Vajda Mihály

A ki(nem)végzett Szókratész

Egotrip

Panem et circenses

– Na, végre, hogy megjöttél. Azt hittem, képtelen voltál átjutni a városon. Tegnap még kisebb volt a nyüzsgés, mégis elég nehezen jutottam el taxival a Kavics utcából a Bartók Béla útra, egy ifjú fotós barátom kiállításának a megnyitójára.

– Hát nem volt valami könnyű hazajutnom. Hol ez az út volt elzárva, hol egy másik, de csak-csak sikerült átverekednem magam a városon. Mondd, barátom, mi ez a zűrzavar?

– Egyrészt a holnapi nemzeti ünnep…

– Miféle nemzeti ünnep?

– Szent István királyunk, az államalapító ünnepe. Hívták már másképpen is – az új kenyér ünnepe, az alkotmány ünnepe –, de most úgy hívják, ahogy tudomásom szerint eredetileg is nevezték. Számtalan rendezvény, meg előkészületek a tűzijátékra, légi parádéra – hiába tiltakoztunk jó néhányan: pazarlás, levegőszennyezés és a többi –, csak megrendezik. Egy pillanatilag sem hittem, hogy a tiltakozásnak foganatja lesz. De most nem csak az ünnep előkészületei nehezítik a közlekedést. Ma kezdődik az atlétikai világbajnokság, az is felfordulást okoz.

– Hát mit mondjak… A cirkusz az állami életnek, amióta világ a világ, velejárója. A nép szereti.

– Bizony, nagyon szereti. A panem et circenses, a kenyeret és cirkuszt a hatalom eszköze volt már a római császárkorban is. A kifejezés állítólag Juvenalistól származik.

– Sejtettem, hogy szkeptikus vagy a tiltakozások hatékonyságát illetően. Minek tiltakozol akkor unos-untalan?

– Te ne tudnád, hogy minek? Te sem azért fordultál szembe, Szókratészem, a hatalmasok állítólag a „közakaratot” kifejező akaratával, mintha beláttad volna, hogy ezzel meggyőzöd a hatalom birtokosait.

– Drága barátom, nagyon is jól tudom, hogy egyetértünk, nem is akarlak bosszantani. Szeretném a már néhányszor elkezdett beszélgetésünket tovább folytatni. A beszélgetésünket arról, hogy tulajdonképpen hogy is néznek ki a dolgok itt, ebben az országban. S onnan továbblépni a tömegek és a politika viszonyának elemzésére általánosságban is. Abból indulnék ki, hogy tulajdonképpen mi a fontos. Mi a fontos az ún. tömegek, és mi a fontos – nem is tudom, hogyan fejezzem ki magam – a „progresszív értelmiség” számára. Ez a – minek nevezzem, csoportnak? –, szóval ez a csoport, szóval ti, azt hiszitek, hogy… megpróbálom megfogalmazni, szóval azt hiszitek, hogy mindenki számára az a legfontosabb, ami a számotokra, nevezetesen a szabadság. S ha ez éppenséggel nem látszik legalábbis egyértelműnek, akkor azt állítjátok, hogy a nép hülye, mert a hatalom, amelyet félt és tisztel, elhülyítette.

– Most, hogy ezt így megfogalmaztad, valami nagyon furcsa jutott az eszembe. Nemrégiben ünnepeltük az öreg Lukács Történelem és osztálytudata megjelenésének 100. évfordulóját. Én azt az álláspontot képviseltem, hogy drága öreg mesterem zseniális konstrukciója – abszurd. Hogy ugyanis a proletariátus empirikus osztálytudatát megülte a burzsoázia, a beszámításos igazi osztálytudatot ezért az értelmiségnek (értsd párt) kell bevinnie a proletariátusba. Na, ezt most nem mondom tovább, de kísérteties a párhuzam. Szóval nekünk a szabadság a legfőbb érték, ennélfogva a tömegembernek is az kell, hogy legyen. Ha nem az, hát a hatalom meghülyítette.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.