Nincs vége a megbocsátás után sem: újabb két nő vallott Marton Lászlóról

  • narancs.hu
  • 2017. október 26.

Bűn

Nem igaz, hogy senki sem tudott róla: Marton ügyei nyílt titoknak számítottak.

Bár csütörtökön Marton László az MTI-hez eljuttatott közleményben bocsánatot kért, s Sárosdi Lilla elfogadta a bocsánatkérést, az ügy korántsem ért véget. Újabb két nő jelentkezett.

Az Indexnek nyilatkozók egyike ugyancsak rajongóként került a Vígszínházba a 90-es évek közepén. Őt is beengedték megnézni a próbákat. Marton próbáján 17 éves korában járt először, elmondása szerint kedves és barátságos volt vele, majd többször mellé ült, és néha megsimogatta a combját is. Később egy premieren is mellé ült, és a sötétben rátette a lány kezét a saját combjára, majd a lány lábai közé nyúlt, de ő kivette onnan Marton kezét, és arra kérte, hogy ezt ne csinálja, a rendező erre megpaskolta a lábát, majd távozott.

„Visszaélt azzal, hogy pontosan tudta, nekünk fogalmunk sincs, mire megy ki az egész” – magyarázta a nő, aki szerint ilyen esetekben azért nem megy el onnan az áldozat, vagy azért megy vissza, mert képtelen elhinni, hogy egy általa tisztelt és megbecsült ember, egy szakmai nagyság valóban képes lenne ilyesmire.

A másik érintett története más, mint az eddigiek. Frissen végzett színházi szakemberként (nem színészként) került a Vígszínházba 2012-ben. „Mikor felkért, nagyon örültem, és kiválasztottnak éreztem magam. Az irodájában kezdtünk a munkához. Az első alkalommal elkezdtem mondani a gondolataimat a darabról, majd közbevágott, és belekezdett egy történetbe arról, hogy Kanadában egy igazgató megerőszakolt, molesztált lányokat, és csak nyitott ajtónál lehet tárgyalni azóta, ezt törvénybe is foglalták. Nem értettem, hogy ez most mi. Mindenesetre nálunk csukva volt az ajtó. Aztán idővel elkezdődött a combtapi. Vonakodtam, és nem nagyon értettem, mi van. Majd jött a mellem tapizása. Megpróbáltam odébb ülni, és kértem, hogy kávézóban dolgozzunk.”

A „megbeszélés” után a lány szólt egy-két szakmabelinek az esetről, mondván, azért ez egy kicsit furcsa. De ők azt mondták: „Ja, a tanár úr szereti a fiatal, csinos lányokat, jár a keze.” Aztán elkezdődtek a próbák, és a tapizás folytatódott.

A lány szerint az esetek nyílt titoknak számítottak, de inkább mindenki elfordította a fejét. Sőt, Marton egyik tanítványa szerint a Színház- és Filmművészeti Egyetem büféjében „viccként” terjedt a szóbeszéd.

„Féltem, azt hittem, tönkreteheti a karrieremet. És közben rengeteg ember el volt ájulva, milyen jó nekem, hogy a nagy Martonnal dolgozhatok ilyen fiatalon.”

Az ő történetében is volt fagyizás, sőt a rendező Londonba, de Kanadába is el akarta vinni magával, előbbi hely kapcsán egy exkluzív kastélyt emlegetett, ahol szépek a lányok, és mindenki azt csinálja, amihez kedve van, és akivel kedve van… A lány nem ment vele sehova.

Történetének úgy lett vége, hogy „lett egy másik fiatal lány. Borzasztó volt látni a történetét. Egyszer odajött hozzám a lány és azt mondta, tudja, hogy a tanár úr öreg, de akkor is olyan furcsa, hogy folyamatosan tapizza. Nagyon rosszul érzi magát. Ezen nagyon felbasztam magamat. Megkerestem a színházban egy-két embert, és mondtam nekik, hogy beszélnék erről a vezetőségnek, mert ez így gáz”. Mire azt a választ kapta: „Figyelj, azt fogják mondani, hogy csitri vagy, te leszel a hibás, téged fognak meghurcolni. Inkább fuss, menj el innen, hidd el, máshol sokkal jobb.”

(Index)

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”