Vajda Mihály

A ki nem végzett Szókratész

Szókratész Amerikában I.

Egotrip

(E-mail Szókratésznek New Yorkba) Amikor már tudtam, hogy Amerikába mész, öreg barátom – megint nem tudom, melyikünk az öregebb, a fene megeszi –, megkértem New York-i barátaimat, segítsenek majd venni neked egy laptopot vagy okostelefont, s tanítsanak meg e-mailezni. 

Bocsánatot kérek, tudom, hogy nemigen szereted az ilyen ördögi praktikákat. De ha te egyszer már arra vetemedtél, hogy elrepülsz Amerikába! Nem gondoltam volna, de belátom, nem figyeltem rád igazán, tudod a tóga, a szandál, meg a göcsörtös bot… – meglátván téged a Kavics utca tetején minden ellenkező kétezer-ötszáz éves híresztelés ellenére, olyan Szókratész-szerűnek hittelek, oszt’ kiderült, nem is alaptalanul – szóval arra következtettem, hogy szokásaidat illetően konzervatív vagy. Eszembe sem jutott, hogy egy szép napon majd repülőgépre szállsz. Olyan türelmesen végigbattyogtad Európát és Ázsiát Lisszabontól – képzeld, ott én nem jártam, s ahogy elnézem magam, nem is fogok; én ugyanis, veled ellentétben, öregszem – egészen Vlagyivosztokig – ott sem jártam, apám viszont igen, miután az első világháborúban fogságba esett, az oroszok elcipelték magukkal egészen odáig, ahol aztán elszegődött egy teherhajóra és hazajött –, hogy megtévesztettél engem. Azt hittem, még vonatra sem szálltál soha. De ha repülés, akkor aztán már minden lehet, még e-mail is; s kell is, feltétlenül.

Képzeld, Szókratészem, ahogy az emberek megtudták, hogy elmentél Amerikába, szinte kétségbeesetten kérdezték, hogy ezzel most már vége is, mármint a beszélgetéseinknek. Alig győztem őket megnyugtatni. De hogy a Szókratész elment Amerikába… Miért engedted? Azt hitték, hogy egy Szókratésznek lehet valamit csak úgy megengedni, vagy nem megengedni… Pedig olvasták Platón Kritónját. Hogy könyörgött neked kedves tanítványod, Kritón, hogy lépjél meg Athénból, ne hagyd, hogy kivégezzenek, te meg – bár szeretted a fickót, s jól tudtad, hogy a többiek is ezt szeretnék – egy pillanatig sem hezitáltál. Egy athéni polgár, ha halálra ítélik, meghajlik polgártársai akarata előtt. S lám, kétszeresen is igazad volt. Egyrészt az emberek csodálják hősiességedet, az emberi nagyság szobrának tekintenek – követni téged persze eszük ágában sincsen; változnak az idők, változnak a szokások, o tempora, o mores! –, ha hazajöttél Európába, megbeszéljük majd ezt is. Másrészt, lám, az istenek, akiket állítólag megtagadtál, mégis életben hagytak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A ház torka

Egy Pireneusok mélyén megbújó faluban, a Clavell házban a család egyik nőtagja éppen haldoklik. Hörgő, bűzölgő, démonisztikus tusa ez, pokoli gyötrelem. Nem véletlenül gondolunk a pokolra és érezzük meg egy földöntúli lény jelenlétét.

Mi a művészet?

Hazánk kulturális miniszterének, Hankó Balázsnak – aki a 2023-as és a 2024-es szja-bevallásának „munkáltató” rovatába is „Kultúrális és Innovációs Minisztériumot” írt – érezhető, napi gondjai vannak a nyelvhasználattal.

A javaik és az életük

Válaszolnak… Az a legjobb ebben a szánalmas bolhacirkuszban, hogy válaszolnak, és megmagyarázzák. Hogy az nem is úgy van, mert nem is az övéké, csak épp náluk van, valahogy. Bérelték, lízingelték, amikor egy percre nem figyeltek oda, a nyakukba akasztotta valaki vagy valami. Néztem a tájat, és rám esett, a Jane Birkin meg a táskája, szerencsére nem az egész Gainsbourg család, gyerekkel, kutyával, szivarral.

Honfiak  

–Librettó–

(A helyszín az első négy felvonásban mindvégig a miniszterelnök dolgozószobája.)

Nemcsak a hősök arcai

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

„A legkevésbé sem keresztényi”

A nyugati populista mozgalmak és pártok a kereszténység kifacsart értelmezését használják fegyverként a hatalomért folytatott harcban, miközben a hagyományos kereszténydemokrácia identitásválságba került. A Princeton University professzora arra is figyelmeztet: legalább mi ne beszél­jünk szélsőjobboldali „hullámról”.

Mindenki hibázhat

Nem állítható, hogy a KSH direkt hamisítana adatot a szegénységi mutatók kiszámításánál. Mégis, valahogy mindig a „kellő” irányba mutatnak a számok.