Ara-Kovács Attila: Orient expressz

A válság luxusa

  • Ara-Kovács Attila
  • 2011. december 30.

Egotrip

Moszkvát leszámítva csekély visszhangot váltott ki Oroszország múlt heti csatlakozása a Kereskedelmi Világszervezethez (WTO). A látszólagos érdektelenség érthető; Európa saját gazdasági problémáival van elfoglalva, s az amerikai polgárok figyelmét is inkább az euró-zóna - a görög és olasz bajok, no meg a közel-keleti bizonytalanság - foglalja le. Pedig pontosan e krízisek miatt lenne indokolt örülni és izgalommal figyelni, hogyan tagozódik be Oroszország abba a rendbe, amelytől olyannyira elzárkózott korábban, s amely hosszú időn keresztül nem is igen látta volna szívesen meghatározó tagjai között.

 

Az oroszországi demokratikus erők, valamint a Kreml befolyásától szabadulni kívánó privát szféra öröme érthető. Sokan arról beszélnek, hogy ezzel a lépéssel szűnt meg végérvényesen a Szovjetunió, ami persze túlzás, hisz az egykori rendszer kimúlása már rég lezárt folyamat, de az e vágyból felsejlő ígéretek mégiscsak igen csábítók és tartalmuk sem lehet vitás. Tény azonban, hogy a WTO-tagsággal javul majd a befektetői hangulat, modernizálódik és diverzifikálódik a gazdaság, állami szubvenciók nem juttatják kiváltságos helyzetbe a veszteséges, de sokakat a nemzetgazdaság számára előnytelenül munkához juttató vállalatokat, jelentősen csökkennek a vámok, ami nemcsak az exportnak, de az importnak is használ.

 

Sokan pont ezért ellenezték eddig is a közeledést a szervezethez. Mi több, a múlt heti csatlakozást napokkal megelőzően Alekszander Tkacsov, az Oroszország éléskamarájának számító krasznodári terület (a volt Kubany) kormányzója még Dmitrij Medvegyevet is azzal riogatta, hogy az olcsó külföldi élelmiszerimport tönkreteheti a vidék apró magángazdaságait. Az elnök ugyan ígéretet tett a kormányzónak, hogy ha ez bekövetkeznék, azonnal megfelelő lépéseket tesznek, de nyilvánvalóan ő is tudja: a modernizációnak nincs alternatívája, a volt szocialista mezőgazdasági rendszer romjain kinőtt hibrid infrastruktúra pedig amúgy sem érdekelt a reformokban. Bár nem biztos, hogy a rövidesen az elnökként Medvegyev örökébe lépő Vlagyimir Putyin is ugyanezt gondolja.

 

A Szovjetunió 1991. decemberi felbomlását követő zavaros, de lelkes években gyakorlatilag mindenki, aki Oroszország megújításában reménykedett, a nyugati viszonyokba történő gyors "betagozódást" sürgette, tekintet nélkül arra, hogy a WTO-tagság akkor még teljességgel elképzelhetetlen volt. A szervezet nem vehetett a nyakába egy olyan - épp széthulló - birodalmat, ami semmit sem tudott volna teljesíteni a tagsággal együtt járó vállalásokból; az orosz gazdaság pedig olyan sérülékeny volt, hogy a liberalizálás csak növelte volna a folyamatok ellenőrizhetetlenségét. Ám azt követően, hogy - majdhogynem kizárólag a nyersanyagexportnak köszönhetően - mintegy tíz éve folyamatosan stabilizálódik a gazdaság, a Kreml igencsak sürgetni kezdte a felvételt. Ezt ekkor már a Nyugat próbálta fékezni, látván az "irányított demokrácia" térnyerését, azaz az ellenzéki erők felszámolását, a civil társadalom feletti állami kontroll visszaszerzését, a gazdasági folyamatok politikai befolyásolását. Oroszország minderre épp olyan sértődötten reagált, mint Törökország, amikor becsukódott előtte az Európai Unió kapuja: elindult az ellenkező irányba.

 

2010. január 1-jén létrejött Oroszország, Fehéroroszország és Kazahsztán közös vámuniója, ami - a putyini tervek szerint - csak az első lépés lett volna afelé, hogy lehetőséget nyújtson a többi volt szovjet tagköztársaságnak a lelkes csatlakozáshoz, s ezáltal valamiféle ellen-WTO létrehozásához. Ám a szerződések aláírásának pillanatában már tudni lehetett mindazt, amiről a felek igyekeztek megfeledkezni az előzetes tárgyalások euforikus időszakában. Azt tudniillik, hogy egy efféle lépés egyáltalán nem helyettesíti a Nyugat által nyújtott perspektívákat, ellenben Oroszország komolyan kockáztatja azt, amibe elődje, a Szovjetunió belebukott, vagyis hogy idővel magára kell vállalnia az általa uralt övezet összes bajának a finanszírozását. Elég volt két válságokkal teli esztendő, hogy e félelmek messzemenően beigazolódjanak. Így aztán Putyinnak sem maradt más hátra, mint visszatérni az eredeti forgatókönyvhöz, s tudomásul venni: többet remélhet a Nyugattól, mint a "közel-külföldtől", amely egyébként sem osztja a volt közös birodalmi múlt utáni orosz nosztalgiát.

 

Kérdés persze, mi bírta rá az Egyesült Államokat és az Európai Uniót, hogy félretegyék korábbi megfontolásaikat, s bevegyék Moszkvát az előkelő klubba. Elvégre az orosz biztonsági szervek továbbra is sakkban tartják az ellenzéket, a civil társadalom kezdeményezései ugyanúgy megfeneklenek a bürokratikus akadályokon, a gazdasági magánszféra szabadságáról pedig továbbra is Mihail Hodorkovszkij tud a leghívebben üzenni börtöncellája magányából. S akkor még nem is szóltunk arról, hogy e rendszer megálmodója, Putyin 2012 márciusától ismét Oroszország elnöke lesz...

 

A válasz egyszerű: mióta Kína 2001-ben csatlakozott a szervezethez, az orosz lett a legnagyobb kívül maradó nemzetgazdaság. Európának - és persze Amerikának is - túlságosan nagy ez a piac, semhogy figyelmen kívül hagyhatná; a gáz- és olajszállítmányok nyomán befolyt milliárdokat pedig valamilyen módon vissza kell csábítani az orosz számlákról. Ráadásul Barack Obama elnök újraválasztási kampánya nemsokára második fokozatra kapcsol, márpedig akkor jól jöhet még az orosz piac kínálta - és a WTO garantálta - termelésbővülés, enyhítendő a krónikus munkaerőgondokat. És az a kritika is tompítható lesz, amivel a republikánusok naponta illetik az elnök külpolitikáját, főleg az amerikai-orosz kapcsolatokban ígért s eddig meg nem valósult "újraindítás" (reset) miatt.

 

Egy biztos tehát: amíg a pénzügyi válság tart, nem lesz újabb hidegháború - a geopolitikai jövendölések dacára sem. Ezt a luxust egyelőre senki sem engedheti meg magának.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.