Szigetek a politikai áramlatban

  • Ara-Kovács Attila
  • 2012. augusztus 3.

Diplomáciai jegyzet

Eléggé kétséges, hogy sokak érdeklődését felkelthetné a távol-keleti Kuril-szigetek – másik (japán) nevén az Északi Területek – hányatott sorsa, pedig ez a kietlen vidék ismét a nemzetközi politika homlokterébe került. Nem véletlenül, hisz az általuk képviselt probléma nem csak a második világháború utolsó zárványának számít, de geopolitikai súlya sem átlagos.

Július elején Dmitrij Medvegyev orosz miniszterelnök ismét ellátogatott a szigetcsoporthoz tartozó Kunasirira, távcsövével délre, az alig 20 kilométerre lévő Hokkaidó felé pillantott, s ezzel megismételte egy 2010-es politikai fellépését. Igaz, az akkori és a mostani látogatás interpretációja eltér. Az eset kapcsán számos találgatás látott napvilágot, ám valamennyi érzékeltette: 2010-ben, az akkor épp az elnöki posztot betöltő Medvegyev még azzal indokolta példátlan látogatását (addig orosz vezető nem tette lábát a vitatott területre), hogy ott Oroszország számára fontos katonai létesítményeket kívánnak felszerelni, sőt egy katonai támaszpont létesítése is szóba került. Most viszont a térség „szocioökonómiai” fejlesztésének szükségességével magyarázta a miniszterelnöki hivatal a látogatást.

Akárcsak 2010-ben, a japán hatóságok most is igen gyorsan és élesen reagáltak, „megengedhetetlen otrombaságnak” minősítve Medvegyev jelenlétét.

Általános meglepetést okozott viszont, hogy Medvegyev alig tért vissza a Kremlbe, Vlagyimir Putyin elnök hivatala közölte: Moszkva arra törekszik, hogy a leggyorsabban felszámolja a két ország kapcsolatait mindmáig mérgező, a jelen céljaitól távol álló, azokat mégis keresztező konfliktust. A bejelentésre Tokió nagyon konstruktívan reagált, a japán külügyminiszter azonnal megkezdte az ez irányú tapogatózó tárgyalásokat.

1855 A simodai szerződés hivatalos diplomáciai rangra emelte a Japán és Oroszország közötti kapcsolatokat, megállapította a két ország közötti tengeri határvonalakat. Oroszország a szerződésben elismerte Japán szuverenitását Etorofu, Kunasiri, Sikotan szigete, valamint a Habomai sziklazátony felett, a Kuril-szigetcsoport többi szigete Oroszországhoz került. Szahalin szigete a két ország közös ellenőrzése alatt maradt.

1875 A szentpétervári szerződés valamennyi Kuril-szigetet Japánnak adta, cserében Japán elismerte Oroszország kizárólagos szuverenitását Szahalin fölött.

1905 A japán–orosz háborúban alulmaradt Oroszország arra kényszerült, hogy a portsmouth-i békemegállapodásban lemondjon a Szahalin fölötti kizárólagos szuverenitásról, az 50. északi szélességi foktól délre eső terület ismét japán fennhatóság alá került.

1945 Sztálin a második világháború utolsó hónapjaiban megtámadta Japánt, és megszállta az egész Szahalint, valamint valamennyi Kuril-szigetet.

1951 A szövetségesek és Japán által aláírt San Franciscó-i békeszerződésben Tokió kinyilvánította: lemond a Kuril-szigetek iránti igényéről, de Moszkva visszautasította, hogy ratifikálja a szerződést, így később legitimnek bizonyult Japán megújított igénye Kunasiri, Iturup, Sikotan és Habomai szigetére, melyeket a békemegállapodás amúgy sem sorolt a Kuril-szigetek közé, hanem korábbi japán területekként említette őket.

1956 Egy japán–orosz közös kormánynyilatkozat hivatalosan is befejezettnek nyilvánította a két ország közötti világháborús hadiállapotot, és Moszkva ígéretet tett, hogy visszaszolgáltatja Sikotan és Habomai szigetét. Ez azonban Tokiót nem elégítette ki, visszakövetelte Kunasiri és Iturup szigetét is, így a maga részéről végül nem írta alá a nyilatkozat vonatkozó részét.

Az elemzők a nem várt fordulaton igencsak elcsodálkoztak, és azóta is folyik a találgatás: ma, amikor Moszkva sajátos új nagyhatalmi profilt próbál teremteni önmaga számára és nem csekély nemzetközi konfliktust vállal, hogy lépten-nyomon bizonygassa: e státuszhoz megfelelő erővel is rendelkezik, vajon miért mond le annak esélyéről, hogy egy neki eleve kiszolgáltatott Japánnal szemben a fölényét bizonygathassa – miként tette azt az 1945 óta eltelt évtizedek során oly gyakran. Ráadásul a 2010-ben már bejelentett, katonai célú fejlesztések a szigeteken igencsak beleillenének egy efféle logikába.

A kérdésre a választ nem Oroszországon belül és nem is a Japánnal fenntartott kétoldalú viszonyban kell keresni. Moszkvát – miként Washingtont is – elsősorban egy harmadik tényező, Kína felemelkedése aggasztja. Putyin tisztában van vele: öt-hét éven belül nagy valószínűséggel Oroszország is igazodni kényszerül majd Pekinghez. Az oroszok mielőbb el akarják simítani a térségbeli vitákat, hogy legalább a távol-keleti térségben csökkenthessék ellenfeleik számát, és a jövőbeni – Pekinggel szembeni – stratégiai szövetségeket még idejekorán megteremtsék.

A Kuril-szigetek részleges vagy végérvényes visszaszolgáltatása, esetleg – ami még valószínűbb – közös felügyelet alá helyezésük mind Japán, mind pedig Moszkva számára előnyt jelenthet, hisz ezzel nemcsak a közel hetvenesztendős konfliktust tudnák lezárni, de közösen tudnának szembenézni azzal a kihívással is, amely kínai részről jószerével szinte a térség minden államát érinti. Peking sorozatosan diplomáciai vagy épp katonai konfliktusba keveredik Vietnammal, a Fülöp-szigetekkel, Japánnal, Tajvannal a Dél-kínai-tenger egyes szigetei feletti szuverenitás vagy a felségvizekre történő illegális behatolás miatt. Az utóbbi időben szinte hetente kísérnek be orosz hadihajók Vlagyivosztok kikötőjébe a felségvizeket következetesen megsértő kínai halászhajókat. S akkor még nem beszéltünk azon kínaiak tízezreiről, akik – legálisan vagy illegálisan – Kelet-Szibéria nagyvárosaiban telepedtek le az elmúlt másfél-két évtized során, megbontva ott az eddig az oroszok számára oly előnyös demográfiai egyensúlyt.

A Kuril-szigetek feletti uralom eddig fontos presztízskérdést jelentett Moszkva számára, jövőbeni teljes vagy részleges feladásuk viszont több hasznot hajt majd az orosz geopolitikai érdekek szempontjából, mint a konfliktus életben tartása. Igaz, egy ilyen lépést még el kell fogadtatni a jelentékeny – de egyébként Putyin mögött álló – nacionalista táborral, sőt a kommunista ellenzékkel is, de az „irányított demokrácia” körülményei között ez egyáltalán nem megoldhatatlan feladat.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.