ahogy ezt júliustól a szakképzési oktatókkal, vagy novembertől a Magyar Tudományos Akadémiáról leválasztott kutatóhálózat munkatársaival, illetve a közgyűjteményi dolgozókkal megteszi a kormány. A levélben e mellett a szexuális tartalmú zaklatások miatt indult vizsgálatról beszámoló Narancs.hu-ra is történt utalás - lapunk nevének említése nélkül.

Ahogy azt korábban megírtuk: az Operaház egy vezető beosztású férfi tagjáról két női énekkari tag azt állítja, emberi és női méltóságukban megalázó szexuális ajánlatokat tett számukra, a női kar tagjait pedig obszcén módon sértő mondattal instruálta egy próbán. A körlevélben ezzel kapcsolatban az olvasható: "A Magyar Állami Operaház sajnálatát fejezi ki, hogy a közalkalmazotti jogviszony munkaviszonyba történő fordításának és az ezt szegélyező, a szakszervezetekkel folytatott sajnálatosan meddő tárgyalásoknak idején akadnak valakik, akik az Opera és a posztján szakmailag támadhatatlan munkatársa nevét ilyen nyilvános inszinuációba keverik, és akad olyan orgánum is, amely az intézmény művészeti programja, működése, helyett efféle gyanúsítgatásokról írni érzi feladatának." A körlevél, amely névvel azonosítja a bepanaszolt vezető beosztású munkatársukat, megmagyarázza, miért nem történhetett zaklatás: ha a sértettek nem merik névvel vállalni, akkor elkövető sem lehet, tehát ügy sincs. "Egy 2020. március eleji szakszervezeti bejelentés nyomán az Opera vizsgálatot folytatott munkatársunk ellen (nevét kiemeltük a szövegből - a szerk.). A vád tiszteletlen, megalázó viselkedés és zaklatás, ugyanakkor az esetleges sértettek személyazonosságát a szakszervezeti vezetők nem fedték fel. A vizsgálat 2020 április végén történt lezárultáig egyes kijelentésekről kiderült, hogy idézetként hangzottak el a karigazgató szájából (tanúk is ezt állították), a megalázás és zaklatás esetleges sértettjei pedig végül egyáltalán nem jelentkeztek, így az Opera az esetet lezárta. Két hónappal a vizsgálat befejezése után ismeretlenek kivitték a vádat a sajtóba, így várható, hogy a közeljövőben egy országos hetilap áll elő az üggyel, amelynek tehát nincs sértettje, ebből fakadóan – értelemszerűen – elkövetője sem lehet." A dalszínház menedzsmentje a Narancs.hu-ra utalva úgy fogalmaz: "A Magyar Állami Operaház az adott sajtótermék etikai alapállására kénytelen hagyatkozni, hogy a szakmai munkáját példásan végző, az 20 éven át (…) működő munkatársunkat a névtelen levelek szintjén érkező vád nyomán pellengérre állítja-e – szomorúnak tartanánk, ha így lenne."

Az Operaház lapunknak küldött válaszában még egyértelműbben támadta a szakszervezeteket az ügy kapcsán. Szerintük az érdekképviselet ezzel revolverezi őket: "a szakszervezetek szivárogtatását a jogviszonyváltási tárgyalások – sajnos, megszokott – revolvertaktikája részének tekintjük."

Bárány Balázs, az Operaházi Dolgozók Független Szakszervezetének (ODFSZ) elnöke minderre reagálva azt mondta megkeresésünkre, hogy az Operaházban működő három érdek-képviseleti szervezet közül kettőnek is kérte a segítségét a két női énekkari tag, s a hallottak alapján a főigazgató-helyettesnél nyomban megbeszélést kezdeményeztek. A találkozón négyen vettek részt: a panaszokat továbbító szakszervezeti képviselő, a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetének képviselője, Főző Virág és ő maga. Bárány Balázs úgy emlékezett, az eset részleteit megismerve a főigazgató-helyettes egyre jobban megrökönyödött. A megbeszélést követően arról tájékoztatta őket, hogy Ókovács Szilveszter főigazgató belső vizsgálatot rendelt el, amiben azonban a szakszervezetek jelenlétét nem tartották kívánatosnak. A vizsgálat lefolytatásának módjáról, a bepanaszolt vezető illetve az esetleges tanúk meghallgatásáról, szembesítések tényéről felvett jegyzőkönyvek meglétéről és tartalmáról nem kaptak információkat azóta sem. A hosszúra nyúlt procedúra eredményéről - sokadszori megkeresésüket követően - mindössze egy fél oldalas értesítést kaptak, amely szerint a munkáltató nem állapított meg vétkes kötelezettségszegést.

false

Az ODFSZ elnöke úgy tapasztalta, a panasztételt követően hamarosan a munkáltató részéről valótlan tartalmú híresztelés kezdett terjedni, ami szerinte károsan befolyásolta a vizsgálat kimenetelét, és szándékoltan a szakszervezetek elleni hangulatkeltés eszközéül is szolgált. "Szakszervezetünk előtt nem világos, hogy az ügy nyilvánosságra kerülése milyen módon tudná befolyásolni a nemrégiben indult, jogviszonyváltással kapcsolatos - egyébként a munkáltató által gyakorlatilag szemfényvesztésnek gondolt, és akként is folytatott – tárgyalásokat" – fogalmazott Bárány, aki a revolvertaktika kifejezést nyelvileg sem tudja értelmezni, és a leghatározottabban visszautasítja. – Csakúgy, mint minden további, olyan elképesztően rosszindulatú munkáltatói állítást, vagy feltételezést is, amely a két ügyet álnok módon párhuzamba állítja – tette hozzá az ODFSZ vezetője

 

Mint megírtuk, az Operaház énekkarának két női tagja számolt be arról, hogy a vezető beosztású férfi több alkalommal egyértelművé tette szexuális közeledési szándékait. Obszcén szavakkal, ellentmondást nem tűrve tárta eléjük akaratát négyszemközti beszélgetések során. Úgy tudjuk, fizikai abúzusra nem került sor, a munkavállalóként kiszolgáltatott helyzetben lévő női kartagokra azonban az ismétlődő, erőteljes verbális agresszió is rendkívül megterhelően hatott, sokkolta őket, és a feszültség azóta sem oldódott bennük. Februárban fogyott el a türelmük, amikor egy próbán a következő magyarázatot fűzte az elvárt alakításhoz a Parsifalban viráglányokat játszó női kartagok számára: „A p*nátokon kell lecsúsznotok majd az asztalról, de ez nem lehet gond nektek, úgyis mind büdös kurvák vagytok.” A próbán elhangzottakon túl azt is bepanaszolták az egyik szakszervezeti képviselőnek, hogy a vezető beosztású férfi az ősszel tartott négyszemközti teljesítmény értékelő beszélgetéseken szexuális ajánlatot tett számukra, az elutasítókat burkoltan megfenyegette állásuk elvesztésével.

Az Operaház a vizsgálatról nem tájékoztatta a fenntartót: „mivel az üggyel kapcsolatos vád nem bizonyosodott be, semmilyen bizonyíték nem került elő, ezért a fenntartót nem volt szükséges tájékoztatni” – tudatta lapunkkal az intézmény, amelynek vezetése a rendőrségre szintén nem tettek bejelentést. Lapunk úgy értesült, a zaklatást elszenvedő két nő pszichológiai vizsgálaton is átesett, a szakember rendőrségi feljelentést javasolt a hitelesnek értékelt visszaemlékezéseik kapcsán.

Hogy valami történt, arra utal a vizsgálat hivatalos végkövetkeztetése: vezető munkatársuk kommunikációja rossz, azon érdemes változtatni. A változtatásra vonatkozó elvárásukat kérdésünkre az Operaház akként fejtette ki, hogy a kommunikációjában legyen körültekintőbb, az intézményben eltöltött 20 év és a közvetlen viszony dacára távolságtartóbban, érzelemmentesebben kell kommunikálnia.

Az operaházi körlevél zárását azért érdemes idézni. A dalszínházban dolgozókat így buzdítja munkájuk folytatására a főigazgató-helyettes: "Végezetül arra kérünk Mindannyiótokat, hogy extra módon bizonytalan és jelenleg kapaszkodó nélküli világunkban és különösen összetett, monumentális művészeti intézményünkben a jogszabályok, a személyes elhivatottság, a közönség tisztelete, az elvárható erkölcs, a jó ízlés és a józan, felelős gondolkodás jegyében tegyük dolgunkat és vigyázzunk egymásra, ahogy egymás jó hírére is, és vészeljük át így, együtt az esetleges nemtelen támadásokat".

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.