Szigetek a politikai áramlatban

  • Ara-Kovács Attila
  • 2012. augusztus 3.

Diplomáciai jegyzet

Eléggé kétséges, hogy sokak érdeklődését felkelthetné a távol-keleti Kuril-szigetek – másik (japán) nevén az Északi Területek – hányatott sorsa, pedig ez a kietlen vidék ismét a nemzetközi politika homlokterébe került. Nem véletlenül, hisz az általuk képviselt probléma nem csak a második világháború utolsó zárványának számít, de geopolitikai súlya sem átlagos.

Július elején Dmitrij Medvegyev orosz miniszterelnök ismét ellátogatott a szigetcsoporthoz tartozó Kunasirira, távcsövével délre, az alig 20 kilométerre lévő Hokkaidó felé pillantott, s ezzel megismételte egy 2010-es politikai fellépését. Igaz, az akkori és a mostani látogatás interpretációja eltér. Az eset kapcsán számos találgatás látott napvilágot, ám valamennyi érzékeltette: 2010-ben, az akkor épp az elnöki posztot betöltő Medvegyev még azzal indokolta példátlan látogatását (addig orosz vezető nem tette lábát a vitatott területre), hogy ott Oroszország számára fontos katonai létesítményeket kívánnak felszerelni, sőt egy katonai támaszpont létesítése is szóba került. Most viszont a térség „szocioökonómiai” fejlesztésének szükségességével magyarázta a miniszterelnöki hivatal a látogatást.

Akárcsak 2010-ben, a japán hatóságok most is igen gyorsan és élesen reagáltak, „megengedhetetlen otrombaságnak” minősítve Medvegyev jelenlétét.

Általános meglepetést okozott viszont, hogy Medvegyev alig tért vissza a Kremlbe, Vlagyimir Putyin elnök hivatala közölte: Moszkva arra törekszik, hogy a leggyorsabban felszámolja a két ország kapcsolatait mindmáig mérgező, a jelen céljaitól távol álló, azokat mégis keresztező konfliktust. A bejelentésre Tokió nagyon konstruktívan reagált, a japán külügyminiszter azonnal megkezdte az ez irányú tapogatózó tárgyalásokat.

1855 A simodai szerződés hivatalos diplomáciai rangra emelte a Japán és Oroszország közötti kapcsolatokat, megállapította a két ország közötti tengeri határvonalakat. Oroszország a szerződésben elismerte Japán szuverenitását Etorofu, Kunasiri, Sikotan szigete, valamint a Habomai sziklazátony felett, a Kuril-szigetcsoport többi szigete Oroszországhoz került. Szahalin szigete a két ország közös ellenőrzése alatt maradt.

1875 A szentpétervári szerződés valamennyi Kuril-szigetet Japánnak adta, cserében Japán elismerte Oroszország kizárólagos szuverenitását Szahalin fölött.

1905 A japán–orosz háborúban alulmaradt Oroszország arra kényszerült, hogy a portsmouth-i békemegállapodásban lemondjon a Szahalin fölötti kizárólagos szuverenitásról, az 50. északi szélességi foktól délre eső terület ismét japán fennhatóság alá került.

1945 Sztálin a második világháború utolsó hónapjaiban megtámadta Japánt, és megszállta az egész Szahalint, valamint valamennyi Kuril-szigetet.

1951 A szövetségesek és Japán által aláírt San Franciscó-i békeszerződésben Tokió kinyilvánította: lemond a Kuril-szigetek iránti igényéről, de Moszkva visszautasította, hogy ratifikálja a szerződést, így később legitimnek bizonyult Japán megújított igénye Kunasiri, Iturup, Sikotan és Habomai szigetére, melyeket a békemegállapodás amúgy sem sorolt a Kuril-szigetek közé, hanem korábbi japán területekként említette őket.

1956 Egy japán–orosz közös kormánynyilatkozat hivatalosan is befejezettnek nyilvánította a két ország közötti világháborús hadiállapotot, és Moszkva ígéretet tett, hogy visszaszolgáltatja Sikotan és Habomai szigetét. Ez azonban Tokiót nem elégítette ki, visszakövetelte Kunasiri és Iturup szigetét is, így a maga részéről végül nem írta alá a nyilatkozat vonatkozó részét.

Az elemzők a nem várt fordulaton igencsak elcsodálkoztak, és azóta is folyik a találgatás: ma, amikor Moszkva sajátos új nagyhatalmi profilt próbál teremteni önmaga számára és nem csekély nemzetközi konfliktust vállal, hogy lépten-nyomon bizonygassa: e státuszhoz megfelelő erővel is rendelkezik, vajon miért mond le annak esélyéről, hogy egy neki eleve kiszolgáltatott Japánnal szemben a fölényét bizonygathassa – miként tette azt az 1945 óta eltelt évtizedek során oly gyakran. Ráadásul a 2010-ben már bejelentett, katonai célú fejlesztések a szigeteken igencsak beleillenének egy efféle logikába.

A kérdésre a választ nem Oroszországon belül és nem is a Japánnal fenntartott kétoldalú viszonyban kell keresni. Moszkvát – miként Washingtont is – elsősorban egy harmadik tényező, Kína felemelkedése aggasztja. Putyin tisztában van vele: öt-hét éven belül nagy valószínűséggel Oroszország is igazodni kényszerül majd Pekinghez. Az oroszok mielőbb el akarják simítani a térségbeli vitákat, hogy legalább a távol-keleti térségben csökkenthessék ellenfeleik számát, és a jövőbeni – Pekinggel szembeni – stratégiai szövetségeket még idejekorán megteremtsék.

A Kuril-szigetek részleges vagy végérvényes visszaszolgáltatása, esetleg – ami még valószínűbb – közös felügyelet alá helyezésük mind Japán, mind pedig Moszkva számára előnyt jelenthet, hisz ezzel nemcsak a közel hetvenesztendős konfliktust tudnák lezárni, de közösen tudnának szembenézni azzal a kihívással is, amely kínai részről jószerével szinte a térség minden államát érinti. Peking sorozatosan diplomáciai vagy épp katonai konfliktusba keveredik Vietnammal, a Fülöp-szigetekkel, Japánnal, Tajvannal a Dél-kínai-tenger egyes szigetei feletti szuverenitás vagy a felségvizekre történő illegális behatolás miatt. Az utóbbi időben szinte hetente kísérnek be orosz hadihajók Vlagyivosztok kikötőjébe a felségvizeket következetesen megsértő kínai halászhajókat. S akkor még nem beszéltünk azon kínaiak tízezreiről, akik – legálisan vagy illegálisan – Kelet-Szibéria nagyvárosaiban telepedtek le az elmúlt másfél-két évtized során, megbontva ott az eddig az oroszok számára oly előnyös demográfiai egyensúlyt.

A Kuril-szigetek feletti uralom eddig fontos presztízskérdést jelentett Moszkva számára, jövőbeni teljes vagy részleges feladásuk viszont több hasznot hajt majd az orosz geopolitikai érdekek szempontjából, mint a konfliktus életben tartása. Igaz, egy ilyen lépést még el kell fogadtatni a jelentékeny – de egyébként Putyin mögött álló – nacionalista táborral, sőt a kommunista ellenzékkel is, de az „irányított demokrácia” körülményei között ez egyáltalán nem megoldhatatlan feladat.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.