egotrip

Szécsi Noémi: Nem és nem

Búra alatt

Egotrip

– Olvastam Simone de Beauvoir-t – nézett a szemembe a fiú. – A második nemet – tette hozzá jelentőségteljesen, de nekem jó darabig még nem esett le a tantusz.

A második nem, nyugtáztam, nagyszerű, azt én is tizenhat évesen olvastam. Régi, talán egyes állításait tekintve ósdi könyv, de a gender témájú könyvek műfajában ugyanolyan klasszikus, mint Virginia Woolf A saját szoba című esszéje.

No de várjunk csak, miért érdekelné ez a kamasz fiúkat? Ahogy jobban megnéztem, ha akartam, láthattam úgy, hogy a fiú viselkedésében és megjelenésében némiképpen eltér a körülötte zajongó iskolatársaitól, de ez aligha szolgáltathatott támpontot bármihez. A beszélgetés után, a többiek előtt is feltehette volna nekem a kérdéseit, de ő akkor lépett hozzám, az író-olvasó találkozó vendégéhez, amikor a többiek lassacskán elszivárogtak már. Először bedobta Simone de Beauvoirt, aztán faggatni kezdett. Beletelt néhány percbe, mire felfogtam, hogy mit szeretne virágnyelven (legyezőnyelven, könyvcímnyelven?) mondani nekem.

Az iskola, amelynek falai között mindez lezajlott, egy bentlakásos egyházi intézmény volt, aligha olyan hely tehát, ahol a fiúk az irodalomfakultáción a padból kiesve jelentkeznek, hogy melegek. Másrészt meg éppen az a hely, amely a férfiak testi-lelki együttlétének évszázados hagyományait őrzi. A dolgot minden antiklerikális hőbörgés nélkül mérlegelve, a múltban bizonyára nem kevés férfi lett azért katolikus pap vagy szerzetes, mert a női test semmiféle kísértést sem jelentett a számára. Az elhivatottság mellett az is nagyban megkönnyíthette a cölibátust, hogy olyan közegbe került, ahol szinte kizárólag férfiak vették körül. Az pedig már egyéni temperamentum, önfegyelem vagy lelkiismeret kérdése volt, hogy a tiltás ellenére mi módon élte meg a nemiségét az önmegtartóztatásról és nőtlenségről fogadalmat tévő személy.

A – jelentős állami juttatásokból felújított – ódon iskolafalak bizonyára nem kizárólag a csak az utóbbi időkben felhánytorgatott szexuális visszaélések, de nagy szerelmek tanúi is lehettek. Olyan szenvedélyes érzelmi pezsgésé, amelyről például – mutatis mutandis – Kaffka Margit Hangyabolya alapján alkothatunk némi fogalmat. Kaffka, az édesanyja első házasságából született, ezért a második házasság során nemkívánatossá vált félárva lány az akkoriban a nőnevelés nagy részét végző zárdaiskolák egyikében nevelkedett. A korabeli pedagógia egyáltalán nem tartotta fontosnak a gyermek érzelmi életének ápolását, sokkal nagyobb hangsúlyt helyezett a megfelelő szokások kialakítására. Az egyházi iskolákban különösen fontos volt, hogy a növendék magába szívja az egyházi szellemet, és minél kevesebbet érintkezzen a külvilággal. Az első tanév után a bentlakó intézeti növendékeket nem engedték el szünidőre, csak a második év után mehettek haza. „Ez az intézkedés üdvös volt, biztosította a sikert, a nevelés meghozta gyümölcsét. Az intézetből kikerült leányok később példás kath. anyákká lettek” – írja az egyik magyarországi iskolarend történetét feldolgozó könyvecske.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.